شناسهٔ خبر: 48242781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

توضیحات دریادار خانزادی درباره مرکز بین‌المللی همکاری‌های امنیت دریایی چابهار/ فرمانده نداجا: اثبات کردیم که توانایی حضور در اقیانوس اطلس را داریم

دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه ۱۹ تیرماه در برنامه نگاه یک حضور یافت.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری  اسلامی ایران شامگاه شنبه ۱۹ تیرماه در برنامه نگاه یک در شبکه اول سیما حضور پیداکرد.

امیر دریادار خانزادی در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه مرکز بین المللی همکاری‌های امنیت دریایی برای اولین بار در منطقه آزاد چابهار تشکیل شده است، گفت: دلیل اینکه منطقه آزاد چابهار را انتخاب کردیم برای این است که بناست تمام کشور‌هایی که تمایل دارند در این کار مهم مشارکت داشته باشند، نمایندگان خودشان را در فرصت‌های مناسب به این مرکز اعزام کنند. تلاش اصلی این مرکز جمع آوری داده‌های سفید و تسلط و اشراف بر منطقه شمال اقیانوس هند است.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم ببینیم که کجا ناامنی شکل می‌گیرد، افزود: اطلاعات سفید باید بین کشور‌ها به اشتراک گذاشته شود تا همه اطلاعات مشخص باشد و اگر کشتی ناشناسی مشخص شود که سیستم شناسایی خودکار آن فعال نیست و یا اینکه قابل تشخیص نیست که مربوط به کدام ملیت است از قبل مشخص شود و جلوی هرگونه فعالیتی که مخل امنیت جمعی در دریاست را بگیریم.

امیر دریادار خانزادی گفت: ضمن اینکه این مرکز می‌تواند همه ظرفیت‌های عملیاتی در دریا را جمع‌آوری کند و همچنین عملیات‌ها می‌تواند در رابطه با قاچاق کالا و عملیات تروریستی و ... باشد. لذا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای مرکز پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این مرکز در آینده نزدیک رونمایی می‌شود، میز‌های مختلف برای عنوان‌های مختلف کشور پیش‌بینی شده است، همه این میز‌ها به مراکز تبادل داده متصل هستند که ظرفیت‌های بسیار زیادی از نیروی دریایی در این مرکز متمرکز شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ما در اصطلاح مدیریت استراتژیک می‌گوییم کسی که روند تولید می‌کند همیشه دست بالا دارد افزود: تا به امروز آمریکایی‌ها در منطقه ما با حضورشان شرایطی را ایجاد می‌کردند که ما همواره در تکاپو بودیم تا آن‌ها را رصد، پایش و مراقبت کنیم و در صورتی که شیطنتی از آن‌ها سر بزند آمادگی برخورد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در منطقه اقیانوس اطلس ما روند تولید می‌کنیم عنوان کرد: حضور ما در منطقه اقیانوس اطلس صرفاً به منظور پاسخ به ادعای آمریکا بود، در سال ۹۴ کارشناسان آمریکایی در پای نقشه قرار گرفت و خطی را از سواحل کالیفرنیا تا بندرعباس کشیدند و گفتند که امکان ندارد ایرانی‌ها به اینجا بیایند.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه ما مسیر کوتاه برای رفتن به اقیانوس انتخاب نکردیم ادامه داد: ما مسیر طولانی‌تر را انتخاب کردیم و یک شناور سنگین را در نظر گرفتیم تا از آن منطقه عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما اثبات کردیم که توانایی حضور در اطلس را داریم گفت: می‌دانستیم که برخی از جغرافیای جهان اساساً با خودشان حساسیت‌هایی را به همراه دارند، اگر به منطقه اقیانوس اطلس نگاه کنید در سمت شرق آن کشور‌های آفریقایی را می‌بینید و اگر از بالا شروع کنیم و به سمت پایین بیاییم آفریقای جنوبی می‌شود، اروپایی‌ها هم خودشان می‌دانند که آمریکا زاده خود آنهاست و با آن‌ها هم‌پیمان و عضو ناتو هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه بنای اصلی ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران ظلم ستیزی است و هیچ نهیبی را از سمت هیچ استکباری بر نمی‌تابد اظهار کرد:ما موضوع را رسانه‌ای نکردیم که وسط اقیانوس اطلس هستیم، اما بعد از حضور اعلام کردیم که در آنجا هستیم و موضوع اصلی خودمان دریانوردی است و در حال محقق شدن ظرفیت دریانوردی جمهوری اسلامی ایران هستیم لذا بدون پهلوگیری در هیچ بندری می‌توانیم در اقیانوس حضور پیداکنیم.

