شناسهٔ خبر: 48192210 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضا تفاهم نامه همکاری های علمی و دانشگاهی بین ایران و صربستان

بلگراد-ایرنا- دو تفاهم نامه همکاری علمی و دانشگاهی بین ایران و صربستان ،از سوی «ایوا دراشکیچ ویچانوویچ» رئیس دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد و «مهدی شیرازی» رایزن فرهنگی سفارت کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در صربستان امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه هابا حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان به امضا رسید و  «رشید حسن پور» ضمن بازدید از مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد با رئیس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی این دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد.
سفیر کشورمان در این نشست با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش میان ایران و صربستان اظهار داشت: تعاملات علمی و فرهنگی، رکن اصلی و پایدار در توسعه روابط بین کشورها است و از این رو برای ما حمایت از فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاهی اولویت ویژه ای دارد.
حسن پور در ادامه گفت: خوشبختانه ظرفیت های بالای فرهنگی، علمی و ادبی جمهوری اسلامی ایران فرصت های مناسبی را برای انجام چنین فعالیت هایی فراهم می کند.
وی با اشاره به فعالیت های آموزشی دانشگاه بلگراد و کرسی زبان فارسی و ابراز خرسندی از تعداد بالای دانشجویان علاقمند به یادگیری زبان فارسی دراین دانشکده، بر لزوم ارتباط بیشتر استادان، دانشجویان و پژوهشگران صرب با مراکز علمی و دانشگاهی ایران تاکید کرد.
«ایوا دراشکیچ ویچانوویچ» رئیس دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار سفیر کشورمان از این دانشکده گفت: تاریخ و تمدن ایران و به ویژه زبان و ادبیات فارسی بسیار منحصر به فرد و شایان توجه است که پایه اصلی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد در بیش از یکصد سال پیش با تدریس درس نامه های ادبیات فارسی بنا نهاده شده است.
وی با اشاره به اینکه شاکله معنوی این دانشکده بر ستون های زبان و ادبیات فارسی بنا شده است، با ستایش از سطح علمی بالای دانشگاه های ایران، از برقراری ارتباط علمی و دانشگاهی بین این دانشگاه و موسسات آموزشی ایرانی استقبال کرد.
«مهدی شیرازی» رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت های مرکز فرهنگی ایران در بلگراد، تشکیل دوره های آموزش زبان فارسی و حمایت از برنامه های توسعه و تقویت کرسی فارسی دانشگاه بلگراد را از مهمترین فعالیت های این نهاد برشمرد و بر لزوم ادامه و گسترش برنامه های فرهنگی و آموزشی با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران صرب با فرهنگ، تاریخ، زبان و ادبیات ایران تاکید کرد.
دو تفاهم نامه همکاری های دوجانبه با بنیاد سعدی مربوط به نمایندگی برگزاری آزمون آمفا و موسسه استنادی علوم ( (ISC) و پایش علم و فناوری در خصوص راه اندازی شاخه این موسسه در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد به امضاء طرفین رسید.
پس از پایان این نشست، سفیر کشورمان و هیات همراه از محل مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد بازدید کردند که طی آن گزارش کاملی از فعالیت های این مرکز از سوی «سعید صفری» استاد زبان فارسی این دانشگاه ارایه گردید.
در این نشست که معاونان دانشکده و رایزن فرهنگی کشورمان حضور داشتند زمینه های همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در راستای تقویت کرسی زبان فارسی این دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظر شما