شناسهٔ خبر: 48194504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

واكنش غرب به گام‌های تازه هسته‌ای ایران

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی خبر داد.
یک گام دیگر برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برنامه تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصدی را دنبال خواهد کرد.
این خبر توسط خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده است. در این گزارش آمده است که چنین اقدامی می‌تواند ناخشنودی و اعتراض کشورهای غربی حاضر در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را در پی داشته باشد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که برنامه تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی فرایندی چند مرحله‌ای است.
این در حالی است که کشورهای غربی حتی تولید نازل‌ترین میزان اورانیوم فلزی از سوی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده‌اند.جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این اقدام را در چارچوب فعالیت‌های پژوهشی خود انجام می‌دهد. حال آنکه، از اورانیوم فلزی می‌توان در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای بهره گرفت.
عدم تمدید مهلت تفاهم‌نامه فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهدید به پاک کردن فیلم‌ها و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران و اکنون طرح برنامه تولید اورانیوم فلزی از نظر ناظران و تحلیلگران برای اعمال فشار بیشتر به آمریکا در رابطه با احیای برجام و بازگشت به توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد.
در همین خصوص وزیر امور خارجه آلمان غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران را "گامی مهم در جهت توسعه تسلیحات اتمی" دانست.  هایکو ماس  هایکو ماس هم همانند همتایان فرانسوی و بریتانیایی خود از این اقدام ایران انتقاد کرده است.
همچنین سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان که برجام را امضا کرده‌اند با صدور بیانیه‌ای در واکنش به غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران گفتند جمهوری اسلامی ایران با اقدام خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی موفقیت‌های مذاکرات احیای برجام در وین را به خطر انداخته است‌.هایکو ماس و همتایان فرانسوی و بریتانیایی او ضمن ابراز نگرانی از اقدام ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی تاکید کردند که ایران با این اقدام تعهدات توافقنامه برجام را نقض می‌کند. آنها همچنین گفتند غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی گامی مهم در جهت ساخت تسلیحات اتمی است.
اقدامات جدید ایران پس از پایان دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین که بدون توافق به پایان رسیده غربی‌ها را بیشتر نگران کرده است.آمریکا و اروپا از عدم تمدید مهلت تفاهم‌نامه فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهدید به پاک کردن فیلم‌ها و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران و طرح برنامه تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اقدام ایران در غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را "نگران‌کننده و تحریک‌آمیز" دانست. او تاکید کرد که ایران نباید با "آتش بازی کند" و فکر کند که از این طریق می‌تواند امتیازی کسب کند‌.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود تهران برای یگ "گفتگوی واقعی" که در ماه آوریل آغاز کرده دوباره باید به مذاکرات احیای برجام برگردد.
تا کنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است اما مذاکره کنندگان نتوانستند به توافق برسند.

 

نظر شما