شناسهٔ خبر: 48102061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روزنامه «گلوبال تایمز» - ارگان وابسته به حزب کمونیست چین؛

سیاست خارجی «رئیسی» نگاه به شرق است ولی نه فقط روسیه و چین/ تعمیق روابط دولت سیزدهم با کشورهای اسلامی

روزنامه وابسته به حزب کمونیست چین نوشت: بعید است ایران در دوران رئیسی اتحادی با چین و روسیه ایجاد کند. سیاست خارجی وی تا حد زیادی دارای دو بعد است: ایراد موضعی محکم در قبال واشنگتن و تعمیق روابط با همسایگان و جهان اسلام.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ روزنامه گلوبال تایمز (Global Times) وابسته به حزب کمونیست چین در مطلبی تحت عنوان «همکاری میان ایران، روسیه و چین در دوران رئیسی چگونه به روز خواهد شد؟» به قلم «نیو سانگ» استاد دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای نوشت: ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری در ایران شد. درباب سیاست خارجی دولت رئیسی دو جنبه را باید در نظر گرفت: اول؛ انتظار می‌رود رئیسی در دفاع از منافع اقتصاد و امنیتی ایران موضعی محکم در مواجهه با غرب اتخاذ کند.

رئیسی در ژانویه ۲۰۲۰ گفت که ایران برنامه دارد که به بدلیل ترور ژنرال قاسم سلیمانی علیه رئیس‌جمهور آمریکا اقامه دعوی کند. وی در مراسم بزرگداشت [شهید] سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۱ هشدار داد: «قاتلان سلیمانی در امان نخواهند بود. تصور نشود اگر کسی در کسوت رئیس جمهور آمریکا به عنوان یک قاتل و آمر به قتل ظاهر شد از اجرای عدالت مصون است؛ هرگز. کسانی که در این ترور و جنایت نقش داشتند هیچکدام امنیت نخواهند داشت.»

دوم؛ رئیسی به تقویت همکاری امنیتی و رابطه با کشورهای اسلامی اهمیت بالایی قائل خواهد بود و به موضوع مهم اسرائیل - فلسطین توجه ویژه‌ای می‌کند.

بالاترین اولویت رئیسی پرداختن به مشکلات معیشتی است. گرچه رئیسی امکان دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را رد کرد، امّا این بدان معنا نیست که دولت ابراهیم رئیسی سیاست تقابلی رادیکال علیه آمریکا اتخاذ خواهد کرد. رئیسی رسماً در روز سوم آگوست / ۱۲ مرداد به عنوان رئیس جمهور ایران آغاز به کار خواهد کرد. این روزنامه چینی معتقد است: خواه دولت رئیسی بپذیرد یا نه، واشنگتن به عنوان یک عامل مهم و حتی اصلیِ تاثیرگذار بر منافع دیپلماتیک و داخلی ایران تاثیر باقی خواهد ماند.

گلوبال تایمز در ادامه نوشت که برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که سیاست خارجی رئیسی مبتنی بر راهبرد «نگاه به شرق» است. ارگان وابسته به حزب حاکم چین، راهبرد نگاه به شرق را به همکاری نزدیک با مسکو و پکن تعبیر کرده است. این روزنامه می‌افزاید که «دولت رئیسی مکانیسم و چارچوب همکاری موجود با روسیه و چین را ادامه خواهد داد» و معقد است احتمالاً این روابط در دو زمینه ذیل توسعه پیدا کند: 

اول؛ چین و روسیه احتمالاً گام‌های عملی بیشتری در توافق هسته‌ای با ایران برمی‌دارند. رئیسی نیز بر نقش چین و روسیه در کمک به بازیابی توافق هسته‌ای تاکید خواهد کرد. دوم؛ چین و روسیه ممکن است در چارچوب سازمان همکاری اسلامی (OIC) تاثیرات مثبت عوامل اسلامی را در وسعت بیشتری بر روابط سه جانبه چین، روسیه و ایران اعمال کنند. 

عامل اسلامیت بنیاد مهم عقیدتی در سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب خواهد بود. در سیزدهم ژوئن، نخستین نماینده چین در سازمان همکاری اسلامی نامه انتصاب خود را به دبیرکل این سازمان تسلیم کرد که نشان دهنده ایجاد پیوند نهادی با سازمان همکاری اسلامی است. مضاف بر این روسیه نیز عضو ناظر در سازمان همکاری اسلامی است. همین موضوع فرصت جدیدی را برای چین و روسیه فراهم می‌کند تا مبادلات و هماهنگی‌ها را با ایران تقویت کنند. 

روزنامه گلوبال تایمز چین در پایان با طرح این عنوان که «در تهران، پکن و مسکو شوق چندانی برای ایجاد اتحاد وجود ندارد» نوشت: بعید است ایران در دوران رئیسی اتحادی با چین و روسیه ایجاد کند. به بیان دیگر، بین آمریکا، روسیه و چین جانب طرفی را نخواهد گرفت. سیاست خارجی رئیسی تا حد زیادی دارای دو بعد خواهد بود: اتخاذ موضعی محکم در قبال واشنگتن و تعمیق روابط با همسایگان و جهان اسلام. روسیه و چین کشورهای اسلامی نیستند. دولت رئیسی شیوه دولت روحانی را ادامه خواهد داد و تعامل نسبتاً نزدیک با چین و روسیه را حفظ خواهد کرد؛ احتمالاً پیمان راهبردی همکاری استراتژیک با چین را گسترش دهد. با این حال این موضوع منجر به اتحاد جدیدی میان ایران و روسیه و چین نخواهد شد. 

ترجمه: ایلیا فروزش

*مطالب روزنامه گلوبال تایمز صرفاً جهت آگاهی مخاطبان از ادعاها و نگرش این جریده شرقی ترجمه شده است.

نظر شما