شناسهٔ خبر: 48295152 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه مهندسان نبوغ را در سیاره‌ای دیگری پشتیبانی می‌کنند؟

تیم پشتیبان هلی کوپتر نبوغ، راهکار هایی که برای حل مشکلات این هلی کوپتر در مریخ انجام داده اند را به اشتراک گذاشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیجیتال ترندز؛ هلی‌کوپتر نبوغ ناسا با کاوش در مریخ، تصویری که زمانی دانشمندان تخیل می‌کردند را به تصویر کشیده است. این هلی‌کوپتر اخیراً هشتمین پرواز موفقیت آمیز خود را به اتمام رساند. نبوغ در طول کار خود مجبور به مقابله با دو مسئله نرم افزاری شد و به مشکل خورد. اکنون یکی از مهندسان تیم نبوغ، برخی از دیدگاه‌ها را در مورد چگونگی رفع مشکلات نرم افزاری روی یک قطعه فناوری در یک سیاره دیگر را به اشتراک گذاشته است.

بیشتر بخوانید

اشکال در عملکرد پره‌ها

هنگامی که روتور‌ها نتوانستند به درستی بچرخند، اولین مسئله در آماده سازی پرواز چهار به وجود آمد. تیم نبوغ گزارش داد که هلی‌کوپتر در انتقال به حالت پرواز خود با مشکلی روبرو شده که چرخش پره‌ها را کاملا متوقف می‌کند. معلوم شد که این به دلیل بیش از حد محتاط بودن نرم افزار است که در آن مولفه Field Programmable Gate Array (FPGA) تغییرات بسیار کمی را در زمان تشخیص می‌دهند و بنابراین همین موضوع باعث جلوگیری از پرواز نبوغ شد.

چگونه مهندسان نبوغ را از سیاره ای دیگری پشتیبانی می کنند؟

این مسئله با ایجاد یک راه حل موقت برای اجازه دادن به پرواز برای هلی‌کوپتر برطرف شد. اما این احتمال وجود داشت که این مسئله مجدداً تکرار شود و در آینده نیز باعث مشکلاتی در پرواز نبوغ شود. اکنون، تیم نرم افزار Flight Controller را به روز کرده تا این مشکل را برای همیشه حل کند و آن‌ها هفته گذشته با یک تست چرخش آهسته تیغه‌ها را آزمایش کردند.

اختلال در نحوه ثبت تصاویر توسط دوربین رنگی

مسئله دوم مربوط به دوربینی است که هلی‌کوپتر از آن برای قرارگیری در موقعیت خود استفاده می‌کند. این هلی‌کوپتر دارای دو دوربین رنگی و سیاه و سفید است که با استفاده از آن‌ها تصاویری را ثبت می‌کند و سرعت آن را روی ۵۰۰ بار در ثانیه تنظیم شده است. هلی‌کوپتر برای عکس‌هایی که ثبت می‌کند به مهر زمان دقیق نیاز دارد تا بتواند این تنظیمات را به درستی انجام دهد.

چگونه مهندسان نبوغ را از سیاره ای دیگری پشتیبانی می کنند؟

مشکلی که در طول پرواز ششم به وجود آمد، خطایی در خط لوله برای پردازش تصاویر بود. هنگام استفاده از دوربین رنگی، این اشکال باعث از دست رفتن یک فریم شد. اما این به معنای اشتباه بودن ثبت زمان بر روی تصاویر بعدی بود که منجر به تلاش بیش از حد نبوغ شد و در نهایت به عقب و جلو چرخش کرد.

خوشبختانه نبوغ توانست با خیال راحت به زمین بنشیند، اما تیم تصمیم گرفت در پرواز‌های بعدی از دوربین رنگی استفاده نکند. آن‌ها فکر می‌کنند که نیاز‌های پردازشی شدیدتر برای تصاویر رنگی است که منجر به بروز اشکال می‌شود، بنابراین در حال حاضر نبوغ با دوربین‌های سیاه و سفید تصاویری را ثبت و به زمین می‌فرستد.

چگونه مهندسان نبوغ را از سیاره ای دیگری پشتیبانی می کنند؟

رفع این مشکل به، به روزرسانی بخش بزرگی از نرم افزار هلی‌کوپتر نیاز است. این تیم یک نرم افزار اضافی ایجاد کردند که تشخیص می‌دهد فریمی جا افتاده و ثبت زمان در تصاویر بعدی را اصلاح می‌کند و به دانشمندان امکان می‌دهد یک بار دیگر از دوربین رنگی استفاده کنند. آن‌ها در نظر دارند این به روزرسانی را طی چند روز آینده انجام دهند.

انتهای پیام/

نظر شما