شناسهٔ خبر: 48268013 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کره شمالی: پیشنهادهای آمریکا برای کمک، نقشه شوم سیاسی است

وزارت خارجه کره شمالی با اشاره به تضعیف دولت افغانستان در پی کمک‌رسانی ادعایی آمریکا، گفت کمک‌های انسانی واشنگتن در واقع نقشه‌های سیاسی شوم برای فشار وارد کردن به دولت‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت کره شمالی در گزارشی جدید از ماهیت واقعی و پشت‌پرده پیشنهادهای آمریکا برای کمک به دیگر کشورها پرده برداشت.

وزارت خارجه کره شمالی امروز (دوشنبه) با انتشار گزارشی توضیح داد، برنامه کمک‌رسانی آمریکا به دیگر کشورها به بهانه‌های بشردوستانه، چیزی جز «نقشه شوم سیاسی» برای اعمال فشار به دولت‌های دیگر نیست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مرکز تحقیقاتی «انجمن ارتقای تعاملات بین‌المللی اقتصادی و فناوری» در وزارت خارجه کره شمالی در این گزارش مثال‌های متعددی از اقدامات آمریکا در سراسر جهان برای سوءاستفاده کردن از کمک‌های بشردوستانه جهت پیش‌برد اهداف سیاسی خارجی یا فشار آوردن به دیگر کشورها به بهانه‌های حقوق بشری ذکر کرد.

در این گزارش با اشاره به مثال‌های مذکور آمده است: «این آشکارا نشان می‌دهد که نیت پنهان آمریکا از ربط دادن کمک‌های انسان‌دوستانه به مسائل حقوق بشری، با هدف مشروع جلوه‌دادن فشارهای خود به کشورهای مستقل و به سرانجام رساندن نقشه‌های سیاسی شوم خود است».

یکی از مثال‌هایی که در این گزارش آورده شده، خودداری آمریکا از تقویت دولت افغانستان، علی‌رغم حضور چند دهه‌ای در این کشور و حتی در زمان کنونی خروج از این کشور است.

دولت پیونگ‌یانگ در ادامه این گزارش توضیح داد: «کشورهای بسیاری عملاََ طعم تلخ امیدبستن به کمک‌های آمریکا و کمک‌های انسان‌دوستانه این کشور را تجربه کرده‌اند».

به نوشته رویترز، مقام‌های آمریکایی اخیراََ گفته‌اند که حامی ارسال کمک‌های انسانی به کره شمالی هستند اما نه تنها این کار را به صورت مستقیم با دولت این کشور انجام نمی‌دهند بلکه هیچ تلاشی هم در این راستا انجام نداده‌اند.

پیش از این کره جنوبی وعده داده بود اگر پیونگ‌یانگ درخواست کند، محموله‌ای از واکسن‌های «کووید۱۹» را به این کشور ارسال می‌کند اما کره شمالی نیز باید مسیر احیای مذاکرات خلع سلاح خود را طی نماید.

در ماه می، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از عزم خود برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سخن گفته بود. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که واشنگتن در سیاست خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کرده و دیگر بر سیاست چانه‌زنی و خرید زمان تکیه نخواهد کرد. 

اظهار نظر درباره مذاکرات با کره شمالی درحالی‌ است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا سه بار به صورت رودررو با رهبر کره شمالی دیدار و در زمینه خلع سلاح اتمی در قبال رفع تحریم‌ها مذاکره کرد اما در نهایت این مذاکرات به دلیل زیاده خواهی‌های آمریکا به بن‌بست رسید و ناکام ماند.

روز یکشنبه اما سران پکن و پیونگ‌یانگ با لازم دانستن تقویت همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با نیروهای متخاصم خارجی، از عزم خود برای ارتقای روابط به سطح جدید خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نظر شما