شناسهٔ خبر: 48150042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کاربردهای وازلین

کلمه “وازلین” به معنای “ژله نفتی” یا petroleum jelly ترجمه شده است. در کشورهای مختلف برای این محصول، نام ‌های متفاوتی معین شده اما در خرید و فروش در بازار جهانی با همین عبارت کلی یعنی Vaseline رو به رو هستیم.

صاحب‌خبر -

کلمه “وازلین” به معنای “ژله نفتی” یا petroleum jelly  ترجمه شده است. در کشورهای مختلف برای این محصول، نام ‌های متفاوتی معین شده اما در خرید و فروش در بازار جهانی با همین عبارت کلی یعنی Vaseline رو به رو هستیم.

در سال 1859 رابرت آگوستوس چسبرو ژله نفتی ( petroleum jelly ) را کشف کرد. این محصول بعد ها با برند  وازلین  ( Vaseline )  به بازار عرضه شد . وازلین (مخلوط روغن معدنی) مخلوطی از روغنهای معدنی و موم است که ماده ای ژله مانند نیمه جامد تشکیل می دهد.

وازلین در حقیقت یک محصول جانبی حاصل از پالایش نفت است. پس از اینکه فرایند پالایش انجام گرفت، بعد از استخراج هیدروکربن های مایع در پالایشگاه، نفت خام به روغن نفت تبدیل می شود. این ماده، وزن مولکولی زیادی دارد. این ترکیبات با فرایند تقطیر تحت خلأ و سپس تصفیه باقیمانده آن از طریق جاذب ها، جداسازی می شوند. ژل نفتی یا همان وازلین به عنوان ماده خروجی از این ستون به دست می آید.

درصد زیادی از خروجی ستون تقطیر را همان ژله نفتی یا وازلین تشکیل داده است. البته سایر هیدروکربن ها نظیر پارافین ، موم پارافین، لانولین و پلی پروپیلن نیز به صورت مخلوط در خروجی این ستون وجود دارند. به تمام این ترکیبات، نام روغن های خام نفتی را داده اند.

این مواد هیچ بوی خاصی ندارند و برای اینکه خلوص آنها افزایش پیدا کند، وارد فرایند تصفیه مجدد شامل تقطیر، هوادهی و فیلتراسیون می شوند تا بهترین کیفیت را پیدا کنند. محصول نهایی، یک ماده مومی شکل است که بدون حباب هوا بوده بافت یکنواختی دارد .

کاربردهای وازلین

وازلین به عنوان یک ترکیب هیدروکربنی جزو مشتقات نفتی محسوب می‌شود اما کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. ساده ترین و متداول ترین کاربرد این ماده به عنوان روان کننده است.

همچنان از Vaseline گرید بهداشتی می توان برای پوشش دهی موضعی پوست استفاده کرد. زمانی که یک قسمت از پوست با خشکی شدید مواجه باشد، به معنای آن است که رطوبت خود را از دست داده است. معمولاً در این موارد، مقداری وازلین بهداشتی روی آن استفاده می کنند تا بتواند رطوبت از دست رفته پوست را باز گرداند و آن را برای سلول‌ های پوستی حفظ کند.

بیشترین موارد مصرف وازلین در صنایع محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست گزارش شده است. در قسمت زیر به صورت فهرست گونه به مهم ترین موارد کاربردی این ترکیب نیمه جامد ژله ای اشاره داریم:

۱- کاربرد وازلین در محصولات مرتبط با  پوست و مو :

متداول ترین کاربرد Vaseline، استفاده از آن در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو است. امروزه در صنایع آرایشی و بهداشتی برای تولید لوسیون های پوست و محصولات آرایشی و انواع مختلفی از محصولات محافظت از پوست برای سنین مختلف از این ترکیب نیمه جامد ژله ای استفاده می شود.

کاربرد وازلین برای پوست

کرم دست وازلین ، رفع چروک زیر چشم و صورت، درمان سیاهی دور چشم، درمان زخم و سوختگی، وازلین برای ترک کف پا، وازلین برای ترک لب

کاربرد وازلین برای مو

درمان موخوره، مرطوب کننده مو های خشک، درمان شپش، درمان شوره سر و نرم کننده مو، حفاظت از رنگ مو، تقویت مژه، پرپشت کننده ابرو

۲کاربرد وازلین در صنعت

یکی دیگر از کاربردهای وازلین استفاده از آن در صنایع مختلف است. صنایع شمع سازی و تولید انواع روغن های معطر در صنعت، به واسطه همین ماده نیمه جامد ژله ای، محصولات خود را تولید بازار ارائه می دهند.

از این ترکیب به عنوان افزودنی به جوهر چاپ استفاده می شود تا بتواند قابلیت پخش جوهر هنگام چاپ را افزایش دهد. در صنعت قالب گیری گچ و ریخته گری، برای اینکه نمونه به راحتی از قالب جدا شود از وازلین استفاده می کنند.

۳- کاربرد وازلین در درمان های پزشکی

اکثر موارد مصرف وازلین که برای درمان پزشکی گزارش شده است معمولاً برای درمان آسیب های پوستی می باشد. این ترکیب ژله‌ای را بر روی جای زخم یا خشکی پوست استفاده می کنند تا در دوره های اولیه درمان، پوست بتواند سریعاً بازسازی شود. همچنین داروهایی که با این ماده ژله ای تولید می شوند به حفظ رطوبت پوست در درمان های لیزر پوست کمک می‌کنند.

۴- سایر موارد مصرف وازلین

از ترکیب ژله ‌ای Vaseline در صنایع دیگر نیز استفاده می شود. در تولید مواد منفجره از ژله نفتی به عنوان یک منبع نرم کننده و تامین سوخت استفاده می شود.

در موارد دیگر از ژله نفتی (Vaseline) برای پر کردن کابل مسی یا فیبر نوری با استفاده از یک عایق پلاستیکی استفاده می شود تا بتواند از نفوذ آب به سیم ها جلوگیری کند.

برای خرید وازلین بهداشتی در بشکه های 50  و  175 کیلویی با بازرگانی صدرا شیمی تماس بگیرید.

نظر شما