شناسهٔ خبر: 48233221 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آشنایی با بازار فروش سموم کشاورزی و دفع آفات خانگی پرمصرف در ایران

از زمان اولین کشت گیاهان برای تولید غذا به روش‌های مختلف از آن‌ها در برابر آفات و بیماری‌ها محافظت شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان اولین کشت گیاهان برای تولید غذا به روش های مختلف از آنها در برابر آفات و بیماری ها محافظت شده است. پیچیدگی سطح این محافظت نیز با گذشت زمان افزایش یافته است. رومی ها برای محافظت از محصولات خود از خاکستر ، برگ خرد شده سرو و ادرار رقیق استفاده می کردند. امروزه، طیف گسترده ای از محصولات شیمیایی و بیولوژیک کنترل آفات و بیماری های گیاهان را به صورت بسیار ایمن ، هدفمند و مؤثرتر انجام می دهد. نشریه جهان شیمی فیزیک مرجعی برای آشنایی بیشتر با کاربرد و بازار فروش سموم کشاورزی و دفع آفات خانگی است.

سموم دفع آفات در زمینه‌های گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند یکی از مهم‌ترین آنها کشاورزی است. استفاده از آنها امکان تولید غذای بیشتر در یک منطقه مشخص از زمین را فراهم می‌کند، بازدهی محصولات را افزایش می‌دهد و درآمد مزرعه را بهبود می‌بخشد.

بدون استفاده از سموم دفع آفات، تلفات محصولات ناشی از آفات و بیماری ها بسته به محصول کشت شده بین 30 تا 50 درصد است. استفاده از سموم دفع آفات به تولید انبوه مواد غذایی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه کمک می کند.

کشاورزان از سموم دفع آفات استفاده می کنند تا محصولات را در هنگام رشد از آفات حشرات، علف های هرز و بیماری های قارچی محافظت کنند. استفاده از سموم دفع آفات خانگی نیز باعث می شوند مگس ها و حشرات دیگر مواد غذایی را در حین ذخیره سازی آلوده نکنند.

سموم دفع آفات خانگی

سموم دفع آفات خانگی شامل سمومی هستند که برای از بین بردن سوسک، مورچه و موش ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سموم با استفاده از مواد شیمیایی مختلف تولید می شوند. شما می توانید انواع سموم دفع آفات خانگی را بر حسب نیاز به راحتی از فروشگاه سموم کشاورزی و حتی داروخانه ها تهیه نمایید.

سم سوسک کش

سوسک ها از جمله حشرات مزاحمی هستند که در همه جا یافت می شوند و انواع مختلفی دارند. به دلیل خطر آلودگی ناشی از سوسک ها سموم مختلفی برای از بین بردن آنها به بازار عرضه شده است. این سموم به شکل پودر ، اسپری ، ژل و خمیر در دسترس هستند.

اسپری سوسک کش پرکاربردترین سموم برای از بین بردن این حشرات هستند. در ساختار اسپری های سوسک کش معمولا ترکیبات شیمیایی به نام پیرتروئید بکار می رود که باعث اختلال در سیستم عصبی شده و در کمتر از یک روز سوسک ها را از بین می برند.

ژلهای سوسک کش سموم دیگری هستند که در فرمولاسیون آنها ترکیب فیپرونیل بکار می رود. این ژلها با رایحه و طعمهای جذاب سوسک را سمت خود کشانده و باعث آلودگی آنها می شوند. این سوسکها وقتی در لانه می میرند توسط باقی سوسک ها خورده شده و با انتقال سم باعث ریشه کن شدن آنها می شود.

سم مورچه کش

مورچه ها حشراتی هستند که به طور دسته جمعی زندگی می کنند و با یک حمله دسته جمعی می توانند آسیب زیادی به غلات و محصولات مختلف و حتی مواد غذایی موجود در منازل وارد کنند. مقابله با مورچه ها ساده نیست چون جمعیت بزرگی را باید از بین ببرید. به همین منظور سموم آفت کش زیادی تولید و به بازار عرضه شده اند.

سم موش کش

موشها موجودات آلوده ای هستند که می توانند به هر جایی راه پیدا کنند و به همه چیز آسیب برسانند. برای از بین بردن موش ها سموم زیادی وجود دارد که اکثراً با تأثیر بر فاکتورهای انعقادی و خونریزی داخلی این موجودات را از بین می برند. راکومین و برودیفاکوم دو نمونه از سموم حاوی ترکیبات ضد انعقادی هستند که  طی 4 تا 5 روز پس از مصرف با خونریزی داخلی موش ها را از بین می برند.

