شناسهٔ خبر: 48129323 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

آزمون پایان ترم؛ ملاک نادرست سنجش دانشجویان

دبیرانجمن اسلامی دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکزی گفت: گاهی برخی استادان نمره قبولی درس را بر اساس امتحان پایان ترم محاسبه می‌کنند که این طرز سنجش، مطلوب هیچ دانشگاه یا دانشجویی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با گذشت حدود ۲ سال از برقراری آموزش مجازی در دانشگاه‌های کشور، هنوز شکایت‌هایی از سوی دانشجویان و کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد. با نزدیک شدن به ایام امتحانات، نحوه برگزاری و سنجش امتحانات از سوی برخی از دانشگاه‌ها و استادان مورد نقد دانشجویان است.

در این خصوص، آرمان خادمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مشکلات آموزش مجازی اظهار کرد: با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، موضوع سنجش دانشجویان و قبولی آنها در دروس توسط استادان دچار چالش شده است.

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: هر چه از آغاز دوران کرونا و استقرار آموزش عالی گذشت، موضوع آزمون پایان ترم اهمیت بیشتری یافت.  همچنین دانشجویان نیز به فراخور رفتار استاد، کنش‌های خود را نظم دیگری دادند و نیروی خود را بیش از پیش منعطف به حضور در کلاس و امتحانات کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به دو سال است دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نظام آموزش مجازی را در پیش گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در برخی مقاطع تحصیلی، آزمون پایان ترم اهمیت بالایی پیدا کرده و فعالیت پژوهشی دانشجویان برای استادان اهمیت چندانی ندارد. این نکته را نباید فراموش کرد که متاسفانه و ناخواسته تعداد استادانی که اینگونه هستند، کم نیست.

خادمی با تاکید بر اینکه توقع دانشجویان حمایت و درک شرایط کرونایی توسط دانشگاه است، گفت: دانشجو نباید برای احقاق حق خود سردرگم قوانین و سیستم‌های شلوغ شود. برای مثال، درحال حاضر نحوه حمایت برای دانشجویان که درگیر بیماری کرونا شده‌اند، از سوی دانشگاه‌ها وجود ندارد. پازل‌های آموزشی سر جای خود قرارداده نشده‌اند و آنچنان که باید بر مدار عدالت نچرخیده‌اند.

وی ادامه داد:  استاد با فعالیت خود سر کلاس، دانشجو را باید به فعالیت و تحقیق تشویق کنند. سنجش دانشجو در کلاس، یکی از مطلوب‌ترین سنجه‌هاست که تلاش بیشتر استاد و بعد از  آن دانشجو را می‌طلبد. در چنین شرایطی با دوطرفه کردن محیط آموزشی، پویایی کلاس درس رقم می‌خورد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با بیان اینکه آزمون پایان ترم باید بخش کوچکی از نمره قبولی درس باشد، گفت: این موضوع باعش می‌شود تا استرس و مشکلات شب امتحان برای دانشجویان کاهش یابد؛ اما در برخی دروس، دانشکده‌های واحد تهران مرکزی گاها تمام نمره را متناسب با امتحان پایان ترم محاسبه می‌کنند. این نحوه سنجش، مطلوب هیچ دانشگاه یا دانشجویی نیست چراکه در این شرایط کرونایی، یک روز نباید ملاک کل ترم باشد؛ از طرفی ابزارهای تشخیص سالم بودن امتحان نیز توسط دانشگاه سخت است.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تصمیم استادان مبنی بر کسب نمره قبولی منوط به برگه امتحانی، زمینه ساز ایجاد بازارهای داغ فروش سوالات امتحان و امتحان دادن جای اشخاص دیگر را فراهم می‌کنند، گفت: اعضای هیئت علمی باید با برنامه‌ریزی برای سنجش دقیق، دانشگاه را از طی شدن کامل فرآیند ترم آموزشی دانشجویان آسوده کنند.

وی با طرح این پرسش  که آیا برای دانشجویانی که در ایام امتحانات به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، چاره‌ای اندیشیده شده یا خیر؟ گفت: با اینکه می‌شد طرح‌هایی را از قبل پیش بینی کرد تا در صورت مبتلا شدن دانشجویان، آنها استرس و دغدغه کمتری داشته باشند، متاسفانه مسئولان چاره‌اندیشی مناسبی انجام ندادند.

خادمی در پایان درباره راهکارهای ایجاد آرامش برای دانشجویان خاطرنشان کرد: اگر دانشجویانی که در زمان امتحانات تست پی سی آر آنها مثبت شده با اعلام به دانشگاه، امکان امتحان مجدد در موعد دیگری داشته باشند یا بتوانند در ترم بعد واحدهایی  را اضافه تر از شرایط قانونی اخذ کنند، می‌تواند به کاهش استرس آنها کمک کند.

انتهای پیام/

نظر شما