امیر دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها به اقدامات ما نگاه می‌کرند دستپاچه شدند و در رسانه‌های خبری مختلفشان مطالبی را پخش می‌کردند که این کار ایرانی‌ها عجیب است و ما خودمان جرئت نمی‌کنیم که در این منطقه دریا نوردی کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگرانی آن‌ها برای ما جالب بود، زیرا ما به مقصد خلیج مکزیک برنامه‌ای نداشتیم ادامه داد: وقتی از ناو بندر مکران تحلیل می‌کردند برای من جالب بود، اما در سکوت خبری فقط به حرف‌ها گوش می‌دادیم و خیلی از حرف‌های آن‌ها برای ما خنده‌دار و مضحک بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: مکران را از نگاه‌های مختلف تحلیل می‌کردند و در آنجا بود که انسان تهی بودن تحلیل آن‌ها را پی می‌برد و لذا آن‌ها هیچ اطلاع و آگاهی ندارند که هدف چیست و هر چیزی را به عنوان یک تهدید شروع به علم کردن می‌کنند.

امیر دریادار خانزادی افزود: مکران یک ناو بندری است که می‌تواند دورترین عملیات‌ها را انجام دهد، مکران ۱۱۰ هزار تن سوخت را می‌تواند حمل کند، لذا مکران تا ۱۰ سال بدون سوخت‌گیری می‌تواند در دریا‌ها بماند و می‌تواند امکانات لازم را در اختیار چند یگان همراه خود بگذارد.

وی ادامه داد: همین الان نیروی دریایی ارتش با تمام کشور‌های عضو آیونز به صورت برخط ارتباط دارد.

امیر دریادار خانزادی درباره اعزام ناوگروه ارتش به اقیانوس اطلس عنوان کرد: ناو مکران یک بندر متحرک دریایی است و این ناو می‌تواند ظرفیت خوبی برای حضور ناوگروه‌های ما دردریا‌های آزاد است، ناو سهند نیز از روزی که ساخته شده است ۴۰۰ روز دریانوردی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما جوانان را باور کردیم و لذا فرصت دادیم تا آن‌ها خودشان را بشناسند تصریح کرد: سال گذشته همین زمان بود که جوانی ادعا کرد که می‌تواند گره‌ای از نیروی دریایی باز کند لذا مطرح کرد که توانایی تعمیر موتور‌های دریایی را دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه موتور ما یکی از پیچیده‌ترین موتور‌های دنیاست گفت: آنقدر سطح فناوری در موتور بالاست که باور کردنی نیست.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه این جوان ادعا کرد که ظرف ۳ ماه می‌تواند موتور را تعمیر کند، اما در نهایت ظرف دو ماه موتور را تعمیر اساسی کرد و لذا مجموعه‌ای در کارخانجات نیروی دریایی داریم که آن مجموعه یکی از کارهایش این است که موتور را پس از تعمیر مورد آزمایش قرار می‌دهد تا موتور بعد از تعمیرات رفتارش همانی باشد که مورد نظرمان است.

وی تصریح کرد:ما با گروه‌ها و نهاد‌های مختلف کار کردیم و همچنین خودمان در این فضا کار می‌کنیم و راندمانمان به ۶۰ درصد می‌رسید، اما آن‌ها وقتی موتور را تعمیر کردند راندمان بر روی ۷۵ درصد رسید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه قدری گذشت و این جوان کار‌هایی را انجام داد که اگر ما می‌خواستیم همان مسیر را طی کنیم شاید طولانی‌تر می‌شد گفت: این جوان زنجیره‌ای از همکاران خود را در سطح کشور مهیا کرده بود که تراشکاری‌های بسیار پیچیده‌ای داشتند به طوری که ساخت قطعات بسیار پیچیده در کارگاه‌های بسیار کوچک صورت می‌گرفت.

امیر دریادار خانزادی گفت: بعد از شش این فرد ادعا کرد که آمادگی ساخت موتور پیشرفته را دارد لذا این موضوع باورش برای ما سخت بود، بنابراین ما امکاناتی را مهیا کردیم تا کار شروع شود امروز سررسید ۶ ماه بود و بنده را دعوت کردند تا به دانشگاه شهید عباسپور بروم و با کمال حیرت دیدم که موتور به طور کامل ساخته شده است و تمام قطعات موتور با مستندات آن موجود بود لذا طی شش ماه یک موتور دیزل دریایی را ساختند.

وی خاطرنشان کرد: ما در نیروی دریایی یک مرکز نوآوری دریایی هم در دست احداث داریم. همین جوانان به ما قول ساخت یک ناوشکن سنگین را نیز داده است. بر همین اساس ما پیشنهاد ایجاد یک کارخانه نوآوری‌های صنعت دریایی داده ایم تا در اختیار این جوانان قرار دهیم.

