شناسهٔ خبر: 48408526 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار داغ دورهمی‌های همدانی‌ها، زمینه ساز موج پنجم کرونا/ جولان مسافران در همدان

دورهمی‌های مردم به ویژه در بوستان‌ها و مراکز خوش آب و هوا در استان همدان شیب رسیدن به موج پنجم شیوع ویروس کرونا را تند‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،دورهمی های مردم به ویژه در پارک‌ها و بوستان‌ها، استان همدان را در شیب تند موج پنجم شیوع ویروس کرونا قرار داده و همچنان شاهد بی‌توجهی شهروندان و مسافران به هشدارهای ارائه شده در خصوص همراهی و همکاری کامل برای مهار همه گیری این ویروس منحوس هستیم.

بازار این شب نشینی‌ها در حالی داغ شده که در هفته‌های اخیر بارها شاهد هشدارهای پیاپی مسوولان نسبت به بروز موج پنجم شیوع کرونا بودیم و با این حال پارک‌ها و بوستان‌های شهر همدان همچنان مقصد نشست ها و تجمع های شبانه و خانوادگی شهروندان به شمار می‌روند.

دورهمی‌ها اگرچه خنده و شادی را در بین مردم تقسیم می‌کند اما به نوعی دهن کجی و سهل انگاری مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای مهار ویروس کرونا است .

شوق کودکان در دویدن روی سبزه‌ها، گرمی صحبت خانواده‌ها در کنار خورد و خوراک و گاهی هم چرت زدن‌ها، ساعاتی از شب را در دورهمی شبانه مردم در بوستان‌ها و پارک‌ها اختصاص می‌دهد.

البته این هم نشینی‌ها فقط مختص همدانی‌ها نیست بلکه مسافران نیز از دورهمی‌ها و اقامت در پارک‌ها و بوستان‌ها در این وضعیت شیوع کرونا، بی‌توجه به هشدارها، سود جسته‌اند.

این روزها همچنان شاهد جولان مسافران به ویژه از شهرهای جنوبی کشور در بوستان‌ها و پارک‌های سطح شهر هستیم.

بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، مسافران بدون توجه به هشدارها و برخوردهای قانونی، همچنان پای ثابت اقامت شبانه در پارک به خصوص حاشیه شهر همدان هستند.

در شب‌های اخیر اقامت مسافران هر چند بدون نصب چادر در آرامگاه باباطاهر، بوستان و آلاچیق‌های کناری دانشگاه پیام نور، پارک فرودگاه و فضای سبز بلوار بهشت در ورودی شهر همدان به وفور دیده می‌شد.

در شب‌های اخیر اقامت مسافران هر چند بدون نصب چادر در آرامگاه باباطاهر، بوستان و آلاچیق‌های کناری دانشگاه پیام نور، پارک فرودگاه و فضای سبز بلوار بهشت در ورودی شهر همدان به وفور دیده می‌شد.

پلاک خودروهای پارک شده در این مناطق به خوبی بیانگر جولان مسافران در شب‌های کرونایی همدان است و تاکنون برخورد قانونی مناسب با این بی‌توجهی‌ها نشده است.

حتی برخی از مسافران با نادیده گرفتن تذکر نگهبان پارک‌ها، نصب چادر را به بهانه موقتی بودن، مورد استفاده قرار می‌دهند.

مهرداد نادری‌فر سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان همدان با تایید وجود مسافران در شهر همدان، مطرح کرد: متاسفانه شاهد مسافران در شهر و به ویژه تفرجگاه‌ها هستیم و با این حال تصمیماتی هم که در ستاد کرونای استان گرفته شده در راستای کاهش مسافران در همدان است.

مهرداد نادری‌فر افزود: شهرداری نباید اجازه نصب چادر در پارک را به مسافران بدهد، همچنین سازمان میراث فرهنگی موظف است برخورد لازم را با افرادی که منازل خود را به مسافران اجاره می‌دهند داشته باشد و متخلفان را به دستگاه قضا معرفی کند.