آشنایی با بازار فروش سموم کشاورزی و دفع آفات خانگی پرمصرف در ایران

10 سم پرمصرف کشاورزی

به منظور محافظت از سلامت محصول در برابر آفاتی که از خود گیاهان تغذیه می کنند یا به آنها آلوده می شوند ، کشاورزان از سموم دفع آفات مختلفی استفاده می کنند. این امر به آنها کمک می کند تا با تولید محصولات بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر از ضررهای احتمالی جلوگیری کرده و سود خود را به حداکثر برسانند.

 با این حال ، استفاده از سموم شیمیایی با اثرات منفی همراه است و بسیاری از آنها کاملاً نگران کننده هستند. به همین دلیل مصرف کنندگان محصولات ارگانیک را برای در امان بودن از اثرات منفی سموم دفع آفات ترجیح می دهند. برخی از سموم دفع آفات پر مصرف و کاربرد آنها در ادامه مقاله شرح داده می شود.

 سم مالاتیون  

علاوه بر حشره کشی و آفت کشی بعنوان یک داروی موضعی جهت از بین بردن شپش سر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 سم آمیتراز  

آمیتراز یک حشره کش- کنه کش پرکاربرد غیر سیستمیک است که به صورت تماسی- تنفسی آفات گیاهی را از بین می برد. این حشره کش برای انسان، اکثر حیوانات و زنبورهای عسل کم خطر است و به خوبی کنه های تارتن ، عسلک پنبه و مگس های سفید را کنترل می کند.

سم دلتامترین

سم دلتامترین یک حشره کش پرمصرف با مکانیسم تماسی - گوارشی است که برای مبارزه با سوسکها، لارو پروانه ها ، مگس هاوسن و تریپس مورد استفاده قرار می گیرد.

 اکسی دیمتون متیل

اکسی دیمتون متیل  یک سم حشره کش- کنه کش سیستمیک است که با اثرات  تماسی- گوارشی و تنفسی آفات گیاهی را از بین می برد. این سم را می توانید برای مقابله با کنه ها، سرتپس ها، شته ها و شپشک ها مورد استفاده قرار دهید.

 سم سایپرمترین

سایپرمترین یک حشره کش غیر سیستمیک مصنوعی است که با اثرات تماسی - گوارشی  بسیاری از آفات جونده و مکنده را از بین برده و از محصولات کشاورزی محافظت می کند.

آشنایی با بازار فروش سموم کشاورزی و دفع آفات خانگی پرمصرف در ایران

سم دیازینون 

دیازینون یکی از سموم پرکاربرد کشاورزی است که با اثر تماسی- گوارشی و تنفسی طیف گسترده ای از آفات گیاهی و برخی از انواع کنه ها را از بین می برد. این سم را می توانید برای کنترل شپشک های سفید، سوسک سیاه گندم، سن گلابی ، شته خونی و آگروتیس بکار ببرید.

 سم کلرپیریفوس

کلرپیریفوس یک حشره کش غیر سیستمیک است با این حال توانایی نفوذ به لایه های مومی بافت های گیاهی را دارد و با اثرات تماسی- گوارشی و تنفسی تمام مینوزها و آفات ساقه خوار را از بین ببرد.

 سم فن والریت

فن والریت یک حشره کش و کنه کش تماسی – گوارشی  پرکاربرد است  که برای کنترل بسیاری از حشرات که در نسج  گیاه به سر می برند مانند عسلک پنبه و برگخوار مصری مورد استفاده قرار می گیرد.

 سم گلایفوزیت  

گلایفوزیت یک علف کش سیستمیک برای مقابله با علف های هرز یک ساله یا چند ساله پهن برگ و کشیده برگ است که با ایجاد رقابت در زمین زراعی بازدهی محصولات کشاورزی را کاهش می دهند.

 سم پرمترین

پرمترین جزء حشره کش های غیر سیستمیک پرکاربرد در کشاورزی است که با اثرات تماسی – گوارشی و خاصیت دورکنندگی می تواند با آفات کشاورزی مقابله کند. این سم برای از بین بردن بسیاری از حشرات خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 سم پاراکوات

پاراکوات علف کشی با اثرات تماسی جهت کنترل علف های هرز باریک پهن برگ است. این سم توسط قسمت های سبز گیاه جذب شده و علف های هرز را به سرعت نابود می کند.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما