شناسهٔ خبر: 48411034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پیش آگاهی اقلیمی با تولید محصول مشترک فناورانه

اقتصاد ایران: رییس سازمان هواشناسی گفت: با تولید محصول داده پرداز می توانیم تدبیر بهتری برای مقابله و سازگاری با اقلیم داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری چهارجانبه بین سازمان‌های هواشناسی، نقشه برداری، فضایی و زمین شناسی با اشاره به اینکه مخاطرات جوی و اقلیمی سالیانه خسارت‌های زیادی بر جای می‌گذارد و هشدارها اطلاعیه‌ها نقش مهمی در پیش آگاهی و کاهش خسارت دارد، گفت: اطلاع رسانی در حوزه بلایای طبیعی و جوی و اقلیمی بر عهده سازمان هواشناسی است که امکاناتی را هم در این زمینه در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا طی دهه‌های اخیر شاهد رشد قابل ملاحظه فناوری در حوزه داده و اطلاعات اقلیمی هستیم افزود: اگر از این داده‌ها استفاده نکنیم از رشد جهانی عقب می‌افتیم.

تاج بخش اظهار داشت: داده‌ها در تولید و پردازش و مدیریت این آگاهی‌ها کمک می‌کند و با امضای این تفاهم نامه که سازمان‌های حاضر بخش اعظمی از تولید داده‌ها ی مورد اشاره را برعهده دارند می‌توانند پیشرفت خوبی در پیش آگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: هدف همه ما در مساله بلایای طبیعی و موضوعات جوی و اقلیمی حفاظت از جان و مال مردم است و با هم افزایی می‌توانیم تولید هشدارها را بهبود ببخشیم.

رییس سازمان هواشناسی گفت: تولید محصولات مشترک می‌تواند محصول کاربرپسند تری برای دستگاه‌های اجرایی مورد نظر مثل سازمان مدیریت بحران به وجود بیاورد.

وی افزود: دستگاه‌های بهره بردار با تولید محصول مشترک دیگر راه را گم نمی‌کنند و این محصول کمک می‌کند تدبیر بهتری برای مقابله و سازگاری با اقلیم داشته باشند.

تاج بخش با اشاره به اینکه با خرد جمعی که نگاه کارشناسی در دستگاه‌های متفاوت گرد هم می‌آید می‌تواند یک محصول کاربر پسند تولید کند، افزود: مساله سیل، خشکسالی، فرونشست زمین و زلزله با کمک داده‌ها در پایش، پیش بینی و پیشگیری و مدیریت بحران کمک می‌کند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه بین سازمان‌های هواشناسی، نقشه برداری، فضایی و زمین شناسی، در راستای توسعه همکاری‌ها و انجام طرح‌های مشترک در خصوص تبادل داده و اطلاعات، پیش‌بینی، پایش، آمادگی و مقابله با مخاطرات طبیعی و انجام طرح‌های مشترک در سطح کشور، مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه توسط روسای سازمان هواشناسی کشور، سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، صبح امروز در سازمان هواشناسی برگزار شد.

نظر شما