صاحبخبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/02/09
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران ،سازمان بنادر و کشتیرانی ایران چهارشنبه اعلام کرد اقدام ایران در توقیف یک کشتی مرتبط با شرکت دانمارکی مرسک نتیجه یک دعوای حقوقی قدیمی مربوط به ضرر و زیانی است که یک شرکت ایرانی مطرح کرده است .
این سازمان در بیانیه ای تصریح کرد این عملیات در خلیج فارس درپی حکمی بر پایه شکایت شرکت ایرانی پارس طلاییه که خواستار غرامت مالی از مرسک است ، اجرا شد.
این سازمان افزود:« این شکایت در سال های اخیر در دادگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است و دادگاه ذیصلاح این حکم را پس از روندی کامل و پس از شنیدن سخنان دو طرف ، صادر کرده است .»
پارس طلاییه ،شرکت خصوصی تخصصی در مشتقات نفتی چهارشنبه برای دادن جزئیات این شکایت در دسترس نبود.
اکتبر 2012، مرسک اعلام کرده بود فعالیت های خود را از مبدا و به مقصد ایران پس از برقراری تحریم های غربی به ویژه تحریم مالی و نفتی علیه این کشور به سبب برنامه هسته ای بحث برانگیز ایران ،متوقف کرده بود.
سازمان بنادر تاکید کرد این پرونده کاملا تجاری است و ارتباطی با سیاست ندارد.
نیروهای سپاه پاسداران کشتی مرسک تایگریس ،کشتی کانتینربری که با پرچم جزایر مارشال با 24 خدمه تردد می کرد توقیف کردند.
بنابر اعلام پایگاه اینترنتی مارین ترافیک دات کام ، مرسک از جده در عربستان سعودی به سمت جبل علی دبی در حرکت بود .
این کشتی به بندر شهید باهنر در نزدیکی بندرعباس منتقل شد و در آنجا متوقف شد.
سازمان بنادر تصریح کرد این کشتی « اکنون تحت حاکمیت دستگاه قضایی قرار دارد و آزادی آن فقط با حکم قضایی انجام خواهد شد.»
مقامات آمریکایی اعلام کرد این کشتی در زمان توقیف در مسیر دریایی مورد استفاده کشتی های تجاری در آب های سرزمینی ایران قرار داشت .
براساس قوانین دریایی جاری ، کشتی های تجاری حق دارند در آب های ایران با اجرای اصل « حق عبور بی ضرر» عبور کنند.
129/105
∎