شناسهٔ خبر: 48379175 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشی از سیلاب در کرمان

بارید، جاری شد و چندنفر را با خود بُرد

کرمان - ایرنا - تلخ‌تر از این برای خانواده‌هایشان نیست که ۲ روز پس از جاری شدن سیلاب هنوز (تا لحظه مخابره خبر) از ۲ نفر مفقودی که گفته شده آب آنان را برده خبری در دست نیست.

صاحب‌خبر -

انتظار و تردیدی که نه می‌گذارد باور کنی آن ۲ نفر نیز همانند ۳ نفر دیگر که تا دیروز پیکرشان از آب بیرون کشیده شد فوت شده‌اند و نه می‌توانی خوشحال باشی که زنده هستند زیرا اگر زنده بودند تاکنون خبری از آنان شده بود؛ باز اما هنوز امیدها برقرار است و اندک بارقه های امید روشن تا شاید این افراد در جریان مسیل‌ها و اطراف رودخانه های شهرستان بافت استان کرمان زنده پیدا شوند.

افرادی که شامل پنج نفر در نزدیکی روستای کیسکان شهرستان بافت درگیر سیلاب شدند؛ سیلاب بعضی از آنان را با خودروهایشان برد و تا فردای آن روز پیکر سه تن از افراد توسط عوامل امدادی از آب بیرون کشیده شد اما هنوز تلاش برای یافتن ۲ تن دیگر ادامه دارد.

هنوز اطلاعی در دست نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ظهر امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه جست و جو برای یافتن ۲ نفر از پنج فرد مفقود شده سیل اخیر کیسکان بافت ادامه دارد گفت: تیم‌های مختلف هلال احمر، نیروی انتظامی، فرمانداری، بخشداری و گروه های مردمی در تلاش برای یافتن این افراد هستند.

مجید سعیدی افزود: غواصان هلال احمر در حال جست و جوی ورودی سد بافت نیز هستند.

وی با بیان اینکه سیلاب مقداری الوار و وسایل را با خود به ورودی سد کشانده است تصریح کرد: بیل های مکانیکی نیز به منظور تسهیل کار غواصان در حال پاک سازی ورودی سد هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: سگ های زنده یاب نیز در حال جست و جوی حریم رودخانه هستند.

وی با بیان اینکه گل و لای مسیر رودخانه کیسکان نیز در حال زیر و رو شدن است تصریح کرد: برخی لوازم و قطعات شخصی افراد و خودروهای مفقود شده در بستر و حریم رودخانه پیدا شده است و نیروهای نیروهای محلی نیز به جمع تیم های جست و جوگر اضافه شده اند.

سیل که آمد

۳ کشته و ۲ مفقودی تاکنون درحالی اتفاق افتاده که از یک هفته گذشته هشدارهای مختلف هواشناسی و دیگر نهادهای متولی در رسانه ها به صورت پرتکرار اطلاع رسانی و تاکید شده بود که از نزدیک شدن به رودخانه ها بپرهیزید.

یک روز پس از جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان، استاندار در جلسه ستاد کرونا به موضوع سیل و خسارت های آن اشاره و گلایه کرد: یک هفته از هر رسانه در اختیار هشدار سیل می‌دهیم و وضعیت سیل کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ باز هم از مردم خواهش می‌کنیم به هشدارها توجه کنند.

این هشدار ادامه دار علی زینی وند به آن دلیل بود که براساس پیش بینی هواشناسی بارش ها و احتمال جاری شدن سیلاب تا چندروز دیگر در استان دور از انتظار نخواهد بود.

چرا قدرت وحشی سیل را باور نمی کنیم

همزمان با جاری شدن سیل در نقاط مختلف استان کرمان که تاکنون خسارت های مختلف مالی نیز برجای گذاشته و در دست برآورد کارشناسان است، کلیپ های مختلفی توسط شهروندانی که در حاشیه رودخانه ها بوده اند ضبط و منتشر شده است که در بعضی از آنها چگونگی شروع سیل نیز به تصویر کشیده شده است.

