شناسهٔ خبر: 48134740 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیپلماسی انفعال، حیات شرق کشور را به خطر انداخت/ چرا اردکانیان متوجه مخاطرات بند کمال‌خان نبود؟

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با وجود اینکه مخاطرات فعالیت افغانستان در حوزه آب‌های مرزی شرق ایران از سال 91 به مسئولان گوشزد می‌شد، اما شاهد دیپلماسی انفعال در این حوزه بودیم.

صاحب‌خبر -

علیرضا الماسوندی، مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به خلاء دیپلماسی آب در طول 8 سال گذشته گفت: سال 96 کشور افغانستان عملیات ساخت بند انحرافی کمال‌خان را شروع کرد و این فعالیت با تکمیل کانال‌های مرتبطی که آب را به حوضه پایین دست نیمروز انتقال می‌دهد، ادامه یافت.

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به تاثیر وجود این بند انحرافی بر محی زیست شرق ایران گفت: این بند انحرافی قابلیت را دارد که کل بارش ها و توان آب مسیری که به آن هیرمند اطلاق می‌شود را به خاک افغانستان انتقال دهد و ورودی آب به سیستان از طریق این رودخانه را به صفر برساند.

*دیپلماسی آب دولت، دیپلماسی انفعال است

الماسوندی در تشریح این مسئله که هشدار تاثیرات مخرب این سد بر شرق کشور سال 96 به طور مداوم به دستگاه‌های ذی‌ربط گوشزد شد، ادامه داد: دیپلماسی وزارت امور خارجه و وزارت نیرو در ارتباط با ساخت سد کمال‌خان که در سال 96 شروع شده است، در حد صفر برآورد می‌شود.

وی با اشاره به فرصت‌سوزی بزرگ وزارت نیرو در طول 4 سال گذشته پیرامون تلاش برای تعامل با افغانستان، افزود: سال 96 سالی بود که ما از زوایای گوناگون می‌توانستیم با افغانستان تعامل کنیم، اما با فرصت سوزی که انجام شد و این سد در دی ماه سال 99 به بهره‌برداری رسید و حیات شرق کشور با بحران روبرو شد.

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در بیان اینکه فعالیت افغانستان در حوزه آب‌های مرزی فعالیت یک شبه نیست و بیتشر از 10 سال از عمر  آن می‌گذرد، گفت: با وجود اینکه مخاطرات فعالیت افغانستان در حوزه آب‌های مرزی شرق ایران از سال 91 به مسئولان گوشزد می‌شد، اما شاهد دیپلماسی انفعال در این حوزه بودیم.

*چرا آقای اردکانیان متوجه خطر بند کمالخان نبود؟

الماسوندی ضمن انتقاد از عملکرد وزیر نیرو گفت: آقای اردکانیان بدون هیچ فعالیتی در طول 10 سال گذشته، در انتهای سال 99 برای سلب مسئولیت، یک نامه به نهادهای بالادستی می‌زند و خطر سد کمال‌خان برای حیات شرق کشور را عنوان می‌کند.

وی ادامه داد: ساخت یک سد که یک شبه اتفاق نمی‌افتد، چرا با وجود هشدار 10 ساله دلسوزان هیچ اقدامی برای تعامل با افغانستان انجام نشده و از ظرفیت دیپلماسی آب کشور استفاده نمی‌شود، بعد 2 ماه مانده به کلنگ‌زنی برای فرافکنی شاهد نامه آقای وزیر هستیم.

الماسوندی با طرح این سوال که چرا آقای وزیر متوجه مخاطرات بند کمالخان نبود؟ در پایان عنوان کرد: اوضاع آبی شرق کشور حال روز مناسبی ندارد و در صورت تداوم وضع موجود شاهد بروز بحران‌های گسترده اجتماعی و اقتصادی ناشی از ضعف عملکرد دولت کنونی هستیم.

انتهای پیام/ب

نظر شما