شناسهٔ خبر: 48261645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

شرایط دریافت وام اشتغال ۱۰۰ میلیونی مددجویان کمیته امداد

وام اشتغال کمیته امداد در سال 1400 به 100 میلیون تومان افزایش یافته است. در ادامه شرایط دریافت وام اشتغال زایی کمیته امداد را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر کمیته امداد در سال 1400 قرار است 100 میلیون تومان وام اشتغال زایی به مددجویان کمیته امداد پرداخت کند. البته هنوز جزئیاتی از نحوه پرداخت وام اشتغال کمیته امداد اعلام نشده است اما با توجه به این که این وام در سال گذشته به مددجویان کمیته امداد واریز شده است می توان شرایط آن را بررسی کرد. وام اشتغال ساله است  کمیته امداد در سال گذشته 50 میلیون تومان بود که اولویت پرداخت آن با زنان سرپرست خانوار بود. این وام توسط چند وام پرداخت شد که مدت بازپرداخت آن 7 ساله است که نرخ کارمزد آن 4 درصد بوده و قرض الحسنه به حساب می آید.

 

کمیته امداد

 

شرایط دریافت وام کمیته امداد

رئیس کمیته امداد خمینی اعلام کرده که وام اشتغال مددجویان کمیته امداد که سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود، امسال افزایش یافته و به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.وامی که گفته می‌شود جهت ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد است.اما این مقام مسئول جزئیات دیگری از نحوه پرداخت وام اشتغال مددجویان کمیته امداد اعلام نکرده است. اما سال‌ گذشته این وام با چه شرایطی به متقاضیان پرداخت شده است؟آنگونه که برخی از خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند، وام اشتغال مددجویان کمیته امداد سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده و اولویت دریافت این وام با زنان سرپرست خانوار بوده است.از طرف دیگر به نظر می‌رسد این وام توسط چند بانک پرداخت شده است. اما شرایطی که گفته شده این است که مدت بازپرداخت این وام، ۷ ساله است. نرخ کارمزد این وام ۴ درصد و قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.اولویت دریافت وام اشتغال با زنان سرپرست خانوار مددجوی کمیته امداد حضرت امام است.همچنین براساس قانون سال گذشته، مددجویان باید طرح اشتغال خود را به کمیته امداد ارائه کنند و کمیته امداد طرح اشتغال این افراد را تایید کند. همچنین افراد سال گذشته برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی اشتغال، یک برگه چک نیاز داشته‌اند و حداقل یک نفر ضامن. اما با توجه به دو برابر شدن رقم وام اشتغال مددجویان کمیته امداد، مشخص نیست که آیا شرایط ضامن هم تغییر کرده است یا نه.افراد متقاضی باید برای دریافت وام حتما از سوی کمیته امداد به بانک معرفی شوند. همچنین متقاضیان و ضامن نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند.گفتنی است که این شرایط دریافت وام  اشتغال مربوط به سال ۹۹ بوده و باید منتظر ماند تا کمیته امداد و بانک‌ها، شرایط جدید دریافت وام را اعلام کنند.

 

اولویت پرداخت وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد

اولویت اول در پرداخت وام، مددجویان تحت پوشش هستند که در درجه اول به خود مددجو و سپس به فرزندان آنها وام اشتغال تعلق میگیرد.

اولویت دوم در پرداخت وام اشتغال زنان سرپرست خانوار هستند. افرادی که تحت پوشش امداد باشند اما فقط در صورت بیکاری و نداشتن بیمه و البته دارا بودن مهارت می توانند از وام اشتغال برخوردار باشند.

اولویت سوم مردان غیر تحت پوشش و بیکار هستند. مردانی که شغل و بیمه ندارند نیز می توانند وام دریافت کنند و همچنین

اولویت بعدی مربوط به پسران مجردی است که دارای کارت پایان خدمت و مهارت بوده و خانواده آنها نیز از تمکن مالی برخوردار نباشد.

 

وام اشتغال کمیته امداد

 

ضمانت وام کمیته امداد برای مددجویان چگونه است ؟

 در خصوص ضمانت وام برای ۵۰ میلیون تومان دو ضامن کارمند لازم است که البته براساس قوانین بانک انجام می‌شود اما در صندوق امداد ولایت ضمانت‌های ما برای مددجویان راحت تر است و وام ۳۰ میلیون تومانی را با دو فقره چک پرداخت می‌کنیم.

