شناسهٔ خبر: 48169973 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان:

80 درصد بیماری های بیوتروریستی منشا حیوانی دارند/ گربه می تواند عامل انتقال هاری باشد/ امکان انتقال بیماری کووید 19 از انسان به حیوانات خانگی

سیمین برادران

بهزاد امیری با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت تردیدی ندارند که کرونا منشا حیوانی دارد، گفت: 80 درصد عوامل بیماری زایی که پتانسیل بیوتروریستی دارند، بیماری زئونوز هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ نشست خبری مجازی بهزاد امیری، رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان به مناسبت روز جهانی بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان برگزار شد.

تاکنون 200 بیماری زئونوز شناخته شده است

امیری در ابتدای این نشست گفت: روز ملی بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان در کشور ما 15 تیرماه نام گذاری شده است. بیماری های قابل انتقال اهمیت بسیاری دارد که باید نسبت به آن آگاه باشیم.

او تصریح کرد: هر بیماری عفونی که به طور طبیعی قابلیت انتقال از حیوانات مهره دار به انسان هارا داشته باشد زئونوز می گویند.

امیری با اشاره به اینکه تاکنون 200 بیماری زئونوز شناخته شده است،گفت:  70 درصد بیماری های عفونی که قابلیت انتقال به انسان دارند با منشا حیوانی هستند و 75 درصد بیماری های نوپدید عفونی زئونوز است.

ابتلا انسان به هاری در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی صد در صد کشنده است

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت تردیدی ندارند که کرونا منشا حیوانی دارد، گفت: 80 درصد عوامل بیماری زایی که پتانسیل بیوتروریستی دارند بیماری زئونوز هستند.

امیری گفت: اگر زئونوز نادیده را بگیرند در بحث تولیدات دامی تاثیرات منفی خواهد گذاشت. برخی از این ها قابلیت پیشگیری دارند. به عنوان مثال هاری بیماری ویروسی است که در دستگاه سیستم مرکزی به واسطه حیوان هار به انسان منتقل می شود و اگر در زمان مناسب اقدامات لازم انجام نشود در صورت ابتلا انسان به هاری صد در صد کشنده است اما کاملا قابل پیشگیری است.

آمار رو به افزایش حیوان گزیدگی در کشور هستیم

او ادامه داد: یکی از معضلات، آمار رو به افزایش حیوان گزیدگی در کشور هستیم.  طی سال گذشته تعداد موارد حیوان گزدگی در کشور 212 هزار و 600 مورد بود که این ها آماری است که به ما مراجعه کرده اند و شامل همه افراد نخواهد شد اما تهدیدی برای سلامت عمومی است.

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان گفت: بیماری شایع دیگر که قابل انتقال بوده بیماری تب مالت است. آمار ما در سال 1399 شامل 17 هزار و 808 مورد تب مالت بوده است که این تعداد شناسایی شده اند. همچنین بیماری سالک دیگر بیماری شایع است که نوعی پشه این بیماری را منتقل می کند و مخزنش موش های صحرایی است که به واسطه گزش خون خواری انگل وارد پشه می شود و در صورت گزش نیش حشره به انسان این بیماری منتقل خواهد شد.

به گفته او آمار موارد سالک شناسایی شده در سال گذشته 14 هزار و 171 مورد در کشور بوده است.

مرگ 5 نفر در کشور بر اثر تب کریمه کنگو

امیری با اشاره به تب کنگو گفت: خوشبختانه اقدامات پیشگیری انجام شده و در این زمینه کنترل هایی انجام داده ایم و آمار کاهش پیدا کرده است. این بیماری ویروسی است که از طریق گزش نوعی کنه رخ می دهد. اگر کنه ای، دامی را مورد گزش قرار دهد دو هفته ویروس در بدن دام وجود دارد اگر این دام بدون پروتکل های بهداشتی ذبح شود می تواند فرد را مبتلا کند. روش های دیگر انتقال این بیماری از کنه یا انسان آلوده به سالم است.

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو در موارد شدید می تواند تظاهرات خون ریزی دهنده داشته باشد و کشنده خواهد بود. موارد قطعی شناسایی شده در سال گذشته در کشور 40 مورد بودند که از این تعداد 5 مورد جان خود را از دست داده اند.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر افزایش مرگ و میر تب کنگو در کرمانشاه گفت: امسال در کل کشور 40 مورد گزارش داده شده و موارد فوتی در کرمانشاه یک مورد بوده است. گزارش چند مورد فوت در کرمانشاه را نداریم.

