به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی، در نشست ویدئوکنفرانسی مشترک با معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش، گفت: معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش همیشه پیشرو ارائه نوآوریها بوده و اجرای برنامههای «حیاط پویا»، «المپیادهای درون مدرسهای»، «کانونها ورزشی درون مدرسهای»، «کوچ» و «آهن یاری» از جمله برنامههای خلاقانه این معاونت در سطح مدارس است.
وی افزود: در سال جاری، همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان غربالگری شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در مراکز استانها و در پایگاههای سنجش با همکاری معاونت تربیتبدنی و سلامت انجام خواهد شد.
حسینی با تقسیم دوران عمر آدمی به نوزادی، کودکی اول، کودکی دوم، نوجوانی، جوانی، میانسالی، کهنسالی و پیر سالی گفت: دوران کودکی اول، از بعد روانشناختی و جامعهشناختی، مهمترین اثر را در زندگی آینده انسان دارد و باید برای رشد جسمی کودکان در این دوران برنامهریزی کرد.
وی گفت: دادههای حاصل از ارزیابی شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان، میتواند به بهبود یکی از شاخصههای کودکی، یعنی «تحرک و فعالیت بدنی» کمک زیادی نماید.
معاون وزیر، کیفیت تحصیل و سلامت دانش آموزان را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و گفت: اولین استلزام مداخلات بهنگام «غربالگری» است که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و بهویژه ارزیابی شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان آن را هدفگذاری کرده است.
حسینی گفت: سنجش صلاحیتهای حرکتی یک برنامه بین بخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی و معاونت تربیتبدنی و سلامت است که نیازمند مشارکت کامل همه عوامل دخیل در برنامه سنجش است.
معاون وزیر در ادامه به تشریح تحولات کمی و کیفی برنامه سنجش پرداخت و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پرحجمترین، فراگیرترین، مستمرترین و کاربردیترین برنامه نظام تعلیموتربیت است.
وی افزود: این برنامه از سال ۷۳با پوشش ۱.۵درصدی آغاز شد، سال ۹۸به پوشش ۹۷.۶درصد رسید، سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی ۹۸.۸درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹درصدی هدفگذاری شده است.
معاون وزیر با اشاره به گسترش کیفی برنامه سنجش گفت: بهروزرسانی ابزارهای سنجش از طریق تشکیل شورای آزمونها و راهاندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰آزمون استاندارد از جمله فعالیتهای انجام شده برای کیفیتبخشی به برنامه سنجش است.
وی افزود: غربالگری و سنجش نوآموزان پیشدبستانی از سال ۹۶به برنامه سنجش اضافه شده است و در سال جاری سنجش ۶۰۰هزار نوآموز بدو ورود بهپیش دبستانی نیز هدفگذاری شده است.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به نوآوریهای برنامه سنجش در سال جدید اظهار کرد: «شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری» یکی از برنامههای سنجش در سال جاری است و در پنج استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیشدبستان بهصورت پایلوت انجام خواهد شد.
وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیتبدنی، سنجش پردازشهای شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در دو برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزشوپرورش، معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبتگیری کردهاند گفت: شهرستانهای تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبتگیری پایگاههای سنجش در سال ۱۴۰۰ را داشتهاند.
انتهای پیام
نظر شما