شناسهٔ خبر: 48175773 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازگشت 13 ايراني زنداني در خارج به کشور

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت امور خارجه از بازگشت 13 ایرانی زندانی در کشور‌های ژاپن و افغانستان به وطن خبر داد.
به گزارش آریا؛ آقای سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال زندانیان ایرانی از کشور‌های دیگر اظهار داشت: در روز‌های اخیر با پیگیری وزارت امور خارجه و سایر نهاد‌های مسئول، در مجموع 13 زندانی ایرانی محبوس در ژاپن و افغانستان، از زندان‌های این دو کشور به ایران منتقل شده اند.
 وی افزود: ابتدا در تاریخ نهم تیر، در راستای اجرائی کردن موافقتنامه انتقال محکومین ایرانی فیمابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن، نخستین بار با پیگیری مستمر معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، تلاش مداوم سفارت کشورمان در توکیو و همچنین همکاری وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران سه تن از هموطنان محبوس در کشور ژاپن، با همراهی نمایندگان اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری به میهن اسلامی منتقل شدند.
خطیب زاده گفت: همچنین با توجه به پیگیری و تلاش‌های اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و موافقت مراجع ذیصلاح افغانستان مبنی بر انتقال ده تن از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های افغانستان برای گذراندن ادامه دوران محکومیت‌شان در ایران، این افراد با حضور کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و جمعی از مقامات افغانستان روز پنجشنبه دهم تیر از فرودگاه بین‌المللی کابل به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انتقال یافتند.
وی اضافه کرد: افراد مذکور با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری و پس از طی مراحل قانونی، تحویل نیرو‌های امنیتی و انتظامی مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) شدند.
آقای خطیب زاده همچنین درپاسخ به سئوالی در خصوص ادعای منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی مبنی بر انتقال پیام از سوی ایالات متحده امریکا به ایران در مورد حملات اخیر به سوریه و عراق از طریق کانال‌های دیپلماتیک، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که زبان زور و تهدید هیچ سودی برای برقراری امنیت منطقه نخواهد داشت؛ ایالات متحده باید متوجه شود که با قلدرمآبی نه تنها به اهداف منطقه‌ای خود نمی‌رسد، بلکه روز به روز وضعیت خود را در غرب آسیا بغرنج‌تر می‌سازد.
وی تاکید کرد: ایران بنای دخالت در امور داخلی عراق را نداشته و ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: حملات مکرر و اعلام شده ایالات متحده علیه مواضع نیرو‌های عراقی و سوری در مرز دو کشور، تنها در جهت ضربه زدن به مهارکنندگان اصلی هسته‌های خفته داعش و تقویت باقیمانده‌های این سازمان تروریستی است.
 احراز موقعیت ناظر از سوی رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا؛ تداوم سیاست‌های استعماری
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره قصد رژیم صهیونیستی برای درخواست کسب موقعیت عضو ناظر در اتحادیه آفریقا، مراتب نگرانی عمیق و مخالفت قاطعانه جمهوری اسلامی ایران با چنین اقدامی را ابراز داشت.
وی همچنین از دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا خواست برای نمایش عزم سیاسی خود در زمینه پای‌بندی به آرمان فلسطین، مصوبات سازمان‌های بین‌المللی مهمی مانند سازمان همکاری اسلامی در مورد لزوم مخالفت با هر اقدام مربوط به اعطای عضویت یا مناصب به رژیم اشغالگر قدس در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را محترم شمارند.
آقای خطیب زاده اضافه کرد: یوسف العثیمن، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز طی نامه‌ای به آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در تاریخ دوم تیر ماه، ضمن ابراز قدردانی از تعهد جمهوری اسلامی ایران به اصول سازمان همکاری اسلامی و مشارکت کشورمان در حمایت از اقدام مشترک کشور‌های اسلامی در قبال موضوعات مرتبط با امت اسلامی که در صدر آن موضوع فلسطین و قدس شریف قرار دارد، در خصوص اخبار دریافت شده از سوی برخی منابع رسمی مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای درخواست کسب موقعیت ناظر در اتحادیه آفریقا (AU) مراتب نگرانی عمیق خود را ابراز داشته است.
وی افزود: احراز موقعیت ناظر از سوی رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به منزله تشجیع این رژیم برای تداوم سیاست‌های استعماری و نژادپرستانه خود، و انجام حملات نظامی و ارتکاب جنایات بیشتر علیه مردم فلسطین خواهد بود.
 تصمیم دولت اتیوپی برای برقراری آتش بس بشرگامی در مسیر ثبات و آرامش
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر آتش بس یک طرفه بشردوستانه دولت اتیوپی در مقابل جبهه آزادی بخش مردم تیگرای پس از گذشت 8 ماه نبرد سخت، ضمن تبریک به ملت و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی برای برگزاری ششمین دور انتخابات پارلمانی در فضایی آرام و مسالمت آمیز، با استقبال از این اقدام بشردوستانه دولت اتیوپی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک شاهد تحولات سیاسی و نظامی در اتیوپی است. تصمیم دولت فدرال برای برقراری آتش بس بشردوستانه در 28 ژوئن 2021 در تیگرای گامی درست در مسیر برقراری ثبات و آرامش است.
وی تاکید کرد: ما خواستار حمایت همه طرف‌ها از آتش بس هستیم تا صلح و امنیت در منطقه برقرار و شرایط برای بازگشت مردم به زندگی عادی فراهم شود.

نظر شما