شناسهٔ خبر: 48115489 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

تشکیل کنسرسیوم برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران-گرمسار

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می‌کنیم ، گفت: ۸ هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می‌کنیم ، گفت: ۸ هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گزارش تین نیوز،‌ محمد اسلامی امروز در مراسم ورود 169 دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی و امضاء تفاهم‌نامه طرح ساخت و تأمین مالی برقی کردن راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار، اظهار داشت: در ابتدا ضرورت دارد به سالروز جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایرباس ایرانی که در سال 67 رخ داد، اشاره کنم؛ این ننگ از چهره استکبار جهانی هیچ وقت پاک نمی‌شود، آنها این جنایت جنگی را موجب افتخار خود دانستند و به فرمانده آن ناو آمریکایی که هواپیمای مسافری را مورد حمله قرار داد، مدال افتخار دادند.

سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امسال اولین برنامه ورود الحاق ناوگان ریلی تولید داخل را به شبکه ریلی برگزار می‌کنیم، اگر چه نسبت به مدت مشابه سال 99 رشد آنچنانی در این موضوع رخ نداده است، اما این به یک جریان پایدار تبدیل شده است و کارخانه‌های سازنده داخلی با ظرفیت سازنده خود و استفاده از خلاقیت‌ها، اقلام گلوگاهی در این حوزه را خود تولید می‌کنند تا وابسته به خارج نباشیم.

اسلامی ادامه داد: سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می‌کنیم و امیدواریم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذار و تنوع مالی در این حوزه، رونق اساسی به وجود آید و روند تولید عرضه ناوگان افزایش یابد.

اسلامی تأکید کرد:‌ در حوزه مسافری ضرورت دارد اهتمام ویژه‌ای برای سرعت تولید واگن مسافری داشته باشیم تا راه‌آهن با کیفیت مناسب و غیرفرسوده در شبکه ریلی تردد کند.

بیشتر بخوانید:

تشکیل کارگروه ساخت ناوگان برقی ریلی و برقی سازی خطوط ریلی

ورود 169 دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی کشور

برنامه ریزی برای تحقق هدف جابه جایی 100 میلیون تن بار توسط راه آهن

وی گفت: هدف‌گذاری جابه‌جایی 100 میلیون تن بار در سال، در راه‌آهن دنبال می‌شود؛ نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت در قالب حمل و نقل ترکیبی هم از اهدافی است که دنبال می‌کنیم تا به آن هدف 100 میلیون تن بار ریلی در سال برسیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ در توسعه زیرساخت‌ها و اتصال شبکه ریلی و برطرف کردن نقاط گلوگاهی که موجب کندی حرکت قطارها می‌شود، همچنین ایجاد خطوط دوم ریلی، کارهای با اولویتی انجام شده است و امیدواریم سهم ریل در اقتصاد کشور روز به روز افزایش یابد.

اسلامی با تأکید بر اینکه تحول اساسی در فناوری سامانه‌های ریلی مهم است، اظهار داشت: فقط به دنبال بازسازی و نوسازی ناوگان نیستیم بلکه باید به موضوع قطارهای پرسرعت نیز ورود کرده و این حوزه را توسعه دهیم و برقی‌سازی خطوط و ناوگان در اولویت قرار گیرد که در این باره گام‌های اساسی برداشته شده است.

تشکیل کنسرسیوم برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار

وی گفت: امروز کنسرسیومی درباره برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار تشکیل شد تا ظرفیت‌های صنعتی و مالی و تجارب شرکت‌های سرآمد کشور با تأمین مالی در هم بیامیزد و کنسرسیومی ترکیبی برای این پروژه شکل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند سال اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی پروژه‌های عمرانی آسیب دیده‌اند اما وزارت راه و شهرسازی موفق‌ترین دستگاه در جذب منابع مالی پروژه‌های عمرانی بود ولی نیاز است سرفصل‌های تأمین مالی را متنوع کنیم و یکی از الگوها در این باره برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار از طریق کنسرسیوم است.

تکمیل بخش هایی از کریدور ریلی شرق کشور تا ماه های آینده

اسلامی بیان کرد:‌ در هفته جاری قرارداد راه‌آهن اصفهان ـ اهواز منعقد می‌شود و در راه‌آهن زاهدان ـ بیرجند هم گروه فراغ مشارکت می‌کند.

وی اضافه کرد: بخش هایی از کریدور زاهدان ـ چابهار  در ماه‌های آینده بهره‌برداری می‌شود، همچنین بخش بیرجند تا یونسی و باقیمانده از زاهدان به زابل و بیرجند در دستور کار است.

سرمایه‌گذاری 8 هزار میلیارد تومانی در خط دوم بافق ـ تربت حیدریه

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: 8 هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه سرمایه‌گذاری خواهد شد تا ظرفیت جدیدی برای انتقال بار پیدا شود.

نظر شما