شناسهٔ خبر: 48233158 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

"حسن نظریان"پژوهشگر و مورخ نیشابوری به دیدار حق شتافت

صاحب‌خبر -

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ و اندیشمند معاصر نیشابور متولد 26 اسفند 1319 در نیشابور بود که در خانواده ای متدین و اهل علم دیده به جهان گشود.

علیرضا سیدآبادی افزود: وی پس از گذراندن دوره تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشسرای مقدماتی شد در سال 1340 وارد آموزش و پرورش نیشابور شد و بعد از 33 سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و مسئولیت آموزش متوسطه به درجه بازنشستگی نائل شد.

وی گفت: این چهره فرهیخته علمی نیشابور تدریس در دبیرستان‌ها، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی ، تدریس تاریخ اسلام و ادیان در حوزه علمیه شهید شاه آبادی ، تدریس قرآن پژوهی در مراکز قرآنی ، استاد انجمن سینمای جوان، گردآوری موقوفات، عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور ، معاون علمی مرکز دایره المعارف نیشابور و عضو کمیته علمی همایش فضل بن شاذان را  در کارنامه کاری خویش داشت.

سیدآبادی یادآورشد: استاد حسن نظریان از طراحان  اصلی روزهای ملی عطار، خیام، سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسید.

وی گفت: این استاد فرهنگی، عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از طرف سازمان جهانی یونسکو بود و طی سالیان متمادی برگزاری روزهای ملی عطار و خیام به عنوان مسئولیت هیات علمی و دعوت از چهره‌های علمی فعالیت نمود.

سیدآبادی افزود: استاد نظریان از فعالان عرصه رسانه و هیئت موسس نشریه صبح نیشابور اولین نشریه محلی استان خراسان رضوی بود و طی سال‌های بعد مجله بینالود را نیز به عنوان نخستین مجله فرهنگی و ادبی در نیشابور با اتفاق اهالی فرهنگ و ادب راه اندازی نمودند و  مقالات فراوان علمی در خصوص نیشابور در مطبوعات به چاپ رساند و در خصوص تاریخ و فرهنگ نیشابور مصاحبه های مفصل و زیادی در برنامه های مختلف صدا وسیما داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابور گفت: استاد نظریان توانست وقف نامه ها و نسخ و کتب  خطی را  باز خوانی کند و سامان دهد که هم اکنون در 34 مجلد کتاب در اوقاف نگهداری می گردد.

وی  افزود: تالیف کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور و برگزاری سلسله برنامه های فرهنگی وهنری هفت شهر عشق و  هفت شب شعر  نیز  از دیگر ثمرات فرهنگی اوست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: استاد حسن نظریان عشق خاصی به نیشابور داشت او مردی با اخلاق، متواضع و دوست داشتنی بود که همه مردم نیشابور ارادت خاصی به وی داشتند ، ما ضایعه جانکاه درگذشت استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ  و اندیشمند معاصر نیشابور را به مردم فرهنگ دوست نیشابور و به تمام اهالی فرهنگ، ادب و هنر ایران اسلامی و خراسان رضوی تعزیت و تسلیت می گوییم.

نظر شما