شناسهٔ خبر: 48217261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دامداری چهار محال و بختیاری در دام خشکسالی

امسال به دلیل خشکسالی شدید و کاهش رویش گیاهان در مراتع، دامداران و عشایر چهار محال و بختیاری با کمبود علوفه برای چرای دام مواجه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: خشکسالی باعث کاهش رشد و تولید علوفه در استان شده و به همین دلیل دامدار باید علوفه و غذای مورد نیاز دام‌های خود را خریداری کند. این مساله باعث شده تا دامداران ما سال پرهزینه‌ و پر درسری را تحمل کنند.

سام مردانی گفت: قیمت علوفه و سایر نهاده‌هل بسیار بالا رفته و این مساله باعث می‌شود تا هزینه تولید هم بالا برود. در این شرایط قیمت عرف و رسمی گوشت و شیر در بازار اصلا برای دامدار به‌صرفه نیست‌. زیرا قیمت گوشت و شیر نسبت به میزان هزینه‌ای که دامدار برای تهیه و تولید این محصولات می‌کند ارزان است.

وی در باره کشتار دام‌های مولد و نورس به دلیل خشکسالی در استان توضیح داد: من هم در شبکه‌ها و فضاهای مجازی تصاویری درباره کشتار دام‌های مولد دیده‌ام. اما این تصاویر مربوط به استان چهار محال و بختیاری نیست. تا کنون هم گزارشی در این باره به دست ما نرسیده و اتفاق مشابهی مشاهده نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: معمولا در زمان خشکسالی، دامدار برای کاهش هزینه‌ها، بخشی از دام‌های خود را قبل از پروار شدن به بازار و کشتارگاه‌ها عرضه می‌کند. زیرا تداوم پرواربندی اصلا به نفع دامدار نیست و موجب افزایش هزینه تولید می‌شود. در این شرایط که عرضه بیشتر از تقاضا و در نهایت باعث کاهش قیمت می‌شود که در هر دو شرایط این دامدار است که ضرر می‌کند.

فشار و خسارت بالا بر دامداری‌ها

مردانی با بیان اینکه خشکسالی باعث شد تا دامدران استان فشار و خسارت زیادی را تحمل کنند از کمک‌ها و اقدامات دولت برای حمایت از دامداران خبر داد.

وی افزود: دولت برای حمایت از این قشر تسهیلاتی در نظر گرفته و بخشی از غذای دام را در اختیار دامداران قرار داده است. همچنین طرح خرید دام مازاد را هم در دستور کار قرار داده که این طرح از سوی شرکت پشتیبانی و سازمان عشایری اجرا  خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در باره اینکه آیا این خسارت‌ها در فصول بعدی هم ادامه خواهد داشت یا خیر و میزان خسارت‌ها تاکنون چقدر بوده است؟ گفت: هیچ چیز در مورد تداوم خشکسالی معلوم نیست و در خصوص میزان خسارت‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

نظر شما