شناسهٔ خبر: 48277233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - ویروس کرونا با عنوان "دلتا" هم اکنون در بسیاری شهرها و استان‌های کشور مشاهده می‌شود، پزشکان و کارشناسان بهداشتی معتقدند بسیار خطرناکتر و سرعت سرایت پذیری آن حدود ۶۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از کرونای آلفا (انگلیسی) و زمان انتقال آن بین پنج تا ۱۰ ثانیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اخبار استان ها، با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع "دلتا" در اکثر شهرهای ایران، نقشه تقسیم ‌بندی میزان شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بحرانی گزارش شده است.

کرونا در خیز جدید خود سیستان وبلوچستان را بیشتر از نواحی دیگر کشور در تیررس نگاه خود قرار داده و بطوریکه رکورد بی سابقه افزایش شمار روزانه یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ مبتلا توجه مردم و مسوولان را به خود جلب کرد.

در هفته‌ های اخیر کرونا دلتا جزو مهمترین خبرهای کرونایی دنیا و کشورمان قرار گرفته است، این ویروس تاکنون در اکثر استان های کشور ورود کرده است، ویروس دلتا جهشی است بر ویروس کرونای ووهان که در هند رخ داده است.

سویه جدید ویروس کرونا در کمین همه افراد با هر رده سنی است از این رو باید آن را جدی گرفت و با رعایت موازین بهداشتی سلامت خود و دیگران را حفظ کرد.

کرونا دلتا که مرگ و میر آن با دیگر گونه‌های کرونا تفاوت چشمگیری ندارد بیشتر کودکان و نوجوانان را آلوده می‌کند و با کسی شوخی ندارد از این رو باید بتوانیم رفتارهای پرخطر در رابطه با انتقال این ویروس را کنار بگذاریم.

در همین حال امروز دوشنبه بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از روز گذشته(یکشنبه) برای بررسی وضعیت مقابله با کرونا و افتتاح چند مرکز بهداشتی و درمانی به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، صبح امروز بیمارستان ایرانمهر سراوان را افتتاح کرد.

وی در آیین افتتاح این بیمارستان، با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسوولان و کوتاهی بعضی از افراد که باعث وارد شدن  فشار مضاعف به فعالان حوزه سلامت شده است، بیان کرد: مسوولان و بزرگان طوایف،علمای اهل تسنن و تشیع و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در مناطق مختلف مردم سیستان و بلوچستان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا تشویق کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین واکسن کرونا برای سیستان و بلوچستان افزود: این استان اولین استانی است که واکسن را از ۵۰ سالگی آغاز کردیم و این منطقه نخستین دروازه ورود ما به سن‌های پایین‌تر است.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

وضعیت کرونا در آذربایجان غربی بعد از هفته ها روند کاهشی، دوباره طی ۲ هفته اخیر در مسیر افزایشی قرار گرفته و این امر زنگ خطری برای استان در خصوص افزایش مبتلایان، بستری ها و فوتی ها به شمار می رود و باید همه مردم و مسوولان نگران این زنگ خطر باشند.

در این استان به غیراز ۲ شهرستان شمالی و ۲ شهرستان جنوبی شامل چایپاره و پلدشت در شمال و سردشت و تکاب در  جنوب، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و شاید به زودی، تعداد شهرستان های با وضع قرمز افزایش یابد.

روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در استان اردبیل نیز همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بیماران بستری همزمان به ۲۵۶ نفر رسید.

دبیرخانه ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند افزایشی شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که ۳۲ نفر بیشتر از پایین‌ترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

همچنین رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اعلام کرده است: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر هم با اعلام این که بیشتر تخت‌های بیمارستانی این شهرستان در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته است ، نسبت به وخیم شدن وضعیت شهرستان در صورت تداوم مراجعه زیاد بیماران کرونایی هشدار داد.

به گفته دکتر محمد گران، تنها روز گذشته ۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های شهرستان بستری شدند که آمار بسیار بالایی است و تخت های بیمارستانی یکی پس از دیگر در حال پر شدن است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت نیز از روند صعودی شیوع و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: هم اکنون از مجموع ۷۰ تخت‌ بیمارستانی پیش‌بینی شده برای این بیماران بیمارستان فاطمه الزاهرا (س) مینودشت ، ۶۴ تخت مورد استفاده بیماران مبتلا به این ویروس است.

همچنین طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، هم اکنون ۵۸۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان شمالی بستری هستند و شهرهای گرگان، گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، آق‌قلا، کردکوی و کلاله در وضعیت قرمز، بندرترکمن، رامیان و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و گمیشان و بندرگز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

از هرمزگان نیز خبر رسیده است که این روزها موج پنجم کرونای جهش یافته سراسر این استان را فرا گرفته و هر روز نیز با سرعت بیشتری در حال پیشروی است و وضعیت این استان را به حالت فوق بحرانی درآورده است.

