شناسهٔ خبر: 48180416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد

توافق حاصل شود، دولت آینده به آن وفادار خواهد بود

صاحب‌خبر -
مواضع ایران درخصوص برجام و رفع تحریم‌ها جزو مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت دچار تغییر نمی‌شود. این موضع گیری را سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح کرد. او درباره موضع برخی از مقامات غربی مبنی بر لزوم انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید ایران جهت دستیابی به توافق گفت: مواضع ایران درخصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.
وی افزود: بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص پیشرفت مذاکرات نیز گفت: پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین یک واقعیت است که همه طرف‌های مذاکرات به آن اذعان دارند، گرچه هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است که عمدتاً نیازمند تصمیم‌گیری از سوی سایر طرف‌ها بویژه امریکاست. درواقع نهایی شدن توافق جهت احیای برجام  منوط به اراده سیاسی طرف‌های دیگر برای اتخاذ تصمیمات سخت از سوی آنهاست . خطیب‌زاده  تصریح کرد: تلاش هیأت جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود، با  وجود این برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نمی‌کنیم و مذاکرات تا زمانی که توافقی مطلوب برای ایران حاصل شود ادامه خواهد داشت. وی تأکید کرد: همان طور که بارها گفته شده است، ما عجله‌ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد.
 نگاه‌مان به مذاکره با عربستان مثبت است
خطیب‌زاده درباره موضع اعلام شده از سوی وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر استقبال این کشور از گفت و گو با ایران و نیز تأکید وی بر لزوم اثبات پایبندی ایران به تضمین امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: مقامات عربستان سعودی باید بدانند که ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بوده است. وی خاطرنشان کرد: این رویکرد با تلاش‌ها و رشادت‌های صورت گرفته از سوی ایران، در پایان دادن به سیطره داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و جلوگیری از نفوذ گروه‌های تکفیری به کشورهای حوزه خلیج فارس کمک شایانی کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: ما همواره از گفت‌وگو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاه‌مان به مذاکره با عربستان مثبت است.
 آغاز کار سرکنسولگری ایران در مزار شریف با آرام شدن شرایط
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برخی اخبار منتشر شده درخصوص تعطیلی سرکنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان نیز اظهار داشت: بخش کنسولی سرکنسولگری به دلایل امنیتی پذیرش حضوری متقاضیان ویزا را متوقف کرده بود که با آرام شدن شرایط مجدداً فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.
خطیب‌زاده درخصوص پیشنهاد جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای ۳ + ۳ اظهار داشت: با آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان، زمینه برای همکاری کشورهای منطقه قفقاز و سه کشور پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه، برپایه احترام به تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه فراهم شده است. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران مدل سه به علاوه سه را در تحرکات دیپلماتیک خود درسطح منطقه دنبال کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مناسبات نزدیکی با سه کشور قفقاز و کشورهای روسیه و ترکیه دارد، از این رو می‌تواند گام‌های اول را در مسیر تحقق این همکاری بردارد.
انتقال 13 زندانی به کشور
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درخصوص انتقال زندانیان ایرانی از کشورهای دیگر گفت: در روزهای اخیر با پیگیری وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول، در مجموع ۱۳ زندانی ایرانی محبوس در ژاپن و افغانستان، از زندان‌های این دو کشور به کشورمان منتقل شدند.


برچسب‌ها:

نظر شما