آنطور که در برخی از این کلیپ ها مشخص است، باوجود جاری شدن سیلاب و شکل گرفتن حادثه ای مهم و جدی، آنچه بیشتر جلب توجه می کند، شهروندانی هستند که دوربین به دست همچنان حاشیه رودخانه ایستاده اند و درحال فیلمبرداری هستند و نشان می دهد که باوجود هشدارهای هواشناسی، انتخاب کرده اند و تصمیم گرفته بوده اند که برای تفریح به آن محل ها بروند.

حال آنکه همان تصاویری که خودشان گرفته اند نیز خود گویای آن است که سیل که می آید، آنقدر سهمگین و قدرتمند و بی رحم است که دیگر کسی و چیزی نمی شناسد و همه چیز جلو خودش را می شوید و می برد.

در یکی از آن کلیپ ها که واژگونی خودرو نیسان در آب را همزمان با عظمت آب به تصویر می کشد، خود فرد که فیلم می گیرد می گوید، خود ما هم اشتباه است اینجا ایستاده ایم، اما در عمل همچنان در کنار دیگر اعضای خانواده ایستاده اند و فیلمبرداری می کنند و ناظر عبور آب هستند.

خوشحالی یا ناراحتی

بارش باران آن هم در استان خشک و نیمه خشک کرمان که سال هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، خود ابتدا خوشحال کننده و نویدبخش بویژه برای دامداران و کشاورزان است اما وقتی با جاری شدن سیلاب و بروز خسارت های مالی و جانی همراه می شود، جز ناراحتی و پشیمانی ندارد.

این بارش ها در اوج گرمای تیرماه کام همه به ویژه کشاورزان را شیرین کرد اما غفلت و بی توجهی به هشدارها سبب شد که این شیرینی دوام نداشته باشد.

بارید، جاری شد و چندنفر را با خود بُرد

شروع بارش ها

بارش ها که عمدتا به صورت رگباری بود از حوالی عصر پنجشنبه ۲۴ تیر طبق پیش بینی ها از شهرهای شمالی و شرقی استان کرمان آغاز شد و بتدریج سایر مناطق استان را نیز در برگرفت. هرچند همزمان با شروع بارش ها مناطقی در شرق استان هم با توفان شن درگیر بودند اما با ادامه بارش ها در روز جمعه اخباری مبنی بر سیلابی شدن مناطقی از شمالی کرمان شامل شهرستان های راور، زرند، سیرجان و غیره منتشر شد.

بارید، جاری شد و چندنفر را با خود بُرد

بارش ها در روز جمعه شدت گرفتند و سیلاب ها نیز از همین روز بیشتر از قبل جاری شدند.

انسداد مقطعی گردنه خراسان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات پیش آمده ناشی از جاری شدن روان آب ها گفت: گردنه خراسان واقع در شهرستان راور از ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر آن روز مسدود شد.

مجید سعیدی چند ساعت بعد از باز شدن گردنه خراسان راور توسط ماموران اداره راهداری خبر داد.  

براساس گزارش ها جاری شدن سیلاب در برخی دیگر شهرستان های شمال استان شامل زرند و راور مشکل و خسارت جدی به همراه نداشت.

سیلابی که وارد منازل در بردسیر شد

بارش‌ باران همچنین طی عصر و شبانگاه جمعه موجب جاری شدن سیلاب در مناطقی از شهرستان بردسیر و ورود آب به برخی منازل روستایی شد که به دنبال این بارش‌ها ستاد بحران شهرستان بردسیر شامگاه جمعه جلسه تشکیل داد.

معاون فرماندار بردسیر در حاشیه این جلسه به خبرنگار ایرنا گفت: سیلاب به خانه های روستایی و باغات کشاورزی در روستای هراران وارد شده و مقداری خسارت ایجاد کرده است.

حمزه وفایی افزود: ستاد بحران تمام تلاش خود را برای پیشگیری از خسارت های بیشتر به کار خواهد بست و از ابتدای وقوع سیلاب نیروهای امدادی، راهداری و هلال احمر در مناطق یاد شده حضور یافتند.

وفایی افزود: با توجه به اینکه بارش ها به صورت رگبارهای موسمی بوده و از لحاظ نقطه بارش و میزان بارش قابل پیش‌بینی نیست، لذا تلاش داریم در صورت بروز مشکلات احتمالی، سیلاب‌ها به مسیرهای اصلی خود هدایت شوند تا به مناطق مسکونی و کشاورزی کمترین میزان خسارت وارد شود.

