شناسهٔ خبر: 48177844 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

انگلیس – دانمارک، نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۰

یک گام تا فینالیست شدن

روزنامه جوان

فینالیست دوم یورو ۲۰۲۰ امشب در ورزشگاه ومبلی مشخص می‌شود. تیم ملی انگلیس در حالی با دانمارک شگفتی‌ساز مصاف می‌دهد که سه‌شیر‌ها پس از ۲۰ سال به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا صعود کرده‌اند و همانطور که گرت ساوت‌گیت گفته، رؤیای‌شان قهرمانی در خاک کشورشان است.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزشی جوان آنلاین: فینالیست دوم یورو ۲۰۲۰ امشب در ورزشگاه ومبلی مشخص می‌شود. تیم ملی انگلیس در حالی با دانمارک شگفتی‌ساز مصاف می‌دهد که سه‌شیر‌ها پس از ۲۰ سال به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا صعود کرده‌اند و همانطور که گرت ساوت‌گیت گفته، رؤیای‌شان قهرمانی در خاک کشورشان است.


در نیمه‌نهایی یورو کوچک‌ترین اشتباه منجر به فاجعه‌ای می‌شود که برای جبرانش حداقل به چهار سال زمان نیاز است. انگلیس با هزار و یک امید خود را تا اینجا رسانده و حال در نیمه‌نهایی و در مقابل هواداران خودی فقط یک گام تا تحقق یک رؤیای بزرگ فاصله دارد. برای سه‌شیر‌ها گذشتن از سد اوکراین راحت بود، ولی دانمارک بسیار سختکوش است و با رسیدن به جمع چهار تیم اول اروپا شگفتی‌های این دوره را تکمیل کرد.
انگلیسی‌ها بعد از یورو ۱۹۹۶ دیگر هرگز به نیمه‌نهایی یک تورنمنت معتبر صعود نکرده‌اند و بعد از ۲۵ سال این طلسم شکسته شده است. تیم ساوت‌گیت در شرایط ایده‌آلی قرار دارد و از هر حیث برای رسیدن به فینال مصمم است. انگلیس در پنج بازی متوالی خود در یورو کلین‌شیت کرده و دروازه‌اش باز نشده که از این حیث رکورددار محسوب می‌شود. سه‌شیر‌ها تاکنون قهرمان اروپا نشده‌اند و در دوره‌هایی که به نیمه‌نهایی رسیده‌اند (۱۹۶۸ و ۱۹۹۶) مقابل حریفان تن به شکست داده‌اند.
در عوض دانمارک در سال ۱۹۹۲ فاتح جام ملت‌ها شده و از این حیث نسبت به حریفش برتری دارد. از آن سال به بعد شیاطین سرخ خیلی زود از یورو کنار رفتند و در سال ۲۰۰۴ نیز به یک‌چهارم نهایی رسیدند. قرمز‌ها تاکنون سه بار در نیمه‌نهایی یورو (۱۹۶۴، ۱۹۸۴ و ۱۹۹۲) به میدان رفته‌اند.

دو تیم تاکنون ۲۱ بار در رقابت‌های مختلف رودرروی هم قرار گرفته‌اند. پنج بازی مربوط به جام ملت‌هاست و سایر دیدار‌ها در جام جهانی، لیگ ملت‌ها یا دوستانه بوده است. در مجموع از حیث کسب برتری کفه ترازو به نفع انگلیس سنگینی می‌کند؛ سه‌شیر‌ها ۱۲ پیروزی دارند در حالی که دانمارک فقط چهار برد به دست آورده و پنج بازی نیز با نتیجه تساوی تمام شده است. ۲۰ گل زده دانمارک هم قابل مقایسه با ۳۶ گل زده انگلیس نیست. آخرین تقابل این دو تیم هم اکتبر ۲۰۲۰ در چارچوب لیگ ملت‌ها در ومبلی انجام شده که دانمارک با یک گل پیروز شده است.

برای میزبان که در حضور تماشاگرانش بازی می‌کند گذشتن از سد دانمارک اهمیت زیادی دارد، به ویژه که فینال هم در ومبلی انجام خواهد شد. با اینکه در این دوره انگلیس عملکرد درخشانی داشته و کارشناسان شانس زیادی برای قهرمانی این تیم قائل هستند، ولی سرمربی کار را تمام شده نمی‌داند. ساوت‌گیت اگر بتواند برای سه‌شیر‌ها قهرمانی بیاورد برای همیشه در تاریخ فوتبال جزیره جاودانه خواهد شد. او قبل از بازی به یوفا گفت: «فرصت فوق‌العاده‌ای است. شانس این را داریم که تاریخ‌سازی کنیم و برای اولین بار به فینال اروپا برسیم. رویارویی با دانمارک یک چالش دیگر است و از این حیث تیمم تحت فشار قرار ندارد. در لیگ ملت‌ها با این تیم بازی کرده‌ایم، دانمارک تیم خوبی است و در این بازی‌ها حریفان را به دردسر انداخته، قطعاً این بازی هم جذاب و حساس است.» کاپیتان هری کین هم از حریف تعریف کرد: «تیم خیلی خوبی هستند. سال گذشته دو بار با آن‌ها بازی کردیم و یک بازی مساوی شد و یک بازی را هم باختیم. با این حال باید روی تیم خود تمرکز کنیم. نیمه‌نهایی اروپاست و ما در ومبلی بازی می‌کنیم. باید از این فرصت به نفع انگلیس استفاده کرد. نگران دیدار با دانمارک نیستم. می‌دانیم که اگر خوب بازی کنیم فینالیست می‌شویم.»‌

برای تیمی که ۲۹ سال از آخرین حضورش در فینال و قهرمانی اروپا می‌گذرد، نبرد با سه‌شیر‌ها راحت نیست. دانمارک امسال ولز و چک را قربانی کرد تا در نیمه‌نهایی بازی کند. کسپر هیولمند، سرمربی دانمارک نسبت به این بازی سخت خارج از خانه هشدار داد: «بازی در لندن است و خارج از خانه، ولی ما هم انگیزه‌های خود را داریم و بی‌صبرانه منتظر شروع این دیدار هستیم. از شادی مردم خوشحالیم و مطمئنیم هواداران باز هم حمایتمان می‌کنند. هرچند که تعداد تماشاگران ما در ورزشگاه کم است، ولی ما می‌کوشیم تا با عملکردمان هواداران حریف را ساکت نگه داریم.»

نظر شما