شناسهٔ خبر: 48306267 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

« قارچ سیاه» از دیگر علائم ابتلا به کرونا

ویروس کرونا با جهش ها و علائم متفاوتی خود را نشان داده است از آبریزش بینی و تنگی نفس گرفته تا ناراحتی های گوارشی، ولی حالا به گفته بعضی از متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است.

صاحب‌خبر -

دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا در این مورد خاطرنشان کرد:قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و پس از شیوع کرونا، در برخی از مبتلایان بیشتر ظاهر می شود و با علائم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می کند.

او گفت :قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می یابد و با توجه به اینکه کرونا (corona) سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می یابد ، حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ سیاه مبتلا شدند و تعدادی از آن ها جان خود را از دست دادند.

این پزشک اعلام کرد :قارچ سیاه بیماری مسری نیست و افرادی را هدف قرار می دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند و نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد، فقط این که مردم از مصرف خودسرانه کورتون خودداری کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد :میزان ابتلا به قارچ سیاه با شیوع کرونا در هند بسیار افزایش یافت و در واقع یک عفونت قارچی است که در بین بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است، ولی این بیماری قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام میتوان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.

محبی با اشاره به این که کرونا (corona) چالش های زیادی را به وجود آورده است، اظهار امیدواری کرد با واکسیناسیون عمومی، این چالش ها کم تر شود و از مردم خواست پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا نیز می گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از روش استنشاق یا بریدگی و زخم های پوستی وارد بدن انسان می شود و روی سینوس ها تأثير می گذارد.

یک دلیل ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا (corona) میتواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب کننده ها یا دستگاه های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت ولی از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می گیرد.

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام نموده که رقمی هشدار دهنده است.

در مورد علایم قارچ سیاه باید خاطرنشان کرد این عفونت روی سینوس ها، مغز و ریه ها تأثير می گذارد و میتواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید( کورتون) که برای درمان کووید به کار میرود وجود داشته باشد. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و افردی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند.

نظر شما