شناسهٔ خبر: 48398212 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یک مقام مسئول خبر داد؛

کاهش ۴۰ درصدی بارش های بلند مدت در کشور

رئیس سازمان هواشناسی گفت: حدود ۴۰ درصد نسبت به بارش‌ های بلندمدت رشد منفی داریم؛ بنابراین بارش‌ ها ۴۰ درصد یا کمی بیشتر کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ۴ سازمان هواشناسی کشور، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان فضایی ایران و سازمان اکتشافات و نقشه برداری زمین، با بیان اینکه در حوزه مخاطرات جوی و اقلیمی وظیفه پیش بینی و هشدار مخاطرات در سطح ملی بر عهده سازمان هواشناسی کشور است، گفت: اما همواره اطلاعاتی در دنیا تولید می‌شود و البته در کشور ما هم ارزشمند است که تمام آنها در زیر مجموعه سازمان هواشناسی کشور وجود ندارد.

او بیان کرد: ما هم در حوزه زمین شناسی و هم در حوزه سنجش از دور اطلاعات مکانی و داده‎های داریم که می‎تواند ما و دستگاه‎های بهره بردار را در حوزه پایش و پیش بینی جوی کمک کند.

این مقام مسئول افزود: برخی از این اطلاعات در سازمان نقشه برداری است و برخی هم در زمین شناسی و سازمان فضایی است به ویژه در بخش پایش در سازمان مدیریت بحران پیش بینی اینکه سیلاب، خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها چه رفتاری دارد، در این پایش موثر خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در کنار این مسئله، پیش بینی پارامترهایی مثل باد و دما کمک می‌کند که مدیریت بهتری را در بخش مخاطرات جوی و اقلیمی داشته باشیم.

تاجبخش با بیان اینکه تلاش ما این بود که با انعقاد این تفاهم‌نامه چهار جانبه بتوانیم محصول مشترکی را در حوزه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی تولید کنیم، افزود: تمام دستگاه‌های دخیل در این تفاهم‌نامه این توانایی را دارند که بر اساس داده و اطلاعات خود محصولاتی را تولید کرده و در اختیار دستگاه بهره بردار قرار دهند.

او اظهار کرد: با تولید محصول مشترک، دستگاه‌های بهره‌بردار از سردرگمی بیرون می‌آیند و تمام داده‌های تجمیع شده بر اساس چند محصول مشترک در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. ما نیز به این روش می‌توانیم بهترین خدمات را به کاربران دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: در خصوص خشکسالی‌های اخیر، ما در ابتدای سال آبی امسال پیش‌بینی شرایط نامساعد جوی در پاییز گذشته را منتشر و اعلام کردیم که پاییز خشکی خواهیم داشت. هرچند در دو هفته آخر پاییز سامانه‌های بارشی فعالی به کشور وارد شد، اما بعد از آن در زمستان و بهار شرایط مساعدی نداشتیم.

تاجبخش تاکید کرد: ما هم درباره افزایش دما و هم شرایط نامساعد از لحاظ بارش پیش آگاهی داده بودیم . متاسفانه این اتفاق افتاده و شرایط نزولات جوی به هیچ عنوان در سال آبی که اکنون در آخر آن هستیم، مساعد نبود.

او یاد آور شد: اکنون حدود ۴۰ درصد نسبت به بارش‌های بلندمدت رشد منفی داریم؛ بنابراین بارش‌ها ۴۰ درصد یا کمی بیشتر کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه پوشش برف هم بر روی کوه نداریم که به عنوان ذخیره آب برای تامین آب سد‌ها استفاده شود.

تاجبخش اظهار کرد: بنابراین مدیریت جدی هم از سوی مسئولان و هم عامه مردم لازم است که این شرایط را سپری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گرمایش جهانی و تغییر اقلیم هم گفت: این مسئله در هیئت تغییر اقلیم که از تمام کشورها عضو دارد، مطرح شده است.

او افزود:گزارش ششم این هیئت هنوز تولید نشده، اما آنچه بدیهی است این است که مسئله تغییر اقلیم اتفاق افتاده است. این مسئله اساسا افزایش دمای اتمسفر زمین را موجب شده که تعادل جو و اقیانوس را از بین می‌برد و ما شاهد رخداد‌های حدی زیادی هستیم.

تاجبخش اظهار کرد: سیلاب‌های متعددی در کشور ما تجربه شد و اکنون نیز در کشور‌های اروپایی مثل آلمان و بلژیک رخ داده است که این را هیچ کسی نمی‌تواند از ۶ ماه پیش پیش بینی کند و حداکثر از ۱۰ یا ۱۵ روز قبل مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی قابل پیش بینی است.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: افزایش دما بر اساس سناریوهایی که تعریف می‌شود، قابل پیش بینی است. این افزایش دما مبتنی بر تولید گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهد. بنابراین سناریوهایی تعریف شده که کشورها چگونه در تولید گاز عمل می‌کنند و میزان افزایش دما قابل پیش‌بینی است.

به گفته این مقام مسئول، اگر با همین رویه تولید گاز‌های گلخانه‌ای ادامه یابد، افزایش دما ۴.۵ درجه یا بیشتر خواهد بود، اما اگر کشور‌ها، تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهند، روند افزایش دما کاهش می‌یابد. اما آنچه مسلم است این است که اکنون با شرایط بسیار بد در دنیا مواجه هستیم و دما ۱.۳ درجه به طور متوسط افزایش یافته است.

او در پایان با بیان اینکه خسارات این تغییر اقلیم بسیار قابل ملاحظه است و برآورد خسارت‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت ما نیست، گفت: رخداد این مخاطرات قطعا هم خسارات اقتصادی و هم خسارات اجتماعی بسیار زیادی خواهد داشت. لازم به یادآوری است که در این مسئله زیرساخت در ایجاد خسارات نقش مهمی دارد. در برخی مناطق کشور به خاطر تغییر کاربری زمین و زیرساخت‌های نامناسب با باران کم نیز سیلاب‌های عظیم رخ می‌دهد. بنابراین اگر زیرساخت مناسبی داشته باشیم، می‎توانیم این آب‎ها را بهتر مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما