به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ علیرضا منادی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه آذربایجان همواره سر ایران است ولی برخی مدیران ما در حد نام تبریز نبودند اظهار داشت: یکی از هویتهای مهمی که در عرصه سیاست متعلق به تبریز است، این است که آذربایجان در عرصه سیاست همواره پیشتاز بوده اما اکنون از این عرصه عقب افتاده ایم.
وی با بیان اینکه در دوران مشروطه شهدای بسیاری برای آزادی ایران از تبریز تقدیم شده است، افزود: فرزندان ما این تاریخ پرافتخار را به خوبی نمی دانند و باید تاریخ تبریز را برای نسلهای مختلف تبیین کرد لذا موزه "پارلمان" ایران با احیای خانه تاریخی ابراهیم کلانتری در تبریز راه اندازی میشود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ در حوزه دانش تمرکز بیشتری داشتیم و برای وزارت علوم، آموزش و پرورش، علوم پزشکی و معاونت علمی و فناوری بیش از سالهای گذشته اعتبار درج شد، خاطر نشان کرد: در حوزه فناوری برای دانشگاههای فنیوحرفهای و سازمان فنی و حرفهای برای مهارت آموزی عمومی، مهارت اموزی زندانیان و مهارت آموزی سربازان هم اعتبارات خوبی اختصاص یافت.
وی همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت را یادآور شد و گفت: در مرحله دوم بازگشت لایحه بودجه به مجلس، این لایحه را با ۴۲۰۰ میلیارد اعتبار برای وزارت علوم افزایش دادیم که مانع خروج برخی از اساتید، از ایران شد. ما ۸۵ هزار استاد دانشگاه داریم که بین ۶ تا ۱۴ میلیون افزایش حقوق داشتند.
منادی روند بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از ۱۰۰ سال آموزش نوین در ایران سابقه دارد اما در طول این سالها جایگاه استاد در دانشگاهها مشخص بود ولی جایگاه معلم در سیستم آموزشی مشخص نیست و شکاف زیادی بین معلم و استاد وجود دارد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه رتبه بندی معلمان را با جدیت از دولت پیگیری کردیم که ۱۱ بند داشت اما مورد قبول مجلس نبود، ابراز داشت: به منظور اعتلای کرامت و افزایش کیفیت آموزش در کشور، این لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم.
وی با اشاره به اینکه در لایحه فاصله ارتقاها خیلی زیاد بود و وقفهها شش ساله بود، خاطر نشان کرد: معلمان بر اساس چکشکاری کمیسیون آموزش، به عناوین آموزشیارمعلم، مربیمعلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم رتبهبندی میشوند و نحوه و آیین نامه رتبه بندی و ارتقا توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین میشود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه نو معلمان در لایحه دولت نادیده گرفته شده بودند، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید با مدرک لیسانس، آموزشیار معلم، فوق لیسانس، مربی معلم و دکترا، استادیار معلم رتبه بندی میشوند.
وی ادامه داد: ۷۰۰ هزار معلم داریم ولی ۵۰۳ هزار معلم در حال تدریس هستند که باید تا پایان ۱۴۰۰ جایگاه و رتبه آنها مشخص شوند. ارتقای رتبه به شرط کسب امتیاز لازم حداقل ۵ سال و در مناطق مرزی، محروم و عشایر ۴ سال است. نخبگان هم در این رتبهبندی با اقدام شاخص ملی میتوانند در سه سال ارتقا رتبه داشته باشد.
منادی با بیان اینکه معلمان باید برای رسیدن به دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای استادمعلم ۲۱ باید سابقه داشته باشد، ابراز داشت: در این چکشکاری کمیسیون آموزش، حقوق ها نباید بیش از ۲۰ درصد بین دو رتبه، فاصله داشته باشند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مجموع حقوق و مزایای رتبههای مندرج در لایحه رتبهبندی معلمان باید از ۸۰ درصد از حقوق و فوق العاده اعضای هیئت علمی متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت کمتر نباشد. یعنی استادیارمعلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.
وی با تاکید بر اینکه رتبه بندی در معلمان بازنشسته هم اعمال میشود، گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال کند و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند که پس از این قانون ششم، حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد همتراز معلمان شاغل باشد.
منادی با اشاره به اینکه مجلس لایحه را چکش کاری کرده و به قانون تبدیل خواهد کرد، افزود: نحوه رتبه بندی معلمان و بازنشستگان در دست آموزش و پرورش است و بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش باید از شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود ولی در صورت تامین منابع مالی میتواند از اول فروردین ۱۴۰۰ اقدام کند.
وی پیگیری و تصویب رتبهبندی معلمان را در تاریخ آموزش و پرورش ایران بسیار انقلابی دانست و خاطر نشان کرد: تا دو هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار میگیرد.
∎
نظر شما