شناسهٔ خبر: 48122437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

طرح امریکا برای حمایت دولت افغانستان از خاک قطر

صاحب‌خبر -
گروه جهان/ پس از تصمیم مهم امریکا برای تخلیه بزرگترین پایگاه هوایی خود در افغانستان، پنتاگون، آرایش فرماندهی نظامیان در این کشور را نیز تغییر داد و با کنار گذاشتن فرمانده کهنه کار اما منتقد کاخ سفید در افغانستان، کنترل اوضاع را به سنتکام واگذار کرد.
به گزارش شبکه «ای‌بی‌سی»، براساس دستور «جو بایدن»، وزارت دفاع امریکا موظف به ترک کامل افغانستان تا 11 سپتامبر است اما ترک پایگاه «بگرام»، ساختار جدید فرماندهی نظامی امریکا در افغانستان و همچنین رایزنی با ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل این زمان را کمی به جلو و به پایان آگوست رسانده است. «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون معتقد است: «یک خروج ایمن و با برنامه می‌تواند شرایط را برای حضور دیپلماتیک در آینده و حمایت از دولت و مردم افغانستان فراهم آورده و از بدل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها جلوگیری کند.»
وی با اشاره به چیدمان جدید «لویدآستین» در ساختار فرماندهی امریکا در راستای اطمینان از اینکه این کشور دیگر مکانی امن برای حضور تروریست‌ها نیست، از انتصاب ژنرال «کنت مک کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام به جای ژنرال «اسکات میلر» فرمانده فعلی امریکا در افغانستان خبر داد: «این انتقال در چند هفته آینده انجام خواهد شد.» «میلر» که در هفته‌های اخیر بارها از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان در این برهه انتقاد کرده بود، قرار است تا تفویض کامل اختیارات به «مک کنزی» به چندین سفر به داخل و خارج افغانستان برود.
به نوشته «هشت صبح»، بنا بر اعلام وزارت دفاع امریکا قرار است حمایت لجستیکی و پشتیبانی مالی از نیروهای امنیتی بویژه نیروهای هوایی افغانستان نیز به مرکز فرماندهی در قطر محول شود. همچنین به‌منظور حفظ حضور دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان و پشتیبانی از نیروهای امنیتی، واحدی به‌ نام «نیروهای امریکایی افغانستان رو به جلو» در کابل ایجاد و فرماندهی آن به «پیتر وازلی» فرمانده نیروی دریایی امریکا سپرده می‌شود.
سفر امنیتی به روسیه
همزمان با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان آن هم در اوج خشونت طالبان در مناطق مختلف این کشور، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان به مسکو سفر کرد.  
وی قرار است برای همکاری‌های امنیتی آتی با «نیکولای پاتروشیف» مشاور امنیت ملی روسیه دیدار کند. به گزارش خبرنامه شورای امنیت ملی افغانستان، چشم‌انداز افزایش همکاری در زمینه صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم و تقویت روابط همه جانبه دو کشور محور گفت‌و‌گوها بوده است.
همچنین گمانه زنی‌هایی نیز درباره مذاکرات همکاری‌های تسلیحاتی دو کشور مطرح شده است. این سفر در حالی انجام شد که در داخل افغانستان نیز مقامات این کشور خروج امریکا را غیرمسئولانه دانسته و چشم به حمایت قدرت‌های بزرگ جهان دارند. به گزارش ایسنا، «حامد کرزای»، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان به «گلوبال تایمز» گفت: «شکست امریکا و همپیمانانش موضوعی است که امریکا باید درباره آن به مردم افغانستان توضیح دهد چراکه مردم می‌خواهند خروج امریکا مسئولانه باشد. اما ما برای ریشه کن کردن حملات تروریستی نیاز به همکاری همسایگان و قدرت‌های بزرگ جهانی مانند چین داریم.»

برچسب‌ها:

نظر شما