شناسهٔ خبر: 48188145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در جلسه شورای مهارت استان سمنان مطرح شد؛

جامعه پویا نیاز به نیروی فنی دارد/ نداشتن بانک اطلاعات از نقاط ضعف فنی و حرفه‌ای است

مشکلات دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت در جلسه شورای مهارت استان سمنان مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، جلسه شورای مهارت به میزبانی سالن یادگار امام (ره) صبح امروز با حضور علیرضا آشناگر استاندار سمنان و رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان و جمعی از مسئولین برگزار شد.

وجود دانشگاه های متعدد ازعوامل رشد و توسعه استان است

علیرضا آشناگر استاندار سمنان در ابتدا وجود دانشگاه های متعدد و اساتید و دانشجویان را از وجوه توسعه ی استان عنوان کرد و گفت: وجود دانشجویان زیاد و اساتید خوب و هم‌ چنین تعدد دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاههای فنی و حرفه ای از دیگر عوامل توسعه و رشد استان سمنان بشمار می رود.

وی با اشاره به برخی از ظرفیت ها و توانمندی های استان افزود: صنعت و‌معدن، دو وجه توسعه قالب استان است و همچنین کشاورزی و دامپروری نیز در برخی شهرستانهای این استان‌ می تواند منجر به توسعه و رشد آن مناطق شود.

آشناگر ادامه داد : علی رغم‌ همه ی این ظرفیتها و توانمندی ها، اما همچون سراسر کشور چالشهای جدی و مهم در مسیر توسعه استان سمنان است که خوشبختانه تمامی آنها، دغدغه ی دست اندرکاران استان محسوب می شود.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه ی آموزش و استمرار آن از یادگیری به عنوان یک‌ فرآیند مستمر و همیشگی یاد کرد که چنانچه در انجام این فرآیند خللی ایجاد شود، موجب سقوط یا توقف در تحقق اهداف خواهد شد.

وی قطع ارتباط فارغ التحصیلان با مراکز دانشگاهی را امر ناپسند عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا ارتباط دانشجویان با دانشگاهها و آموزش بعنوان یک فرآیند همیشگی نهادینه شود.

استاندار سمنان با اشاره به سرعت فناوری و انجام تغییرات در دانش و علم بشری بر ضرورت بروز رسانی علمی اساتید و دانشجویان تاکید و عنوان کرد: متاسفانه ما کماکان به متدها و روشهای قدیمی خو گرفته ایم‌ و لازم است تغییری جدی در این زمینه ایجاد شود.

اختلاف زیاد تعداد دانشجویان کاردانی نسبت به دکتری مایه تاسف است

استاندار سمنان گفت: یک جامعه‌ ی پویا و صنعتی باید نیروی فنی و به اصطلاح آچار به دست تربیت کند و لذا تحصیلات تکمیلی باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

وی با اشاره به انتشار برخی آمارها از اختلاف زیاد تعداد دانشجویان دوره های کاردانی نسبت به مقطع دکتری اظهار تاسف کرد و گفت: اینگونه آمارها بسیار دردناک ‌است و چنانچه تغییر نگرشی ایجاد نشود، در آینده تبدیل به آفت خواهد شد.

اظهار تاسف کرد و گفت: اینگونه آمارها بسیار دردناک‌است و چنانچه تغییر نگرشی ایجاد نشود، در آینده تبدیل به آفت خواهد شد.

آشناگر در ادامه از نداشتن ابزارهای آموزشی بروز در برخی دانشگاه ها بعنوان یک‌ معضل در جامعه آموزشی یاد کرد و افزود : اینکه انتظار داشته باشیم تا یک ساختار قوی در پشت آموزش فنی و حرفه ای بوده و هر نیاز و انتظاری را تامین کند، بی شک امری غیر ممکن است، اما می توان باایجاد پیوند میان بخش خصوصی و آموزش فنی و حرفه ای تا حدودی این معضل را در توسعه ی فناوری برطرف کرد.‌

وی اضافه کرد: از آنجا که بخش خصوصی فعالیت های خود را بر محور کسب سود معطوف کرده است، لذا بشدت تمایل دارد که خود را بروز کرده و تجهیزات خود را توسعه دهد.‌

استاندار سمنان با انتقاد از فقدان ارزشیابی دقیق در نظام آموزشی گفت: متاسفانه استقبال خوبی از بازخوردهای نظام آموزشی نمی شود و لذا باید در این زمینه فکری جدی صورت گیرد.

