شناسهٔ خبر: 48226195 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با ایسکانیوز؛

سهم بنادر شمالی در تجارت خارجی اندک است/ سوء مدیریت در استفاده از ظرفیت‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بنادر شمالی ما ظرفیت های بسیار خوبی دارند که متاسفانه به دلیل عوامل سوء مدیریتی نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

عبدالجلال ایری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص عدم استفاده از ظرفیت های تجاری بنادر شمال کشور گفت: دریای خزر به لحاظ جغرافیایی بسیار موقعیت استراتژیکی دارد. در طول تاریخ اهمیت این موضوع نیز ثابت شده و یکی از عوامل پیروزی متفقین، استفاده از دریای خزر بود.


وی ادامه داد: بنادری مثل ترکمن، گز که از قبل وجود داشتند که هم به لحاظ تجاری و هم نظامی در مقاطع زمانی خود مورد استفاده قرار گرفته ولی متاسفانه در شرایط کنونی ضعف در مدیریت بنادر منجر به این شده است که نتوانستیم از ظرفیت های بنادر دریای خزر استفاده کنیم.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به مصوباتی که مجلس داشته، دولت، سازمان بنادر را مکلف کرده است که در حریم خارج از 50 کیلومتر جنگل ها، یک سری بنادر طراحی شوند که با توجه به موقعیت مکانی، امکان ایجاد این بنادر در استان مازندران و گیلان وجود ندارد و تنها مکان برای ایجاد این بنادر در منطقه گمیشان است.


ایری افزود: این بندر صرفا در راستای بهره گیری از توان های بومی منطقه ای دریای خزر است در واقع این بندر مکمل بندر امیرآباد خواهد شد نه رقیب.


وی تصریح کرد: فعال ترین بندر در دریای خزر، بندر امیرآباد است که ظرفیت بسیار خوب و مناسبی برای توسعه دارد ولی در حالی که ظرفیت بنادر شمالی کشورمان بیش از ۳۰ میلیون تن است اما فقط از ۶ میلیون تن آن استفاده می‌شود. البته آمار و ارقام نشان می‌دهد بنادر شمالی کشورمان در سال‌های اخیر نه تنها رشدی نداشتند بلکه دچار افت هم شدند چراکه در ابتدای دهه ۹۰ میزان بهره‌برداری از ظرفیت بنادر شمالی به ۱۱ میلیون تن رسیده بود اما با شیب نزولی این ظرفیت به ۶ میلیون تن کاهش پیدا کرده است.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس به دنبال طرح هایی برای افزایش استفاده از ظرفیت های بنادر شمالی است افزود: عمده صادرات استان های گیلان، مازندران و گلستان به سمت تهران است در حالیکه سمت و سوی این کالاها باید به سمت کشورهای همسایه باشد. بنادر شمالی ما ظرفیت های بسیار خوبی دارند که متاسفانه به دلیل عوامل سوء مدیریتی نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

پایان پیام/

نظر شما