شناسهٔ خبر: 48245802 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

قرعه سخت میرهاشم در المپیک توکیو

سقوط دو‌پله‌ای میرهاشم حسینی در رنکینگ جهانی، کار او را برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو دشوار کرده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه شرق: سقوط دو‌پله‌ای میرهاشم حسینی در رنکینگ جهانی، کار او را برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو دشوار کرده است. او در‌ حالی تا پیش از این جایگاه ششم رده‌بندی تکواندوکاران المپیکی وزن منهای 68 را به خود اختصاص داده بود که حالا با اعمال تغییرات جدید به رده هشتم تنزل پیدا کرده است. دلیل افت میرهاشم در این رده‌بندی، محاسبه‌نشدن امتیاز او در تورنمنت بین‌المللی لبنان است؛ تورنمنتی که ماه گذشته برگزار شد و نماینده ایران با کسب مدال طلا، 20 امتیاز به امتیازات قبلی خود اضافه کرد.

قرعه سخت میرهاشم در المپیک توکیو

قهرمان تکواندوی آسیا در ‌واقع با هدف ارتقای رنکینگ المپیکی خود در این مسابقات شرکت کرد تا در بازی‌های المپیک با قرعه مناسب‌تری مواجه شود.

اکنون اما گفته می‌شود‌ فدراسیون جهانی تکواندو امتیاز رقابت‌های لبنان را از این تکواندوکار کم کرده است. دلیلی که فدراسیون جهانی تکواندو برای این اقدام خود عنوان کرده، مربوط به ضربه‌ای است که در جریان پیکارهای قهرمانی 2021 آسیا به سر میرهاشم وارد شد. طبق قوانین این رشته، هر ورزشکاری که در حین مبارزه، توسط حریفش از ناحیه سر دچار ضربه شود، تا یک ماه اجازه این را نخواهد داشت که به روی شیاپ چانگ برود.

دارنده مدال برنز جهان 26 خرداد‌ماه در مسابقات قهرمانی آسیا به میدان رفت که در اولین مبارزه خود برابر حریفی از کره جنوبی نتیجه را واگذار کرد. تکواندوکار رقیب در این مسابقه ضربه‌ای را به سر نماینده ایران وارد کرد. حسینی اما چهار روز بعد یعنی 30 خرداد برای اینکه این ناکامی را جبران کند، در تورنمنت بین‌المللی لبنان حاضر شد که نتیجه خوبی هم گرفت؛ اما حالا در فاصله 10 روز مانده تا آغاز برگزاری بازی‌های المپیک 2020 فدراسیون جهانی تکواندو اعلام کرده‌ میرهاشم حسینی نباید بعد از قهرمانی آسیا در تورنمنت لبنان شرکت می‌کرده است؛ چرا‌که طبق قوانین و در جهت حفظ سلامتی‌اش اجازه چنین کاری را نداشته است.

با این اوصاف با تغییر جایگاه تکواندوکار پرافتخار کشورمان، قرعه او برای المپیک کاملا تغییر کرده و باید گفت در مقایسه با رنکینگ قبلی‌اش که ششمین نفر وزن منهای 68 کیلوگرم بود، راه سختی را برای مدال‌آوری در این بازی‌ها داشت. با‌‌ وجود این در قسمت بالای جدول، «دای هون لی» تکواندوکار شاخص کره جنوبی با رنکینگ یک، دور نخست استراحت دارد و سپس با برنده مبارزه «سیدو فوفانو» از مالی و «رشیتوف» از ازبکستان می‌رود.

میرهاشم حسینی نیز دور نخست با «یو جن هوانگ» از چین تایپه دیدار می‌کند و در صورت کسب پیروزی برای صعود به نیمه‌نهایی باید به دیدار یکی از تکواندوکاران کره جنوبی، مالی یا ازبکستان برود که به احتمال فراوان حریفش تکواندوکار نامدار کره‌ای یعنی «دای هون لی» است. فدراسیون تکواندوی ایران درباره حذف 20 امتیاز مدال طلای تورنمنت لبنان به فدراسیون جهانی نامه‌ای را ارسال کرده و ضمن تشریح شرایط، خواستار بازگردندن این امتیازات به حساب میرهاشم حسینی شده است.

این در حالی است که فدراسیون تکواندوی کشورمان مدعی شده چون از قبل پیش‌بینی چنین اتفاقاتی را می‌کرده، استعلام‌های لازم را از فدراسیون تکواندوی آسیا گرفته است؛ بنابراین بر همین اساس اجازه حضور در تورنمنت لبنان را به میرهاشم داده‌اند.

با‌این‌حال از آنجا که محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو در رقابت‌های قهرمانی آسیا به‌عنوان ناظر مسابقات حضور داشته، در تلاش است تا با مذاکره و لابی امتیازات ازدست‌رفته حسینی را دوباره برگرداند. به این امید که او در المپیک توکیو با قرعه بهتری مواجه شود و شانسش را برای کسب مدال افزایش دهد. میر‌هاشم حسینی در ‌حالی با کسب مدال‌های متعدد جهانی و آسیایی یکی از چهره‌های مطرح تکواندوی ایران به حساب می‌آید که به‌عنوان یکی از اولین نفرات کاروان ورزش کشور جواز صعود به توکیو را به دست آورد.

یکی دیگر از بدشانسی‌های این تکواندوکار آذری برای کسب سهمیه بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، غیبت او در رقابت‌های قهرمانی جهان 2019 منچستر بود. کارشکنی انگلیسی‌ها در صدور به‌موقع روادید این ورزشکار نه‌تنها موجب ازدست‌رفتن یک مدال طلای مسلم برای ایران در این آوردگاه مهم بود‌، بلکه باعث شد او نتواند از امتیاز بالای این مسابقات برای کسب رنکینگی بهتر بهره ببرد. تیم ملی تکواندو برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو دو سهمیه در بخش مردان دارد. نماینده دوم ایران در این بازی‌ها آرمین هادی‌پور است. او در وزن منهای 58 کیلوگرم مسابقه خواهد داد. درباره این تکواندوکار پرافتخار کشورمان هم نگرانی‌هایی وجود دارد. اینکه آیا می‌تواند به مدال المپیک برسد یا نه. هادی‌پور اواخر سال گذشته در حین تمرینات رباط صلیبی پاره کرد و حالا باید با پایی آسیب‌دیده در المپیک شرکت کند.

البته او در همین رقابت‌های قهرمانی آسیایی اخیر عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش گذاشت و با کسب مدال برنز این پیکارها امیدها را دوباره زنده کرد. باید دید او در توکیو چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت.

نظر شما