 

آیا بعداز گرفتن وام، مستمری مددجویان قطع می‌شود؟

آسوده مدیر‌کل کمیته امداد خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره گرفتن وام قرض الحسنه کمیته امداد و قطع شدن مستمری آنها گفت: به هیچ وجه برای پرداخت وام حتی وام اشتغال و خودکفایی هیچ پرونده ای قطع نمی شود و مستمری ها ادامه دارد.وی افزود: برای وام های ضروری، مسکن و یا وام های اشتغال نیزباید فرد متقاضی به یک درآمد مشخص، نزدیک به حداقل قانون کار برسد که در کمیته برسی شود تا آن خانواده وام تخصیص دهد. به گفته وی، شرط درآمد و رسیدن به خودکفایی و توانمندی، موضوعی است که در قبال آن مستمری مددجو قطع می شود، نه پرداخت وام.وی درباره ابهام برخی مددجویان درباره دلایل قطع مستمری پس از پرداخت وام، یادآور شد: خانوادهایی که قسط هایشان را به موقع پرداخت نکرده اند، باید توجه داشته باشند که اقساط وام از قسط هایشان کم می شود. بنابراین اگر پس از گرفتن وام، مستمری خانواده ای قطع شده، شاید به این خاطر است که مبلغ اقساط از این مبلغ کم شده است.

 

آیا وام دو میلیونی در کمیته امداد داریم ؟

آسوده همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از مبلغ پایین وام که حدود ۲ میلیون تومان است گلایه مند هستند، توضیح داد: وام های ما سه نوع هستند که یک نوع آن وام های ضروری و کارگشایی است که سقف آن ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه است وهیچگونه کارمزدی ندارد و در کل کشور به همین طریق است. دوم وام اشتغال است که از امسال سقف آن ۵۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است. سومین مدل هم وام مسکن است که سقف آن ۳۰ میلیون است.مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شاید وام ۲ یا ۳ میلیونی که برخی به آن اشاره دارند، مربوط به چندسال پیش باشد. چون در آن دوره وام هایی با شرایط مناسب ضامن داشتیم.

 

 

زمان پرداخت وام به مددجویان کمیته امداد

حجت‌الله عبدالملکی درباره فرایند تشکیل پرونده مددجویان برای دریافت وام اشتغال تا زمان پرداخت وام اظهار کرد: دریافت وام از مرحله اول تا آخر به چند عامل بستگی دارد؛ نخستین موضوع این است که در چه زمانی پرونده را تشکیل می‌دهند چرا که معمولاً اعتبار ما تا پایان سال به اتمام می‌رسد و سال بعد نیز تا زمانی که منابع به ما تخصیص پیدا کند، چند مرحله باید طی شود؛ یکی اینکه باید بودجه به بانک مرکزی ابلاغ شود، سپس بانک نیز به شبکه بانکی و به استان‌ها اعلام و ابلاغ کند که در نهایت این چند مرحله پنج ماه طول می‌کشد.خاطرنشان کرد: عملاً هر سال پرداخت وام اشتغال‌ به مددجویان و نیازمندان فاقد شغل از مرداد ماه آغاز می‌شود. در چنین شرایطی اگر فردی تشکیل پرونده را در فروردین یا اردیبهشت ماه داده باشد، چند ماه طول می‌کشد تا پس از تخصیص اعتبارات بتواند برای دریافت وام به بانک معرفی شود.معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به منابعی که در صندوق قرض‌الحسنه امداد است از منابع این صندوق در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد که البته منابع این صندوق محدود است و امسال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار این منبع است.وی ادامه داد: افراد نیازمند و مددجویانی که در نیمه دوم پرونده‌شان تکمیل می‌شوند، به شرطی که طرح توجیهی آنها تائید شود و مشکل خاصی وجود نداشته باشد، معمولاً طی یک ماه پرداخت وام آنها انجام می‌شود.معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی از خروج سالانه ۱۰ درصد از مددجویان کمیته امداد از چرخه حمایتی این نهاد خبر داد.

 

نظر شما