طبق اعلام کارشناسان بهداشتی غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی است، اما احتمال شیوع و وجود کرونای هندی (دلتا) نیز در این استان به ویژه در مناطق شرقی با توجه به همسایگی آن با استان سیستان و بلوچستان که درگیر این نوع کرونا است، بسیار بالا است و مسوولان بهداشتی هرمزگان به شدت نگران این موضوع هستند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در روزهای اخیر،نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از موارد ابتلای ویروس کرونا در استان ناشی از کرونای دلتای هندی است.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

از سوی دیگر رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفته است: آمار شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در پیک پنجم به نسبت اوج گیری چهارم ۲ درصد رشد داشته است.

محمدرضا رضانیا با ابراز نگرانی در خصوص کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه بیان کرده است: با افزایش ۲ درصدی موارد مثبت در کیش، آمار بستری‌ها در بیمارستان نیز در این مدت ۲ و نیم برابر رشد داشته است.

از بوشهر هم خبر رسیده که باتوجه به روند بالای ابتلا و مراجعه بیماران کرونایی، در زمان حاضر مراکز درمانی استان شلوغ و در شرایط حاد قرار دارند.

دکتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سعید کشمیری افزود: در زمان حاضر ۴۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و این به معنی اشغال یک سوم تخت‌های بیمارستانی است. 

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داده است که با توجه به وضعیت قرمز استان‌های همجوار و افزایش میزان مراجعه آنها به مراکز بهداشتی و درمانی، احتمال ورود موج جدید کرونا به خوزستان وجود دارد.

به گفته دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، از مردم استان خواسته است برای جلوگیری از انتشار بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.براساس اعلام وی روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز اعلام کرده است در شبانه‌روز گذشته از ۹۵۲ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۵۲۱ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

براساس خبر اعلام شده به نقل از ابراهیم سلمانی، از این تعداد ۶۷ نفر در  بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۵۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز سه بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

از کرج نیز خبر رسیده که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است میزان مراجعه روزانه بیماران کووید۱۹ به مراکز درمانی استان طی هفته جاری نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

به گفته دکتر مهردادبابایی، تا پیش از هفته جاری میزان مراجعه روزانه بیماران سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی استان حدود یک هزار ۱۰۰ تا یک هزارو۲۰۰ نفر بود که اکنون به حدود یک هزارو۶۰۰ نفر رسیده است.

همچنین استاندار مازندران وضعیت شیوع کرونا در این استان را نامطلوب عنوان کرده و از اجرای جدی‌تر محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف خبر داده است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

براساس آمار اعلام شده از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، متاسفانه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و برخی از استان‌های همجوار افزایشی است و این امکان که در کرمانشاه نیز افزایش افراد مبتلا و بستری روند صعودی پیدا کند، وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک هم تعداد موراد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی را ۲۰۵ نفر  در شبانه روز اخیر اعلام کرده و گفته است ۲۴ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده است ۴۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شده‌اند و شهرستان مهران با ۱۹ نفر بیشترین آمار بستری جدید استان را به خود اختصاص داده است

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

وضعیت واکسیناسیون در کشور

روند تزریق واکسن کرونا به گروه‌های سنی تعیین شده براساس جدول زمانبندی اعلام شده در حال انجام است اما در برخی نقاط از جمله تهران برخی افراد بدون دریافت پیامک به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند که فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، از آنان خواسته بدون دریافت پیامک به مراکز مراجعه نکنند.

به گفته علیرضا زالی، حضور بدون نوبت به مراکز تجمیعی، ممکن است سبب ازدحام در این مراکز شود؛ بنابراین گروه های سنی ۶۸ تا ۷۰ سال بر اساس نوبت دهی الکترونیک به مراکز مراجعه کنند.

رییس شبکه بهداشت قائمشهر نیز امروز به خبرنگار ایرنا گفته است بتازگی سه هزار دوز واکسن کرونا برای این شهرستان ارسال شده است که از امروز به جاماندگان گروه های قبلی و افراد ۶۸ به بالا تزریق می شود.

همچنین براس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ۲۸ هزار دوز واکسن سینوفارم و یک هزار و ۸۰۰ دوز واکسن برکت وارد این استان شده و در هفته‌های آینده به اندازه کافی واکسن برای اجرای طرح واکسیناسیون عمومی وارد کرمانشاه می‌شود.

از خوزستان نیز خبر رسیده است که حدود ۸۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد این استان شده و مسوولان مربوطه در تلاش هستند روند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان هم گفته است: واکسیناسیون پیشگیری از ویروس کرونای جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد و همسران جانبازان ۷۰ درصد روز دوشنبه در سراسر این استان انجام می‌شود.

در استان کردستان نیز تاکنون ۱۴ مرحله واکسن به استان اختصاص یافته و ۶۷ هزار و ۵۵۵ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

گزارش های کرونایی استان ها 

خطر دلتا را جدی بگیریم

خباثت کرونا با کودکان

حرکت سریع کرونا دلتا در هیاهوی عادی‌انگاری گیلان

نقش پست در کاهش انتقال کرونا

آخرین آمار کرونا در کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:۱۸۲ نفر دیگر در طول ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

براساس این اطلاعیه، از دیروز تا امروز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۸۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین تعداد بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۹۴ هزار و ۲۷۹ نفر رسیده که از این تعداد تا کنون ۸۶ هزار و ۴۱ نفر جان باختند.

براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون سه میلیون ۴۱ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۷۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۲۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دُز رسید.

نظر شما