شناسهٔ خبر: 48156094 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

ضرورت بهره‌مندی ایران از بازار ۳۰۶ میلیارد دلاری صادرات به اوراسیا

سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم فعلی واردات اتحادیه اوراسیا ۳۰۶ میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به این کشورها حدود یک میلیارد دلار است که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه صادرات به این کشورها وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا کریم‌زاده با اشاره به اهمیت جنبه‌های مختلف برگزاری نخستین نمایشگاه اوراسیا برای کشور، اظهار کرد: مقامات پنج کشور عضو این اتحادیه شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان به همراه هیأت‌های تجاری در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در راستای ارتقای سطح موافقت‌نامه به سطح تجارت آزاد در حال رایزنی است و از سوی دیگر نیز حضور فعال در توسعه تعامل با کشورهای عضو اتحادیه در دستور کار قرار دارد که نمایشگاه پیش رو از جمله این برنامه‌ها قلمداد می‌شود.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا تصریح کرد: با توجه به حساسیت این موضوع و به منظور ثمربخش بودن مجموعه تلاش‌ها و برنامه‌ها انتظار می‌رود فعالان اقتصادی ایران از فرصت‌های حاصل از برگزاری این رویداد حداکثر بهره را برده و با مشارکت در نشست‌های B۲B پیش‌بینی شده در جهت شناخت توانمندی‌ها و انتقال ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های عضو اتحادیه گام بردارند.

کریم‌زاده در مورد حضور طرف‌های خارجی عضو اتحادیه در این نمایشگاه اظهار داشت: علاوه بر مقامات دولتی کشورهای عضو، رئیس شورای تجاری ایران و روسیه، عضو هیأت رئیسه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هیأت تجاری از ارمنستان، رؤسای نمایشگاه چرم و کفش و اتحادیه غلات روسیه و شرکت‌های تولیدی از کشورهای بلاروس در زمینه خودروهای سنگین و شرکت‌ها و هیأت تجاری قرقیزستان نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به وضعیت تجارت کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جهان و همچنین ایران، گفت: با توجه به تنوع اقتصادی، جمعیت و ظرفیت‌های اقتصادی هر یک از این کشورها به ترتیب روسیه با ۲۳۱ میلیارد دلار واردات در سال ۲۰۲۰ از بالاترین ظرفیت برخوردار است و در رده‌های بعدی نیز می‌توان به قزاقستان با ۳۸ میلیارد دلار، بلاروس با ۲۹ میلیارد دلار و ارمنستان و قرقیزستان با ۴.۵ و ۳.۷ میلیارد دلار اشاره کرد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا خاطرنشان کرد: حجم فعلی واردات این کشورها بالغ بر ۳۰۶ میلیارد دلار است و حجم صادرات ایران به این کشورها حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه بازار با توجه به ظرفیت‌های تجاری، تولیدی، فنی و مهندسی، کشاورزی و اقلیمی مناسب در ایران برای فعالان اقتصادی فراهم است.

کریم‌زاده تاکید کرد: با توجه به ابلاغ وحدت رویه تجاری در بین کشورهای عضو اتحادیه به فعالان اقتصادی ایران توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از مواجهه با مشکلات با آگاهی از این قوانین و رویه‌ها، کالاها و خدمات خود با این قوانین تطبیق دهند تا حداکثر بهره‌مندی از تعامل با کشورهای عضو اتحادیه را داشته باشند.

نظر شما