شناسهٔ خبر: 48336783 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ممنوعیت ورود برخی گوشی های شیائومی به کشور!

صاحب‌خبر -

اخیرا خبرهایی از ممنوعیت ورود برخی از گوشی های شیائومی ، وان پلاس و نوکیا منتشر شد که در صورت اجرا می‌تواند بازار موبایل ایران را با مشکل دچار کند، اما دلیل این ممنوعیت چیست؟

به تازگی تصویری از نامه انجمن واردکنندگان موبایل، تلفن و لوازم جانبی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطی رادیویی در فضای مجازی منتشر شد که از ممنوعیت ورود برخی از گوشی های برندهای معروف موبایل به دلیل مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشماره‌های اضطراری حکایت داشت. در این نامه انجمن واردکنندگان موبایل، تلفن و لوازم جانبی از رگولاتوری درخواست کرد تا از ممنوعیت واردات این گوشی‌ها جلوگیری کند، چراکه این برندهای موبایل نسبت به سایر برندها بسیار پرتقاضا و مقرون‌به‌صرفه هستند و ممنوعیت آنها می‌تواند در عرضه و تقاضای بازار موبایل مشکلات زیادی را به وجود آورد.

جزئیات ممنوعیت واردات برخی گوشی های شیائومی 

در بخشی از نامه ارسالی به شرکت‌های واردکننده برای ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی به شرح زیر آمده است:

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، گوشی‌های موبایل واردشده به کشور، سرشماره‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ را به درستی مسیریابی نکرده و آن شماره‌ها را به سرشماره ۱۱۲ هدایت می‌کنند که این موضوع موجب عدم دسترسی فوری ذی‌نفعان خریدار گوشی‌های مربوطه، به سامانه‌های مرتبط با سرشماره‌های فوق و بالطبع تضییع حقوق آنها خواهد شد.

با توجه به موضوع فوق و با عنایت به ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تعهد ارائه‌شده توسط آن شرکت در هنگام ثبت سفارش و ترخیص، ضروری است تا آن شرکت حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ صدور این نامه، نسبت به ارائه اقدامات انجام‌شده، در راستای برطرف کردن مشکل فوق و اطلاع‌رسانی لازم به مخاطبین و سازمان اقدام کند. تا زمان احراز رفع مشکل در گوشی‌های فوق‌الذکر، ورود مجدد گوشی‌های تلفن همراه مذکور به کشور ممنوع است.

در این نامه مقرر شد تا از واردات گوشی های شیائومی مدل‌ REDMINOTE10، مدل REDMI9C، مدل REDMI9C، مدل REDMI9AT، مدل POCOX3، مدل REDMINOTE9 PRO و همچنین گوشی های برخی از مدل‌های برند وان پلاس، اینفینیکس و نوکیا به کشور جلوگیری شود، اما چنین ممنوعیتی در حالی است که شیائومی به عنوان یکی از برندهای مطرح و پرمصرف بازار ایران محسوب می‌شود و بسیاری از کاربران می‌توانند آنها را به دلیل قیمت اقتصادی آسان‌تر از گوشی های سایر برندها خریداری کنند.

انجمن واردکنندگان موبایل، تلفن و لوازم جانبی با ارسال نامه‌ای به رگولاتوری اعلام کرد شرایط تحریمی باعث شد تا واردکنندگان ایرانی نتوانند به صورت مستقیم با برندهای اصلی و مطرح موبایل ارتباط برقرار کنند. همچنین این شرکت‌ها به دلیل اینکه از برخی از قطعات و تکنولوژی‌های آمریکایی در محصولات خود استفاده می‌کنند، امکان مذاکره و فروش با واسطه یا بی‌واسطه با آنها وجود ندارد و بازرگانان با روش‌های بسیار دشوار و با دور زدن تحریم‌ها توانستند بخشی از نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را تامین کنند، از این رو هم‌اکنون درخواست تغییرات نرم‌افزاری امکان‌پذیر نیست.

گفتنی است در همین راستا انجمن واردکنندگان در نامه خود به رگولاتوری برای حل این مشکل پیشنهادهایی به شرح زیر را ارائه کرد:

  • دریافت تعهد از بازرگانان برای نصب برچسب روش شماره‌گیری صحیح سرشماره‌های اضطراری و اطلاع‌رسانی مناسب در شبکه‌های فروش و شبکه‌های اجتماعی شرکت‌ها برای آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان
  • مذاکره و تعامل با سامانه همتا و تصویب کمیته راهبری رجیستری برای ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده پس از فعال‌سازی مدل‌های مذکور با هدف آگاه‌سازی مردم از روش شماره‌گیری صحیح این شماره‌ها تا زمان لغو تحریم‌ها.

تصویر نامه انجمن واردکنندگان به رگولاتوری

  • برای بزرگ‌نمایی روی تصاویر زیر کلیک کنید:

گوشی های شیائومی گوشی های شیائومی گوشی های شیائومی گوشی های شیائومی گوشی های شیائومی گوشی های شیائومی

نظر شما