شناسهٔ خبر: 48186030 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احتمال قطعی آب در برخی مناطق البرز

مدیرعامل آب و فاضلاب استان البرز گفت: در پی قطعی برق طولانی مدت ذخیره آب استان با گذشت زمان به صفر رسید و موجب قطعی چند ساعته آب در برخی مناطق استان باشیم.

صاحب‌خبر -

ذوالفقار مهدی زاده، مدیرعامل آب و فاضلاب استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، در خصوص علت قطعی‌های طولانی آب در استان البرز، گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی کشور در سال جاری، از سه شنبه هفته گذشته با افزایش دما و قطعی‌های برق در سطح کشور، در استان البرز نیز با قطعی‌های گسترده برق مواجه شدیم.‌ از آنجا که استان البرز از معدود استان‌هایی است که منابع تامین آب آن را ۵۲۰ حلقه چاه تامین می‌کند،  قطعی‌های برق موجب قطعی برق چاه‌ها و کاهش ظرفیت تولید آب در استان شد.

وی افزود: در روزهای اول با قطعی‌های ۲ ساعته  برق در چاه‌ها، ۱۰ درصد ظرفیت آب را از دست دادیم اما در روزهای بعدی قطعی‌های برق به ۵ تا ۶ ساعت در چاه‌ها رسید که موجب کاهش ظرفیت تولید آب تا میزان ۳۵ درصد شد و پس از آن ذخیره مخازن را به تدریج از دست دادیم و از روز دوشنبه گذشته ذخیره آب استان به صفر رسید که موجب شد در برخی مناطق استان با قطعی های چندساعته آب مواجه شدیم. 

این مقام مسؤول با بیان اینکه با کاهش قطع برق شرایط تامین آب استان رفته رفته بهتر می‌شود، گفت: روز دوشنبه ۲۵۰ حلقه چاه آب در استان  برق نداشتند، از دیروز قطعی‌های برق کاهش یافت و این قطعی‌ها به ۲۵ حلقه چاه کاهش یافت و ۱۰ درصد از چاه‌ها برق نداشتند و این امر باعث شد مخازن آب استان ذخیره بگیرند. 

وی در خصوص استثنا کردن برق چاه‌ها هر شبکه برق استان، توضیح داد: ۳۷۸ فیدر برق در سطح استان داریم که چاه‌های ما روی ۲۵۰ فیدر در استان پخش شده است. عمده فیدرهای مستثنی شده  در محل بیمارستان ها و مراکز حساس که به دلیل خدمات اساسی نباید برقشان قطع شود، متمرکز شده و اگر  قرار باشد همه چاه ها جزو مراکز حساس شمرده شود، قطعی برق را نمی‌توانند مدیریت کنند و باید سایر مناطق را روزی ۱۵ ساعت قطع کنند؛ البته این قطعی‌های برق به دلیل کاهش تولید برق در کشور است و ربطی به قصور شرکت برق استان ندارد.

مهدی زاده گفت: با توجه به پیگیری‌‍های انجام شده توسط نمایندگان مجلس، استاندار و مسؤولان استان در خصوص کاهش خاموشی‌های سطح استان که این نوید را دادن تا روزهای آینده نیز برقرار باشد شرایط آبی به وضعیت سابق بر می‌گردد و در یکی دو روز آینده با تکمیل ظرفیت مخازن به شرایط عادی بر می‌گردیم.

وی در خصوص وابستگی تولید آب به برق، بیان کرد: ۵۲۰ حلقه چاه و ۸۰ ایستگاه پمپاژ داریم و ۴۰ مورد تاسیسات کلیدی که شامل تصفیه خانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ اصلی را دیزل گذاشتیم اما دیزل‌گذاری در این حجم وسیع  از چاه‌ها به دلیل بار مالی با حدود هزار میلیارد اعتبار قابل اجرا نیست. همچنین برخی از چاه ها به دلیل قرار گرفتن در مسیر معابر و گوشه پارک ها، قابلیت نصب دیزل را ندارند. 

مدیر آبفای البرز با بیان اینکه قیمت اصلی تولید آب از مردم گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت تمام شده یک متر مکعب آب هزار و ۵۰۰ تومان است در حالیکه فروش یک متر مکعب آب ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است و تجهیزات مستهلک می‌شود در حالی مبلغ هزینه شده برای تولید هر متر مکعب آب را از مردم نمی‌گیرند. برای زیرساخت‌های آب استان در ۵ سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شده است. 

چه خبر از طرح تصفیه خانه آب کرج ؟

وی در بخش دیگری به طرح فاضلاب کرج اشاره کرد و ادامه داد: طرح فاضلاب کرج  ۳۵ درصد استان را پوشش می دهد و به نسبت میانگین کشوری ۱۵ درصد عقب ماندگی دارد که به اهمال و عدم  سرمایه گذاری توسط آبفای البرز در چندسال گذشته مربوط نمی‌شود و مربوط به زمانی است که استان البرز بخشی از استان تهران بوده است و در حالیکه استان‌های دیگر ردیف ملی اعتباری برای اجرای طرح‌های زیرساخت های فاضلاب دارند در استان البرز فقط دو شهرستان ردیف ملی اعتبارات دارد. 

مهدی زاده آبیاری بخشی از فضای سبز شهرداری با استفاده از آب شرب را تایید کرد و افزود: در شهر کرج ۸۰۰ انشعاب آب شرب داریم و ۲ تصفیه خانه فاضلاب با همکاری شهرداری و آبفا اجرا شده که از آن برای آبیاری فضای سبز  استفاده می شود‌. تعدادی قنات و چاه‌هایی که کیفیت مناسبی ندارند و از شبکه آب شرب خلرج شده اند نیز برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که در شرایط موجود از شهرداری درخواست کردیم تا حدامکان از آب شرب برای آبیاری استفاده نکند.

انتهای پیام/ج

نظر شما