شناسهٔ خبر: 48342281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به تحریم انتخابات عراق از سوی مقتدی صدر

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رهبر جریان صدر عراق در سخنانی گفت که حاضر نیست در انتخابات پارلمانی پیش‌رو شرکت کند و در تشکیل دولت سهمی داشته باشد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «مقتدی الصدر»رئیس جریان صدر عراق دیروز (پنج‌شنبه) در یک سخنرانی کوتاه گفت که هیچ مشارکتی در دولت فعلی و دولت آتی ندارد و نخواهد داشت.
به نوشته ناس نیوز، روند فعلی سیاست در عراق را تلاشی برای تحقیر ملت دانست و در خصوص تکرار سناریوی افغانستان و سوریه در عراق هشدار داد و در ادامه گفت که تمام افراد داخل دولت که قصور کرده یا مقصر هستند باید پاسخگوی کارهای خود باشند.
مقتدی صدر افزود: «در این انتخابات شرکت نخواهم کرد، وطن از همه این‌ها مهم‌تر است و اعلام می کنم که هیچ حمایتی از افراد وابسته به این دولت و دولت بعدی نخواهم کرد، هر چند ادعای وابستگی خود به خاندان صدر را داشته باشند.»
رهبر جریان صدر با بیان اینکه فساد و ناکارآمدی و مزدوری صحنه سیاسی عراق را در بر گرفته است، تأکید کرد: «آن‌چه در عراق رخ می‌دهد، یک برنامه شیطانی داخلی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقیر و به آتش کشیدن ملت است.»
انتخابات پارلمانی عراق قرار است در دهم اکتبر (18 مهر) پس از دو دوره تعویق برگزار شود و پس از آن دولت جدید کار خود را آغاز کند.
پیش از این «مصطفی الکاظمی» نیز اعلام کرده بود که در انتخابات پارلمانی پیش رو کاندید نخواهد شد و تمام تلاش خود را برای اداره فعلی امور صرف می‌کند.

دفتر سیاسی جریان صدر عراق بسته شد
مقتدی صدر رهبر جریان صدری عراق ساعاتی پس از اعلام تحریم انتخابات تصمیم گرفت که دفتر سیاسی جریان خود را تعطیل کند.
دفتر شخصی مقتدی صدر بیانیه ای صادر کرد که در آن نوشته شده است:" دفتر آیت الله مقتدی صدر مراتب تشکر و قدردانی خود را از برادران هیئت سیاسی جریان صدری ابراز می دارد و تلاش پیگیرانه آنان در عرصه عملکرد سیاسی شان در طول دوره گذشته و پایبندی آنها به دستورات ایشان را پاس می دارد".
در ادامه بیانیه آمده است:" با توجه به شرایط کنونی و بخاطر منافع مردم و کشور، جریان صدری دفتر سیاسی را بسته و نصار الربیعی و شیخ محمد الموصلی را به عنوان مشاوران آیت الله مقتدی صدر منصوب می کند".

انصراف شماری از نمایندگان جریان صدر از نامزدی در انتخابات
شماری از نمایندگان جریان صدر عراق در پی دعوت مقتدی صدر رئیس این جریان، انصراف خودشان را از نامزدی در انتخابات آینده پارلمانی این کشور اعلام کردند.
به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، شماری از نمایندگان جریان صدر روز پنج شنبه 24 تیرماه 1400 اعلام کردند در انتخابات آینده پارلمانی عراق نامزد نخواهند شد.
حاکم الزاملی یکی از مسئولان جریان صدر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد برای پیروی از مقتدی صدر و علاقمندی به عراق، انصراف خود را از انتخابات آینده اعلام می‌کند.
علی حسین علوان الساعدی نامزد انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد با اعلام پیروی کامل از مقتدی صدر از نامزدی در این انتخابات انصراف می‌دهد.
فیصل العمیری، حسن العذاری و مها الدوری از دیگر نمایندگان و نامزدان انتخابات عراق هستند که با صدور بیانیه‌های جداگانه، انصراف خود را از نامزدی در انتخابات آینده اعلام کردند.
حسن الکعبی معاون اول رئیس پارلمان عراق هم ازجمله افرادی است که انصراف خود را از نامزدی در انتخابات آینده اعلام کرد.
پس از این، «حسن الکعبی» نائب اول رئیس پارلمان عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه با اشاره به تبعیتش از مقتدی الصدر اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات فرارو انصراف می‌دهد.
سایر اعضای فراکسیون پارلمانی سائرون نیز یک به یک در حال اعلام انصراف از نامزدی برای انتخابات آتی هستند.

واکنش الکاظمی نسبت به عدم مشارکت صدر در انتخابات
نخست وزیر عراق گفت که جریان صدر بخشی مهم از جامعه عراق است و نمی توان پذیرفت که در انتخابات 10 اکتبر 2021 شرکت نکند.  
مصطفی الکاظمی در تویتی تصریح کرد: وطن نیازمند همسویی همه مردم و نیروهای سیاسی برای شرکت در انتخابات است. ما دارای مسئولیت تاریخی برای حمایت از عراق و برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم هستیم.

انتقاد ائتلاف النصر از مقتدی الصدر برای تحریم انتخابات عراق
ائتلاف النصر در پارلمان عراق با انتقاد از اقدام رهبر جریان صدر در تحریم انتخابات آتی، تاکید کرد که از مشارکت گسترده در انتخابات شفاف و عادلانه حمایت می کند.
در پی اقدام «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق در تحریم انتخابات پارلمانی فرارو که قرار است اکتبر آتی برگزار شود، ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» واکنش نشان داد.
به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، ائتلاف النصر تاکید کرد که مخالف تحریم انتخابات است و مشارکت نیروها در انتخاباتی شفاف را تایید می‌کند.
«عقیل الردینی» عضو این ائتلاف طی بیاینه‌ای اعلام کرد: «ائتلاف النصر به ضرورت مشارکت کلیه گروه‌ها و نیروهای سیاسی، تایید صلاحیت شده در انتخابات آتی ایمان دارد و از رقابت انتخاباتی شفاف میان گروه‌های سیاسی حمایت می‌کند».
وی افزود: «ائتلاف النصر مخالف تحریم انتخابات آزاد و عادلانه است زیرا مشروعیت نظام سیاسی مرهون مشروعیت انتخابات است و اصلاح نظام ضروری است. ما امیدواریم که تمامی تلاش‌ها وقف اصلاح نظام و تحول و توسعه آن در راستای انتظارات و آرمانهای مردم شود».

نظر شما