شناسهٔ خبر: 48300217 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ممانعت از سفر باخ به هیروشیما

المپیک زیر سایه اختلاف نظر‌ها

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

در فاصله هشت روز به آغاز رقابت‌های المپیک توکیو اوضاع در پایتخت ژاپن چندان روبه‌راه نیست. به رغم تأکید مسئولان بر برگزاری بازی‌ها به دلیل نبود مشکل و تعریف و تمجید‌های توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از شرایط توکیو، اما ورود این شهر به فاز چهارم شرایط اضطراری شیوع ویروس کرونا حالا سر و صدا‌ها را بیشتر از قبل بالا برده است.
مخالفت با المپیک بیشتر شد
یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه توکیو را در چهارمین حالت اضطراری خود قرار داد تا از این طریق عفونت‌های ویروس کرونا را مهار کند. با این شرایط توکیو تا ۲۲ آگوست (۳۱مرداد) و در طول برگزاری المپیک در شرایط اضطراری خواهد بود. دولت در تلاش است با این وضعیت حرکات مردم را در رویداد المپیک و همین طور تعطیلات تابستانی مهار کند. علاوه بر توکیو شرایط اضطراری در چند منطقه دیگر ژاپن از جمله اوزاکا، چیبا و اوکیناوا تمدید شده است.
وجود این شرایط خاص باعث شده است اعتراض‌ها به برگزاری المپیک در بین ژاپنی‌ها حالا نمود بیشتری هم پیدا کند تا جایی که تحقیق‌ها نشان می‌دهد مخالفت‌ها بیشتر از قبل شده است. بر اساس تحقیقات شرکت بین‌المللی IPSOS فقط ۲۲درصد شهروندان ژاپنی فکر می‌کنند بازی‌های المپیک باید برگزار شود.
باخ: توکیو آماده المپیک است
توماس باخ که در توکیو به سر می‌برد همچنان مصرانه تلاش می‌کند اوضاع را آرام جلوه دهد. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خطاب به ژاپنی‌ها می‌گوید: شما موفق شدید توکیو را به عنوان آماده‌ترین شهر در تاریخ برگزاری بازی‌های المپیک قرار دهید. این موضوع در شرایط دشوار کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شما و همکاران‌تان می‌توانید از کار‌های انجام شده خرسند باشید، البته در چند روز باقی مانده به آغاز المپیک توکیو هنوز کار‌های زیادی باید انجام شود. زمانی که همه ورزشکاران المپیکی توکیو را ترک کنند، کارمان به پایان خواهد رسید. هدف مشترک ما و ژاپن برگزاری ایمن بازی‌ها برای ورزشکاران، نمایندگان تیم‌ها و مهم‌تر از همه مردم ژاپن است.
مخالفت ژاپنی‌ها با اهداف سیاسی باخ
باخ به رغم این اظهار نظر برای سفر به هیروشیما با موج اعتراض‌ها و ممانعت گروه‌های مدنی روبه‌رو شد. یک گروه مدنی روز دوشنبه شکایتی را به دولت‌های استان هیروشیما ارائه کرد تا سفر برنامه‌ریزی شده توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به شهر بمباران شده اتمی را لغو کند، هر چند این گروه در مورد سفر باخ از توکیو به هیروشیما ابراز نگرانی کرده است، چون که پایتخت به دلیل بیماری همه‌گیر تحت وضعیت اضطراری قرار دارد، اما علت اصلی اعتراض خود را اهداف سیاسی توماس باخ از سفر به هیروشیما عنوان کرده است.
این گروه استدلال می‌کند که بازدید باخ با هدف استفاده سیاسی از این شهر برای ارتقای صلح جهانی است. جان کوتس، معاون رئیس IOC هم قصد دارد از ناکازاکی، شهر دیگر ژاپن که توسط بمب اتمی بمباران شد، بازدید کند. شوئیچی آداچی، وکیلی که رئیس یک گروه مدنی است، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۱ شکایتی را به یکی از مقامات دولت استان هیروشیما تحویل داد و خواستار لغو سفر رئیس کمیته بین‌المللی المپیک توماس باخ به هیروشیما شد.
یک دادخواست آنلاین هفته گذشته توسط یک گروه مدنی دیگر آغاز شد و خواستار لغو سفر باخ به هیروشیما شد که از دوشنبه شب حدود ۱۵ هزار امضا دریافت کرده است.

نظر شما