در دیگر مناطق کوهستانی استان مانند زرند، شهر لاله زار نیز گزارش هایی مبنی بر جاری شدن روان آب ها در مسیل ها به دست خبرنگار ایرنا رسید و شهر کرمان نیز همانند برخی دیگر شهرستان های استان کرمان از ظهر جمعه شاهد وزش تندباد به همراه گردوخاک و بارش پراکنده و رگباری باران بود.

کلیپ های متعددی در فضای مجازی از جاری شدن سیلاب و گرفتاری شهروندان در شهرهای مختلف استان منتشر شد که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت.

روان‌آب‌ها در  جنوب کرمان راه افتادند

بارید، جاری شد و چندنفر را با خود بُرد

پس از آن بود که سامانه بارشی شهرهای جنوب کرمان را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و جاری شدن روان آب ها و طغیان رودخانه های فصلی خساراتی را به راه ها و برخی زیرساخت های روستایی وارد کرد.

ابوذر عطاپور رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان جیرفت گفت: با جاری شدن روان آب ها در محور دلفارد، تردد در این محور با کندی همراه شد.

خسارت به زیرساخت های جاده ای جنوب کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز از خسارت سیلاب به زیرساخت های جاده ای مناطق کوهستانی شهرستان های قلعه گنج، جیرفت و عنبرآباد خبر داد.

مسعود جمیلی افزود: بارش شدید باران در مناطق کوهستانی جنوب کرمان به راه های روستایی خاکی نیز خسارت وارد کرد که  بیشترین میزان خسارت سیلاب را به بستر جاده های کوهستانی بوده است که میزان دقیق خسارت بعد از برآورد کارشناسان اعلام می شود.

وی از ورود روان‌آب های حاصل از بارش در مناطق کوهستانی به بستر جاده های کوهستانی خبر داد و افزود: بارش باران بویژه در مناطق کوهستانی قلعه گنج، ساردوئیه، جیرفت و عنبرآباد سبب خسارت به راه های روستایی، تخریب بستر و آب‌شستگی حاشیه محورها شده است.  

مدیرکل راهداری جنوب کرمان از آماده باش تیم های راهداری در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان با توجه به اعلام سازمان هواشناسی خبر داد.

بارید، جاری شد و چندنفر را با خود بُرد

آغاز برآورد خسارت و مرمت منازل 

معاون امور عمرانی استانداری کرمان صبح امروز (یکشنبه) به مناطق سیلزده روستای کیسکان و سد بافت در غرب کرمان رفت.

مصطفی آیت اللهی موسوی در جریان این بازدید گفت: واحدهای مسکونی که در جریان سیلاب روزهای اخیر در روستای کیسکان شهرستان بافت آسیب دیده‌اند بزودی مرمت می‌شوند.

وی افزود: واحدهای مسکونی که در جریان سیلاب روزهای اخیر در روستای کیسکان شهرستان بافت آسیب دیده‌اند بزودی مرمت می‌شوند.  

مصطفی آیت اللهی موسوی افزود: در فاز اول مرمت، اولویت با واحدهای مسکونی است که در جریان روان شدن سیلاب در این منطقه بشدت آسیب دیده اند.

وی تاکید کرد: همچنین به خانوارهایی که در حادثه سیل لوازم منزل آنها آسیب دیده یا از بین رفته است،  لوازم اولیه منزل اعطا می شود.

بارید، جاری شد و چندنفر را با خود بُرد

معاون عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: با تلاش دستگاه های ذیربط و مجتمع فولاد بافت عملیات لایروبی قنات ها و ساماندهی بستر رودخانه و راه ها نیز در منطقه انجام خواهد شد.

هرچند پیش بینی شده که بارش های رگباری تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد، اما براورد خسارات سیلاب اخیر در مناطق مختلف استان کرمان نیاز به زمان و بررسی بیشتر دارد و این نکته نباید فراموش شود که همچنان بارش ها به صورت رگبار در نقاط مختلف استان در جریان است و شهروندان باید مراقبت های لازم را به عمل آورند.

نظر شما