شناسهٔ خبر: 48219310 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تصمیم جدید ناسا برای حفاظت فضانوردانش در برابر اشعه های خطرناک

شرکت ناسا در راستای حفاظت بیشتر فضانوردانش در برابر اشعه‌های خطرناک، محدودیت های جدیدی را وضع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ فضانوردان مداوم با تشعشعات فضایی روبرو هستند و اگر برخورد مناسب و محافظتی با این اشعه‌ها نباشد سلامتی این فضانوردان در معرض بیماری‌ها و آسیب‌های مختلفی از جمله سرطان قرار می‌گیرد. هنگامی که ناسا ماموریت‌هایی را برنامه ریزی می‌کند، محدودیتی برای مدت زمان ماندن قرار گرفتن فضانوردان در معرض تشعشعات لحاظ می‌کند. اما این محدودیت‌ها برای همه فضانوردان برابر نیست و اکنون کارشناسان از ناسا می‌خواهند که این موضوع را تغییر بدهد.

بیشتر بخوانید

محدویت‌های که براساس میزان خطر محاسبه می‌شوند

در حال حاضر، ناسا این محدودیت‌ها را بر اساس میزان خطر محاسبه می‌کند. اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که میزان استاندارد تعیین شده توسط ناسا، باعث افزایش ابتلا به سرطان در فضانوردان را تا سه درصد افزایش می‌دهد. با این حال، تاثیراتی که این تابش‌ها بر هر فرد می‌گذارد وابسته به سن و جنسیت اوست. زنان فضانورد نمی‌توانند به اندازه مردان همکارشان در مدار زمین بمانند و همینطور فضانوردان جوان نیز توانایی ماندن در فضا را به اندازه فضانوردان مسن ندارند.

ناسا قصد دارد نحوه محافظت از فضانوردان در برابر اشعه را تغییر دهد

ناسا پیش از این هم می‌خواست این سیستم را تغییر بدهد و همه فضانوردان را در معرض تابش یکسانی قرار بدهد. میزان تابشی معادل میزانی که برای یک زن ۳۵ ساله مناسب است. کمیته آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی اعلام کرد که از این تصمیم و اقدام ناسا پشتیبانی می‌کند.

زنان فضانورد در معرض آسیب بیشتری هستند

میزان اشعه‌ای که هنگام عکسبرداری از قفسه سینه تابیده می‌شود معادل ۰.۱ میلی سیورت (واحد اندازه‌گیری در فیزیک پزشکی) است. حال میزان اشعه‌ای که ما در طول یک سال و روز زمین دریافت می‌کنیم سه میلی سیورت است و میزان اشعه که کارمندان چرنوبیل با آن روبرو بودند شش هزار میلی سیورت بود. فضانوردانی که به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی می‌مانند در معرض ۵۰ تا ۱۲۰ میلی سیورت قرار دارند و محدودیت‌های پیشنهادی از طرف ناسا زنان و فضانوردان جوان را در برابر آسیب بیشتری قرار می‌دهد.

ناسا قصد دارد نحوه محافظت از فضانوردان در برابر اشعه را تغییر دهد

کارول اسکات کنر، پروفسور دانشگاه آیوآ در این باره گفت: "محدودیت تشعشعات ناسا در سال ۲۰۱۴ برای آخرین بار به روز رسانی شد و باید گفت از آن زمان تاکنون خیلی از چیز‌ها تغییر کرده است." این استاندارد‌ها طبق مطالعاتی مربوط به بازماندگان انفجار‌های هسته‌ای مثل هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ بود و در حال حاضر داده‌هایی جدیدتر مثل اطلاعات مربوط به کارکنان صنایع انرژی هسته‌ای نیز در دسترس قرار دارد.

همه کارشناسان و محققان، اما با این تغییرات موافق نیستند، یکی از این مخالفین فرانسیس کوچینوتا، زیست‌شناس پرتوی در دانشگاه نوادا است که درباره این موضوع گفت:" به اعتقاد من این تغییر محدودیت‌ها می‌تواند مشکل ساز شود و برای فضانوردان خصوصا زنان خطرات بیشتری را ایجاد کند. "

با این حال اسکات کنر با این نظر مخالف است و گفت:" بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که استانداردی را معادل میزان تشعشعات مناسب برای زنی ۳۵ ساله تعیین کرد. "

کوچینوتا هم می‌گوید که تمرکز بر یک عامل خطرناک مثل سرطان باعث ندیدن سایر خطرات ناشی از تشعشعات مثل بیماری قلبی و شناختی است و سازمان فضایی ناسا باید قبل از تغییر این محدودیت‌ها اطلاعات بیشتری را دریافت و بررسی کند.

انتهای پیام/

نظر شما