شناسهٔ خبر: 48197560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

روحانی در جلسه هیئت دولت:

چین و آمریکا هم مشکل برق دارند

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور گفت: در سال جاری برخی کشورهای دیگر همچون چین و آمریکا هم دچار مشکلاتی در مساله برق شده‌اند که تاکنون بی‌سابقه بوده است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به قطعی برق در چند روز اخیر گفت: سخنم را با تاسف از مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند آغاز می‌کنم و سپس تصمیمات اتخاذ شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه دیروز و همچنین مصوبات امروز در جلسه هیئت دولت را اعلام می‌کنم.
روحانی افزود: سرمایه گذاری یکی از اصول اساسی است و بدون سرمایه گذاری و با دست خالی نمی شود کاری را انجام داد واگر نه آن موقع می شود شعار بی‌محتوا، شعار اگر می‌خواهد با محتوا شود باید بر اساس واقعیت باشد. ما یک نیازمندی‌های داریم که یکی از مهمترین نیازمندی‌ها همین سرمایه‌گذاری است، البته در کنار آن چیزهای دیگری نیاز داریم که باید ضمیمه شود تا تحول اساسی را ایجاد کند.
وی برخی از مشکلات سرمایه‌گذاری را مربوط به داخل دانست و تصریح کرد: اگر قوا با هم، همفکر و هم نظر باشند مسائل حل می‌شود اما اگر هم نظر نباشند این مشکلات باقی می ماند. ما یک بحثی در خصوص FATF داشتیم، دولت در خصوص آن تصمیم گرفت و لوایح آن را تهیه و به مجلس ارسال کرد. مجلس نیز با آن همکاری و همراهی کرد. این لایحه تصویب شد، به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان نیز با دولت همراهی کرد اما این طرح در یک جای دیگر که ما اصلاً فکر آن را نمی کردیم گرفتارشد، و هیچ نتیجه‌ای در خصوص FATF به دست نیامد.
رئیس جمهور با طرح این پرسش که نتیجه تصویب نشدن FATF چه می‌شود؟ گفت: این عدم تصویب موجب می شود روابط ما با بانک‌های دنیا با مشکل روبرو شود و این مسئله حل نشود، روابط دچار مشکل شود، البته ممکن است نظرهای مختلفی در این خصوص وجود داشته باشد و برخی بگویند بهتر که تصویب نشد، ما کاری به نظرات نداریم اما این یک واقعیت است که اقتصاد کشور به این موضوع وابسته است بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چارچوب «ان پی تی» عمل می‌کنند و تنها دو کشور خارج از این چار چوب است، نخست کره شمالی و دیگری ایران. ما در دولت یازدهم به داخل این چارچوب برگشتیم.
روحانی گفت: لوایح FATF که دچار مشکل شد ما دو مرتبه در لیست سیاه قرار گرفتیم لذا ریسک کشور بالا می‌رود، در آن صورت چه کسی می‌خواهد سرمایه گذاری کند. وی افزود: طرح‌هایی وجود دارد که صندوق هم تصویب کرده و آماده است اما به خاطر اینکه پول نیست نمی‌توان آنها را اجرا کرد. چه پول داخلی برای صندوق و بانک‌ها و چه پول خارجی برای بانک‌های خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم، تحریم را هم برداریم. بتوانیم FATF را هم نهایی کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این موضوع سریعتر حل می‌شود. اینجا دیگر دست خود ما است.
رئیس‌جمهور گفت: بانک خارجی در اختیار ما نیست، صندوق توسعه خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و با بانک‌ها به خاطر FATF نمی‌توانیم رابطه خوب داشته باشیم. نتیجه آن این است که سرمایه نیست. وقتی سرمایه نیست طرح‌های بزرگ را نمی‌شود اجرایی و عملیاتی کرد. طرح‌های ۱۵ هزار مگاوات برق معطل فاینانس است و نیاز به پول دارد. پول و منابع ۱۶ هزار مگاوات به طریقی تامین شده و در دست اجراست و ۱۵ هزار مگاوات دیگر آماده است. روحانی ادامه داد: در همین طرح‌های آب و برق در سال‌های اخیر چهار و نیم میلیارد آماده سرمایه‌گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و خروج ترامپ موجب قطع همه آنها شد و چهار و نیم میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم. مردم عزیز ما این نکته را به طور اساسی مطلع باشند زیرا هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود، دولت است و می‌گویند دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود و کارآمدی پایین بود. هیچ‌کس نمی‌آید و توضیح بدهد که ریشه این مشکلات کجاست.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید مسائل اساسی را از یاد ببریم و فراموش نکنیم و به فرعیات بچسبیم، گفت: البته نمی‌خواهم بگویم اگر اکنون وارد مشکلی به نام برق شدیم، بگوییم مشکل برق مربوط به FATF و جنگ اقتصادی است و ما هیچ مسئولیتی نداریم. اگر ما سال‌های قبل را نگاه کنیم، در دولت یازدهم و دوازدهم به اندازه معمول دولت‌های گذشته و کمی بیشتر، هر سال هزار و ۷۷۵ مگاوات برق تولید و ظرفیت آن اضافه می‌شده است. اکنون این رقم ۲۵۰۰ مگاوات است، یعنی به طور معمول در این ۸ سال علیرغم تحریم، کرونا و ظرفیت بیش از معمول دولت‌های گذشته سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
روحانی گفت: در برنامه ششم که ۲۴ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد، ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است و طرح آن هم مشخص است. یک وقتی در جلسه‌ای بحث شد و یکی از نمایندگان مجلس شبهه‌ای داشت، آقای نوبخت به همان جلسه رفت، آمار و ارقام همین ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات را با تمام نیروگاه‌هایی که افتتاح شده بود را ارائه کرد.
وی ادامه داد: گاهی یک حرف‌هایی شنیده می‌شود که آدم تعجب می‌کند. من از نمایندگان مجلس و قوه قضائیه خواهش می‌کنم حرفی که می‌زنیم دقیق باشد. می‌گویند هیچ نیروگاهی افتتاح نشده است. در این دو سه ماه دو نیروگاه برق را خود من در شیروان و هریس افتتاح کردم که یکی از آنها بخار و دیگری گازی بود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما در این ۱۱ سالی که گذشت، مشکلی برای برق به این شکل نداشتیم. حالا در یکی دو ماه گذشته گاهی به دلایل مختلف مشکلات پیش روی ما قرار گرفت. وی ادامه داد: البته برخی کشورهای دیگر نیز در همین ایام دچار مشکلات شبیه ما شدند. مثلاً چین دچار مشکلات در برق شده که در ۱۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است. آمریکا نیز دچار مشکلاتی شده که در بسیاری از ایالت‌ها بی‌سابقه بوده است. کشورهای دیگر نیز در مقاطعی دچار مشکلاتی شدند.
روحانی افزود: تلاش ما این است که به برق منازل، خاموشی داده نشود، اما اگر ضروری بود، باید از قبل اعلام و گفته شود. وی تصریح کرد: همیشه و در سال‌های گذشته، اوج بار مصرفی ما یک روند صعودی ملایمی داشته است. مثلاً در سال ۹۷ این عدد بیش از ۵۷ هزار مگاوات بوده در ۹۸ نیز تقریبا همین مقدار بوده است. در ۹۹ نیز تقریبا ۵۸ هزار بوده است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: به ۱۴۰۰ که میرسیم به بالای ۶۰ و تا ۶۶ هزار مگاوات می‌رسد. یک مرتبه اوج بار مصرفی ما زیاد می‌شود.

نظر شما