امیر دریادار خانزادی گفت: در دیدا با فرمانده نیروی دریایی ارتش آلمان از دستیابی به موتور‌های mto آلمانی صحبت کردم و او گفت که از این موتور‌ها غفلت نکنید. پس از اینکه از اجلاس آیونز برگشتیم این جوان آمد وگفت که این موتور را در داخل کشور ساخته است و نام آن را mac گذاشته اند.

وی با اشاره به اینکه سومین اقیانوس بزرگ جهان در سال‌های اخیر با دزدی دریایی مواجه شد و لذا کانون‌های نا امنی در خلیج عدن شکل گرفت و این باعث شدکشور‌های منطقه هوشیاری بیشتری پیدا کنند افزود: نیرو‌های دریایی معنا داری در شرق و شمال اقیانوس هند حضور دارند، نیروی دریایی ایران هم در شمال اقیانوس هند به عنوان یک نیروی دریایی که قدرت اقیانوس پیمایی دارد مطرح است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: میزبانی دوره ششم اجلاس آیونز در سال۹۷ به عهده ایران گذاشته شد و در همان اجلاس کشور فرانسه به عنوان میزبان بعدی مطرح شد، در همان اجلاس به فرانسوی‌ها گفتیم که قرار است اجلاس بعدی را در کدام محل برگزار کنید گفتند در پاریس و ما گفتیم که شما به دلیل حضور در جزیره ریونیون در این اجلاس حضور دارید و باید اجلاس بعدی را در این جزیره برگزار کنید.

امیر دریادار خانزادی تصریح کرد: در حاشیه این اجلاس با فرماندهان نیرو‌های دریایی آلمان و هلند و فرانسه جلسه‌ای داشتیم و مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران رادر مورد ائتلاف‌های منطقه‌ای که آن‌ها هم عضو آن هستند مطرح کردیم و آن‌ها هم گفتند که این مواضع را به کشور‌های خود منتقل می‌کنند و لذا اروپایی‌ها قصد دارند راه خود را از آمریکایی‌ها جداکنند.

وی خاطرنشان کرد: در دیدار با فرمانده نیروی دریایی فرانسه نقشه‌ای از خلیج فارس را پهن کردیم و موقعیت ناو‌های کشور‌های مختلف را نشان دادیم، دراین دیدار مطرح کردم که چه معنی دارد وقتی نا امنی در خلیج عدن وجود دارد شما در منطقه خلیج فارس ائتلاف تشکیل می‌دهید، فرمانده نیروی دریایی فرانسه گفت که من هم با شما موافق هستم، به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تحت فشار آمریکایی‌ها هستند و این آمریکا است که در این میان شیطنت می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: رهبر انقلاب روزی به ما گفتند برنامه ریزی کنید تا در کشوری مانند گامبیا که آمریکایی‌ها از آنجا برده داری را شروع کردند بروید.

وی ادامه داد: حضورنیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که نماینده کشوری است که حامی مستضعفان است نیز دارای پیام خاصی است. آمریکایی‌ها طی سالیان گذشته در اطراف ما پایگاه ایجاد کردند و امروز وقتی ما در فاصله پنج هزار کیلومتری از آن‌ها حضور داریم به وحشت افتاده اند، این وحشت بدلیل آن است که حضور ایران هیمنه آمریکا را می‌شکند.

امیر دریادار خانزادی اظهار داشت: امروز اقدامات تروریستی دریایی در دریای سرخ درحال اجرا است و در شرایطی که فروش نفت ایران تحریم است آن‌ها به دنبال ضربه زدن به نفتکش‌های ما هستند و ما حدود دو سال است که از ابتدای دریای سرخ تا کانال سوئز و برعکس نفتکش‌ها را اسکورت می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ساخت عامل کرافت بومی اظهار کرد: طرح ساخت این هاور کرافت را گام به گام دنبال کرده ام و وزارت دفاع وعده داده است که این هاور کرافت که مجهز به موشک است را در آذرماه به نیروی دریایی تحویل دهد.

وی با تاکید بر اینکه در ایام دفاع مقدس پیش بینی الحاق ناوشکن دماوند و ناو کنارک به نیروی دریایی را کرده ایم گفت: در آینده‌ای نه چندان دور اولین شناور اطلاعاتی نداجا که یک شناور اقیانوس پیما است به نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود.

امیر دریادارخانزادی عنوان کرد: اینکه رژیم صهیونیستی در جغرافیای ما حضور پیدا کند مانند یک خواب و سرآب است.

انتهای پیام/

نظر شما