شناسهٔ خبر: 48408833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

داروی ریوی کرونا، دستاورد بزرگ دانشمندان مشهدی

رئیس دانشکده داروسازی مشهد گفت: داروی کووکسیر پارس می‌تواند در بهبود حال بیماران کرونایی و انواع بیماران تنفسی که به التهاب ریه مبتلا هستند مفید باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بااینکه مدتی پیش، داروی کووکسیر پارس با تأیید معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شکل محدود تولید و در چند داروخانه توزیع و برای بیماران تجویز شد، اما امروز سه شنبه ۲۹ تیر قرار است خط تولید صنعتی آن با حضور مسئولان در کارخانه «سامی ساز» آغاز شود.

این دارو از صمغ گیاه کمای بیابانی (Ferula foetida) تولید شده، مراحل استانداردسازی آن براساس مواد مؤثره انجام شده است و با کسب مجوز از کمیته اخلاق و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای کمک به تسکین علائم ریوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا، کاهش سرفه، تنگی نفس و افزایش اکسیژن اشباع خون به شکل کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر مهرداد ایرانشاهی رئیس دانشکده داروسازی مشهد درباره داروی ریوی کرونا گفت: اثربخشی داروی ریوی کرونا پس از یک سال مطالعه بالینی (با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه) روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است؛ مصرف این دارو، در مراحل آغازین شروع علائم کرونا مؤثرتر است که البته در بیماران بستری و بدحال هم می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند.

او با این توضیح که عوارض حادی از دارو مشاهده نشده است، افزود: تنها در عده کمی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض نیز برطرف خواهدشد.

بیشتر بخوانید

کووکسیر، درمانی برای بیماران تنفسی

 رئیس دانشکده داروسازی مشهد ادامه داد: انجام این تحقیق دستاورد یک کار تیمی توسط جمعی از محققان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی است و علاوه بر بیماری کرونا، التهاب ریه ناشی از بیماری‌های ویروسی تنفسی مثل آنفلوآنزا را هم کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند در بهبود حال انواع بیماران تنفسی که به التهاب ریه مبتلا هستند، همچون جانبازان، بیماران مبتلا به آسم، فیبروز ریوی و مبتلایان به سرفه‌های آلرژیک مزمن مؤثر باشد.

ایرانشاهی بیان کرد: این دارو در مدت کوتاه تولید محدود، در شش داروخانه منتخب دانشگاه که نزدیک مراکز درمانی بستری بیماران کرونایی یا در مناطق شهر هستند، توزیع شد و به زودی محدوده توزیع آن افزایش خواهدیافت؛ کووکسیر پارس در قوطی‌های ۲۰ عددی و به مبلغ ۱۴۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

او درباره اثر این دارو تصریح کرد: ما معتقد به تولید یک داروی معجزه گر در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیستیم اما اگر این دارو به موقع در اختیار بیمار قرار بگیرد اثر درمانی قطعی دارد همچنین دارو در مرحله تولید محدود، براساس درخواست به برخی شهر‌ها ازجمله تهران، اصفهان، شیراز و کرمان فرستاده شد و اکنون هم باافزایش تولید در اختیار شرکت پخش دارویی قرارگرفته است و در اختیار دیگر بیماران قرارخواهدگرفت.

۴۰۶ طرح کرونایی در کمتر از یک سال

 رئیس دانشکده داروسازی مشهد تاکید کرد: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اسفند سال ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۳۹۹ با تمرکز بر بیماری کرونا، ۴۰۶ طرح تحقیقاتی مرتبط با کرونا را ارائه کرده است و ۴۹ طرح تحقیقاتی با مداخله کارآزمایی بالینی را به انجام رسانده اند و همچنان درحال دریافت طرح‌های دیگر هستیم.

 

انتهای پیام//ص.ب

نظر شما