شناسهٔ خبر: 48093041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مخالفت روسیه با پیش نویس قطعنامه ضد سوری

سرگئی لاوروف از مخالفت مسکو با پیش نویس قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو با پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره گشایش گذرگاه دوم برای انتقال کمک‌ها از طریق مرز به سوریه مخالف است.

بر این اساس، لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود پس از پایان گفتگو‌های امروزشان در شهر آنتالیا گفت: اگر ما واقعاً نگران مشکلات بشردوستانه‌ای هستیم که مردم سوریه از آن رنج می‌برند، باید تمام عللی که به پدیدار شدن این مشکلات منجر شده است را مد نظر قرار داد‎، از جمله تحریم‌ها و قانون غیر انسانی سزار که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا وضع کرد. افزون بر آن باید به مساله امتناع شرکا از تضمین رساندن کمک‌های بشردوستانه سازمان‌های بین المللی به دولت سوریه و از طریق خطوط ارتباطی در تمامی مناطق توجه داشت.

وزیر خارجه روسیه در واکنش به پیش نویس قطعنامه جدیدی که نروژ و ایرلند به سازمان ملل ارائه کردند، تاکید کرد: این طرح واقعیت‌ها را نادیده گرفته است. توقیف غیرقانونی دارایی‌های سوریه در بانک‌های کشور‌های غربی به درخواست واشنگتن نوعی چپاولگری است.

لاوروف همچنین از رفتار "غیر قابل قبول" اتحادیه اروپا انتقاد و در عین حال تصریح کرد: "بروکسل وقتی می‌خواهد به پناهندگان کمک کند، کنفرانس‌هایی را ترتیب می‌دهد و از دبیرکل سازمان ملل دعوت به عمل می‌آورد و به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی این موضوع اصلاً به دولت سوریه ارتباطی ندارد.

وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد: پول‌ها و منابعی که طبق خروجی این کنفرانس‌ها (برای کمک به آوارگان) با هدف ایجاد زیر ساخت‌های اساسی قابل قبول جهت بازگشت آوارگان به سوریه اختصاص می‌یابد، روانه این کشور نمی‌شود بلکه به کشور‌های منطقه که میزبان آوارگان هستند؛ سرازیر می‌شود تا از بقای آوارگان برای مدتی نامعلوم دراین کشور‌ها اطمینان حاصل شود.

وی تاکید کرد: کشور‌های غربی به جای کمک به سوریه برای تامین شرایط لازم جهت بازگرداندن آوارگان به میهن شان در تلاشند تا پناهندگان سوری به طور دائم در سرزمین‌های کشور‌های دیگر منطقه بمانند.

لاوروف با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه که جزء اولویت‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز هست؛ از تلاش‌ها برای ایجاد گرایش‌های جدایی طلبانه در شمال سوریه با حمایت مالی و مادی خارجی ابراز تاسف کرده و هرگونه تلاش برای تجزیه سوریه را به طور کامل رد کرد.

لاوروف همچنین به مأموریت سازمان ملل و گیر پدرسون، فرستاده ویژه این سازمان در سوریه، گریزی زد و گفت: " موفقیت این مأموریت در تشویق طرفین به مذاکره نهفته است و پدرسون باید در این روند کمک کننده باشد و اقدامات او و تیمش بدون اینکه دیدگاه خود را به طرفین تحمیل کند باید در این زمینه خلاصه شود.

وزیر خارجه روسیه در پایان بر لزوم برداشتن گام‌های پی درپی برای فعال سازی کمیته قانون اساسی، به ویژه آماده سازی برای ششمین جلسه کمیته اصلاحات و دور بعدی گفتگو‌های آستانه، که قرار است در «نور سلطان» پایتخت قزاقستان برگزار شود، تأکید کرد.

در این دیدار مولود چاووش اوغلو نیز اعلام کرد: "ترکیه به همکاری با روسیه برای صلح و روند سیاسی در سوریه ادامه خواهد داد. " وی بر اهمیت ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد و گفت: آنکارا درباره تمدید ارسال کمک‌ها به سوریه از طریق مرز‌ها با مسکو و اعضای شورای امنیت مذاکره خواهد کرد.

در حالی که اختلافات مسکو و واشنگتن بر سر نحوه کمک‌رسانی به سوریه ادامه دارد، قرار است طی روز‌های آینده پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایرلند و نروژ درباره تمدید کمک رسانی مرزی به سوریه برای یک سال دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

در مقابل، دولت سوریه تأکید دارد کمک‌ها باید از طریق راه‌هایی که تحت کنترل این کشور است وارد سوریه شود. وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه ترکیه و روسیه روز چهارشنبه ۳۰ ژوئن در آنتالیای ترکیه با یکدیگر دیدار و گفتگو می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما