شناسهٔ خبر: 48382671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تسریع در اختصاص اعتبار تامین آب گلستان ضروری است

گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان این که اعتبارات سال ۱۴۰۰ اواخر خرداد ماه ابلاغ شده گفت که تخصیص کامل و به‌موقع اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های تامین آب شرب مردم استان ضروری است.

صاحب‌خبر -

بهزاد هرمزی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: این شرکت تا زمانی که مصوبه نداشته باشد نمی تواند طرح ها را پیگیری کرده و به اجرای آن‌ها سرعت دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت ۱۶۹ قرارداد برای اجرای طرح با پیمانکاران از جمله حفر ۱۱ حلقه چاه، تجهیز ۱۹ حلقه چاه، احداث ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر مکعب مخزن، اجرای ۸۶ کیلومتر شبکه توزیع و ۵۸ کیلومتر ایجاد خط انتقال دارد.

وی طلب پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت آب و فاضلاب گلستان را حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تصفیه این بدهی اجرای طرح های تامین آب شرب اهالی استان را سرعت خواهد بخشید.

به گفته وی شرکت آب و فاضلاب گلستان از هشت ماه قبل پیگیر جذب اعتبارات برای تامین آب شرب در مناطق شهری و روستایی بود و در این راستا ۵۰۰ میلیارد ریال برای مناطق شهری و ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای مناطق روستایی استان در نظر گرفته شد.

هرمزی اعتبار مورد نیاز تکمیل ۵۶ مجتمع آبرسانی در مناطق روستایی استان را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : از این اعتبار موردنیاز، حدود ۳۰ درصد آن در برنامه ۱۴۰۰ دیده شده است.

وی افزود: اکنون ۷۴ درصد جمعیت روستایی گلستان به آب شبکه آبرسانی سالم دسترسی دارند.

از مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان ۴۷ درصد روستایی هستند که در بیش از هزار روستا و آبادی سکونت دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در ادامه بیشترین دلیل کمبود آب شرب مناطق روستایی استان را استفاده از آن برای شرب دام دانست و از جهاد کشاورزی خواست برای رفع چالش کمبود آب شرب به ویژه برای روستائیان اقدام کند.

در گلستان بیش از ۳.۵ میلیون واحد دامی وجود دارد که از سوی اهالی منطقه پرورش داده می شود و تامین آب شرب این دام ها از محل آب شرب انسانی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در ادامه به فرسودگی خطوط انتقال آب استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزار و ۱۷ کیلومتر شبکه آبرسانی شهری استان فرسوده است که نوسازی آن به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

هرمزی افزود: امسال برای اصلاح شبکه آبرسانی فرسوده استان ۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که در مقایسه با سال قبل از رشد بالایی برخوردار است.

شرکت آب و فاضلاب گلستان ۵۳۸ هزار مشترک آب دارد که ۸۸ درصد از آنها خانگی هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان همچنین به کمبود آب شرب گرگان اشاره کرد و گفت که این شهر در حال حاضر با ۴۸۰ لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب شرب مواجه است .

هرمزی افزود: با همکاری شرکت آب منطقه ای و سایر دستگاه های مرتبط ، حدود ۱۲۰ لیتر برثانیه آن از طریق چاه های معرفی شده به شرکت به یک طور موقت، تامین شده است.

وی با تاکید بر همراهی مشترکان شهر گرگان در صرفه‌جویی آب شرب افزود: نیاز آب شرب شهر ۴۳۰ هزار نفری گرگان هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است که اکنون به دلیل خشکسالی و فعالیت چاه های کشاورزی منطقه به هزار و ۲۲۰ لیتر ثانیه کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این نشست گفت : ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف برای تامین آب شرب استان تامین شده و بیشتر آنها در دست اجرا است.

سیدمحسن حسینی افزود: این اعتبار برای طرح های در دست ساخت نرماب مینودشت و چایلی مراوه تپه، سد قره چای رامیان در حال مطالعه، سد میرداماد گرگان در حال مطالعه، سد گلورد در مازندران و مطالعه شیرین سازی آب دریای خزر هزینه می‌شود.

به گفته وی اجرای طرح های مزبور جزو برنامه های میان مدت و دراز مدت شرکت در تامین آب شرب مطمئن برای ساکنان گلستان از محل منابع سطحی است.

اکنون آب شرب مورد نیاز ساکنان گلستان از منابع زیر زمینی شامل ۷۰۰ حلقه چاه تامین می شود که هر ساله اهالی استان به دلیل مجاورت با زمین های کشاورزی و بروز خشکسالی دچار افت و کمبود تامین آب هستند.

نظر شما