 بخش زیادی از مسافران در  همدان  ساکن خوزستان هستند 

عباس صوفی شهردار همدان نیز گفت:  با توجه به فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها اجازه نصب چادر به مسافران در پارک، بوستان‌ها و حوالی آن‌ها داده نمی‌شود.

عباس صوفی اظهار داشت: با شروع فصل گرما همه ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور به همدان سفر می‌کنند که تعدادی از چادر مسافرتی برای اسکان استفاده می‌کنند.

او اضافه کرد: بخش زیادی از مسافرانی که همدان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند ساکن خوزستان بوده و آن‌ها بیشترین اقامت را در همدان دارند.

صوفی با بیان اینکه نصب چادر از گذشته ممنوع بوده است بیان کرد: اما با توجه به شیوع کرونا و به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس جلوگیری از نصب چادر توسط مسافران با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود.

او  ادامه داد: با توجه به افزایش شمار مسافران ورودی به همدان در فصل تابستان، اما علاوه بر جلوگیری از نصب چادر، ظرفیت و امکان پذیرش آن‌ها نیز وجود ندارد.

میزان استفاده از ماسک در استان همدان۵۸ درصد است

اسدالله ربانی مهر رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان همدان نیز اظهار داشت: بیشترین رعایت شیوه نامه ها در ادارات و کمترین آن در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است.

اسدالله ربانی مهر اظهار داشت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی  و استفاده از ماسک در استان همدان۵۸ درصد است که این نشانه عادی انگاری و جدی نگرفتن شرایط سخت کرونایی است.

او اضافه کرد: در حال حاضر روزانه بیشتر از ۶۰۰نفر به اورژانس و مراکز درمانی استان مراجعه دارند که اکثریت آن‌ها کرونا مثبت هستند.

ربانی مهر تصریح کرد: شرط عبور از شرایط فعلی رعایت شیوه نامه ها و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها و استفاده از ماسک است.

او  یادآور شد: ویروس جهش یافته جدید از ویروس قبلی بسیار خطرناک‌تر است و همه باید مراقبت کنیم.

از ورود شهروندانِ شهرستان‌های با وضعیت قرمز به همدان جلوگیری می‌شود

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان نیز شنبه هفته جاری در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان، گفت: موج جدید کرونا بسیار خطرناک است و مردم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت، از دور همی‌های خانوادگی پرهیز و از شرکت در اجتماعات دوری ‌کنند.

سیدسعید شاهرخی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی برای پیشگیری از شیوع کرونا به همکاری مردم نیاز است، اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن عید قربان و تعطیلات آخر هفته، مقررات مربوط به منع تردد و جلوگیری از خودروهایی که از شهرستان‌های با وضعیت قرمز به همدان سفر می‌کنند، اعمال شود.  

او اضافه کرد: شهرستان‌های کبودرآهنگ، ملایر و نهاوند در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند ضمن اینکه وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های بهار و فامنین زرد و تویسرکان، همدان، درگزین، رزن، اسدآباد نیز نارنجی هستند.

استاندار تاکید کرد: همچنین از ورود شهروندانِ شهرستان‌های با وضعیت قرمز به همدان جلوگیری می‌شود.

۶۶ درصد ابتلا به کرونا به علت دورهمی‌های خانوادگی است

رشید حیدری مقدم رئیس علوم پزشکی همدان نیز در این خصوص گفت که ۳۳ درصد از علت ابتلا به کرونا در استان همدان شرکت در اجتماعات و ۶۶ درصد نیز به علت دورهمی‌های خانوادگی است.

رشید حیدری مقدم افزود: رعایت دستورالعمل ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان کاهش یافته و این نگران کننده است.

او  اضافه کرد: تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های استان در ۲۴ساعت گذشته ۵۷۵ بیمار بوده است.  

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان سه شهرستان ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های همدان، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین و بهار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/غ

نظر شما