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان ادامه داد: طی سال گذشته تعداد موارد سیاه زخم شناسایی شده 114 مورد بوده است.

عدم مراجعه به موقع بر اثر گزدگی مار و عقرب خطر مرگ به دنبال دارد

امیری با اشاره به آمار مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در کشور گفت: سال گذشته تعداد موارد مار گزیدگی که مراجعه داشتند 6 هزار و 18 مورد بوده است و تعداد موارد عقرب گزیدگی 49 هزار نفر بوده است. تعداد موارد مرگ مار گزیدگی کم بوده اما 18 مورد مرگ بر اثر عقرب گزیدگی داشتیم که به دلیل عدم مراجعه به موقع بوده است. در کشور پادزهر نیش مار و عقرب تولید می شود و اگر افراد فارغ از اینکه علائمی دارند یا نه مراجعه کنند جای نگرانی نخواهد داشت و فرد بهبود پیدا می کند.

نگهداری حیوانات خانگی به معضل تبدیل شده است

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات خانگی بیان کرد: بحث نگهداری حیوانات خانگی به معضل تبدیل شده است. برخی افرادی که تمایل دارند حیوانات را نگهداری کنند اظهار می کنند واکسن زده اند و تحت نظر دامپزشک است اما فراموش نکنید برخی عوامل بیماری زا ممکن است برای حیوان مشکلی ایجاد نکند اما قابلیت انتقال به انسان داشته باشند. اگر از بنده به عنوان متخصص عفونی سوال کنید عنوان می کنم که حیوانات خانگی برای انسان مشکل ایجاد می کند و نمی توانیم بگوییم می توانیم در شرایط خانه ، حیوانی نگهداری کنیم که برای انسان مشکل نداشته باشد.

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان با اشاره به نگهداری حیوانات خانگی افزود: بیماری های بسیاری اعم از باکتریال، انگلی، قارچی و ویروسی و تماس پوستی قابلیت بیماری زایی دارد. تماس با مدفوع و ادرار حیوان سبب انتقال بیماری ها می شود. تماس تنفسی هم سبب بیماری خواهد شد. 

اگر بیمار بودید از حیوانات خانگی فاصله بگیرید

او با اشاره به آخرین آمار ابتلا انسان ها به بیماری از طریق حیوانات خانگی تاکید کرد: تفکیک آماری در این خصوص نداریم اما بخشی از موارد حیوان گزیدگی که بیان شد به واسطه نگهداری حیوانات خانگی است. این حیوانات می توانند بیماری را انتقال دهند. گربه می تواند عامل انتقال هاری حتی از طریق چنگ گرفتن باشد. گربه ها عادت دارند پنجه ها را لیس بزنند و اگر کسی را چنگ بزنند احتمال بیماری وجود دارد.

امیری ادامه داد: اگر فردی تمایل نگهداری داشت باید به طور منظم حیوان را تحت معاینه دامپزشک قرار دهد و واکسن ها هم تزریق شود. ترشحات و مدفوع حیوان در خانه دفع نشود و به طرز مناسبی دفن شود. از همراه داشتن آن ها در مجامع عمومی جلوگیری شود. از تماس حیوان خانگی با حیوانات ولگرد جلوگیری شود. اگر کسی بیمار است با او در تماس نباشد و حتی به حیوانات غذا ندهد تا بهبود پیدا کند.

 انتقال کرونا از انسان به حیوان/ گربه های کرونا مثبت بیماری را به سایر حیوانات منتقل می کنند

رییس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان در پایان تصریح کرد: بیماری کووید 19 از انسان به گربه سانان و سگ ها و راسو قابل انتقال است و این گربه می تواند به سایر گربه ها منتقل کند اما هنوز انتقال آن از حیوان به انسان اثبات نشده و این احتمال وجود دارد با توجه به جهش ها، این اتفاق بیفتد. اگر کسی مبتلا به کووید 19 شد باید 2 هفته از حیوانات هم فاصله بگیرد و اگر گربه ای مثبت شد باید در قرنطینه قرار بگیرد و توسط دامپزشک معاینه شود.

 

بیشتر بخوانید:

  • تصمیم به افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ تصمیم حاکمیتی بود
  • خط میانی تیم ملی در قرق پرسپولیسی‌ها!

نظر شما