شناسهٔ خبر: 48237911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با حضور نویسندگان کشوری؛

ویژه برنامه روز ادبیات کودک و نوجوان در استان مرکزی برگزار شد

ویژه برنامه روز ادبیات کودک و نوجوان در استان مرکزی به همت کتابخانه شهید زراستوند اراک به صورت مجازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و پاسداشت یاد و نام مهدی آذریزدی، ویژه برنامه روز ادبیات کودک و نوجوان و نشست کتاب‌خوان اعضای کودک به همت کتابخانه عمومی شهید زراستوند اراک به صورت مجازی برگزار شد.

این برنامه با حضور مژگان شیخی، نویسنده؛ بابک نیک طلب، شاعر کودک و نوجوان؛ زهرا کسایی پور، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی؛ عباس احمدی، دبیر محفل ادبی ادیب؛ بهنوش بساک، نویسنده و قصه گو، جمعی از کتابداران و اعضای نوجوان از استان‌های قزوین، سمنان، خوزستان و استان مرکزی برگزار شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در این نشست پیرامون اهمیت ادبیات کودک و نقش کتابداران و قصه‌گویی توضیحاتی ارائه داد و گفت: با توجه به مشغله کاری مادران کارمند، نقش کتابداران در جذب و ترغیب کودکان به کتاب و کتابخوانی بیش از پیش احساس می‌شود.

کسایی پور گفت: نویسندگان با ایجاد بینش فکری در نسل‌های آینده، می توانند امیدآفرینی کنند.

مهمان ویژه این نشست مژگان شیخی، نویسنده برتر حوزه کودک و نوجوان بود که در این برنامه از فعالیت‌های خود در حوزه نویسندگی توضیحاتی برای شرکت کنندگان ارائه کرد.

شیخی گفت: از سال ۱۳۶۳ فعالیت نویسندگی خود را در مجله کیهان بچه‌ها آغاز کرده و تاکنون ۳۰۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان تالیف کرده‌ام. نوشتن برای کودکان را با علاقه و اشتیاق انجام می‌دهم و هم اکنون به صورت تمام وقت و با تمرکز فراوان برای این گروه سنی کتاب می‌نویسم و بزرگ ترین لذت برای من این است که کودکان سرزمینم کتاب‌هایم را می‌خوانند.

در ادامه عباس احمدی، دبیر محفل ادبی ادیب از تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و تلاش‌های نویسندگان بزرگی چون جبار باغچه بان، عباس یمینی شریف، یحیی دولت آبادی، مهدی آذریزدی و ... نکاتی بیان کرد.

احمدی گفت: ادبیات کودک و نوجوان در ایران بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۲ نقطه قوتی برای تقویت ادبیات کودک و نوجوان بوده است.

بابک نیک طلب، شاعر کودک و نوجوان از دیگر مهمانان این برنامه، ضمن خواندن اشعار و سروده هایش، در مورد تفاوت شعر و شاعری در سنین مختلف مطالبی بیان کرد.

نیک طلب گفت: شعر و ادبیات کودک و نوجوان پیوند دهنده ادبیات امروز به ادبیات کهن ایران زمین است و کودکان از این طریق با حافظ و فردوسی و نظامی و ... آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: وظیفه شاعر کودک و نوجوان این است که این دریچه را با بیانی شیوا به روی کودکان باز کند و با زبان شعر مفاهیم ارزشمند را انتقال دهد.

در خلال این برنامه ملی، نشست کتاب‌خوان اعضای کودک و نوجوان برگزار شد. طی این نشست اوستا قنبری از استان قزوین به معرفی کتاب «تا خیابان خوشبخت» سروده بابک نیک طلب؛ حنانه آقابیگی از استان قزوین به معرفی کتاب «سی قصه، سی شب» نوشته مژگان شیخی؛ علیرضا زین علیان از استان سمنان به معرفی کتاب «قصه های بوستان» نوشته مژگان شیخی و غزل جعفریان از استان مرکزی به معرفی کتاب «نردبانی از ستاره» سروده بابک نیک طلب پرداختند.

در ادامه نیز مهدی ثامنی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ضمن بیان تلاش‌های اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در فراهم سازی زیرساخت‌ها و برطرف کردن موانع ترویج کتابخوانی، ابراز امیدواری کرد با تلاش کتابداران، کتابخانه‌های عمومی پاتوق فرهنگی کودکان و نوجوانان شود.

ثامنی گفت: باید به کودکان یاد بدهیم با کتاب بزرگ شوند تا آینده سازان این سرزمین بتوانند مشکل کتابخوانی را در جامعه برطرف کنند.

در پایان نیز بهنوش بساک، نویسنده، مدرس و قصه گوی بین المللی با پوشش سنتی برای کودکان به قصه گویی پرداخت.

نظر شما