نداشتن بانک اطلاعات از نقاط ضعف فنی وحرفه ای است

رئیس شورای مهارت استان، نداشتن بانک اطلاعاتی قوی و بروز از اساتید و نیروهای توانمند در امر آموزش را بعنوان یکی از نقاط ضعف اصلی مراکز فنی و حرفه ای دانست و بر ضرورت ایجاد این بانک تاکید کرد.‌

وی با اظهار رضایت از استقرار مراکز جوار کارگاهی در مجاورت مراکز صنعتی بزرگ استان گفت: در دوره فعلی و بخاطر برخی مشکلات‌ مالی و تحریم ها ، بهترین فرصت برای تکمیل آموزش و توجه صنعت به این امر مهم است.

استاندار در ادامه خواستار پیوند مراکز آموزشی سطح استان با مراکز فنی و حرفه ای شد و اظهار کرد: بخش عمده ای از اقتصاد دنیا متکی به مباحث روز و علوم دیجیتال است و لذا باید به این بخش مهم‌ در سطح استان نیز توجه جدی بعمل آمده و بدین منظور برنامه ریزی کرد.

استاندار از افتتاح پارک ‌اقتصاد دیجیتال در آینده ای نزدیک در سطح استان خبر داد و افزود: این‌پارک به منظور پشتیبانی از مشاغل نو و توسعه ی آن تشکیل شده و لازم است تا تدابیر و تمهیدات لازم جهت افتتاح و بهره برداری مناسب از این مجموعه به انجام رسد.‌

آشناگر از ایجاد کارخانه های نوآوری بعنوان یک اقدام موثر در استان یاد کرد و بر ضرورت توسعه آموزش و کارآفرینی در سطح ادارات تاکید کرد.

استاندار سمنان در نهایت از سازمان فنی و حرفه ای بدلیل راه اندازی دپارتمان های تخصصی در استان تقدیر و تشکر کرد.

رفع نیاز صنایع به نیروی متخصص دغدغه اصلی  فنی و حرفه ای است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان نیز در این جلسه با اشاره به آمار 64  درصدی جذب  فارغ التحصیلان این دانشگاه در بازار کار گفت: تربیت تکنسین مهارتی مهمترین رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای است.

 رضا نقدی عنوان کرد: آمار اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای جزو بالاترین آمار اشتغال دانشگاه های کشور است که یکی از دلایل آمار اشتغال ۶۴ درصدی این دانشگاه جذب فارغ التحصیلان هنرستانهاست.‌

وی ضمن تشکر و قدردانی از استاندار سمنان ، بمنظور اهمیت دهی به مهارت آموزی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای استان ۳هزار دانشجو در شهرهای سمنان ، دامغان و شاهرود به تفکیک‌ جنسیت دارد.

نقدی با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان کاردانی در دو دهه اخیر گفت : ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره کاردانی و ۳۰ درصد در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان افزود: در سطح دانشگاه های فنی و حرفه ای استان ۶۰ رشته درسی فعال داریم که از این تعداد ۴۰ رشته کاردانی و ۲۰ رشته مربوط به دوره های  کارشناسی است

وی با اشاره به این که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دروس دانشجویان دانشگاههای فنی و حرفه ای در کارگاه ها و آزمایشگاه ها تعریف شده است تاکید کرد:  خوشبختانه اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان بیشتر استاد کارند تا اساتید صرفا نظری و تئوری.

نقدی ضمن تشکر از استاندار و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به جهت قرارگیری این دانشگاه در بودجه متوازن استان گفت: امیدواریم از این‌ پس با استفاده از بودجه متوازن استان بتوانیم‌ کارگاههای این دانشگاه را بروز رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه دغدغه ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان رفع نیاز صنایع این استان به نیروی متخصص است، ادامه داد: در طی دو سال گذشته ۲۰ رشته متناسب با نیاز صنعت را در استان ایجاد کرده ایم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما