شناسهٔ خبر: 48355210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی خبر داد:

عضویت ۷ هزار نفر در شبکه ناظرین شورای نگهبان در خراسان جنوبی

حجت الاسلام یعقوبی گفت: شبکه نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی بیش از ۷ هزار ناظر در سطح این استان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، حجت الاسلام «مهدی یعقوبی» امروز (۲۶ تیر) در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان به حکم امام خمینی (ره) در اسفند ماه ۱۳۵۸ تشکیل و با انتخاب شدن فقهای آن به صورت رسمی از تیرماه سال ۵۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر هفت هزار نفر در شبکه ناظرین شورای نگهبان در استان عضویت دارند، گفت: از این تعداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر در شبکه نظارت فعال هستند و همچنین با توجه به وضعیت کرونا در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز ۷۰۰ نیروی جدید در مجموعه شبکه نظارت استان جذب شدند.

 

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: شبکه نظارت بر انتخابات در کشور کاملا مردمی است و افراد مورد اعتماد انتخاب، جذب و به عنوان عضو رسمی شبکه نظارت ثبت می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه وظیفه شورای نگهبان نظارت برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی است، یادآور شد: نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از وظایف شورای نگهبان نیست.

 

حجت الاسلام یعقوبی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان در کنار نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای انتخابات نیز نظارت دارد، عنوان کرد: یکی از وظایف مهم دفاتر استانی و شهرستانی آموزش ناظران انتخابات است که از طریق همایش‌های فصلی و در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می شود.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی بیان کرد: جلسات ناظر نهاد هم به صورت مرتب برگزار می‌شود و قبل از انتخابات نیز جلسات مستمر در رده‌های مختلف ناظران برگزار می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات توضیح داد: شورای نگهبان هنوز نتوانسته زیر بار الکترونیکی شدن انتخابات برود چون بستر اینترنتی کشور شاید نتواند اعتماد کافی را ایجاد کند.

 

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ در حوزه شوراها با موافقت مجلس در برخی مراکز استان‌ها انتخابات‌ الکترونیک برگزار شد اما در ارتباط با ریاست جمهوری بخشی از روند به صورت الکترونیک و بقیه دستی است، گفت:  امسال صبح روز انتخابات تمامی دستگاه‌های الکترونیکی در سطح کشور دچار مشکل شد که رهبر معظم انقلاب نیز به اختلالات روز رای‌گیری اشاره فرمودند.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی با بیان اینکه استان ما با کمترین تاخیر توانست روند رای‌گیری را به حالت عادی برگرداند، تصریح کرد: متوسط تاخیر در آغاز انتخابات کمتر از نیم ساعت در استان و در شهرستان بیرجند ۴۵ دقیقه بود.

 

به گفته وی این مسایل که اتفاق می‌افتد شورای نگهبان به این جمع‌بندی می‌رسد که هنوز بستر برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در سطح کشور مهیا نیست.

پایان پیام/375

نظر شما