شناسهٔ خبر: 48085941 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با دستور رییس جمهوری صورت گرفت

بهره برداری از ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح صنعت و معدن در ۴ استان

استان ها – ایرنا - ۶ طرح بزرگ صنعت و معدن با اعتبار ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال به دستور رییس‌جمهوری به صورت ویدیو کنفرانسی در استان های یزد ، زنجان ، هرمزگان و آذربایجان شرقی افتتاح و به بهره‌برداری رسید .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار استان ها ، در این آیین که با حضور وزیر  وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد ،طرح شمش فولادی شرکت پارس بوتیل و طرح تولید کاشی و سرامیک جواهر یزد در اشکذر و طرح توسعه توتون و تنباکو فرآوری شده شرکت جی. تی. آی پارس در سلطانیه از جمله طرح هایی است که امروز در هفتاد و هفتمین پنجشنبه های افتتاحیه دولت و همزمان با روز ملی صنعت و معدن از طریق ویدیوکنفرانس با حضور رییس جمهوری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

همچنین طرح انتقال، ذخیره و صادرات اسیدسولفوریک در کرمان و بندرعباس، طرح آهک پخته و هیدراته در اهر و طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان، دیگر طرح‌هایی است که بهره‌برداری از آنها آغاز شد.

جمع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال ۸۸۱ نفر را فراهم خواهد کرد.

رییس‌جمهور  در مراسم افتتاح‌ طرح‌های ملی اعلام کرد: سال گذشته بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم در حالی که بسیاری از کشورها، سال گذشته رشد اقتصادی منفی داشتند و رشد اقتصادی جهان نیز منفی سه بود اما ایران در سال ۹۹ رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد داشت.

حجت‌الاسلام  «حسن روحانی» با بیان اینکه مردم سختی‌های زیادی کشیدند، افزود: بیش از ۹ درصد رشد صنعتی در سه ماهه چهارم سال گذشته را شاهد بودیم، همچنین بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم که موجب مثبت شدن رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ شد.

روحانی با ابراز خوشحالی از تکمیل زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود. بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم، ولی گندله را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم. چه قدر تفاوت است بین صادرات سنگ آهن تا شمش آهن. چه ارزش افزوده‌ای را این زنجیره ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری افتتاح‌های امروز در زمینه فولاد خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد. بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

افتتاح طرح انتقال و صادرات اسید سولفوریک دربندرعباس

بهره برداری از  ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح صنعت و معدن در ۴ استان

استاندار هرمزگان هم در خصوص افتتاح این طرح گفت: طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک با هدف انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد به بندرعباس و صادرات آن از طریق ساخت یک‌صد دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل ۶۵ تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس به طول ۲ و هفت دهم کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول ۲ و هشت کیلومتر، تأمین ۲۰۰ دسگاه ایزوتانک برای حمل اسید سولفوریک با ظرفیت حمل ۳۰ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی اجرا شده است.

وی ادامه داد:‌ زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و انتقال اسید به اسکله صادراتی از طریق احداث مخازن ذخیره اسید سولفوریک در بخش دوم طرح (هشت مخزن هر کدام به ظرفیت ۱۴ هزار تن) در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این طرح شامل چهار طرح با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۳ و چهار دهم میلیون یورو و ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال بوده و امکان اشتغال مستقیم برای حداقل ۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

به گفته استاندار هرمزگان، براساس آخرین اطلاعات موجود میزان ذخیره مس دنیا افزون‌بر ۸۷۰ میلیون تن مس محتوی برآورد شده است و شرکت ملی صنایع مس ایران به نمایندگی از کشور با داشتن ذخیره افزون‌بر ۴۰ میلیون تن مس محتوی، حدود چهار و ۶ دهم درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده است و در بین شرکت های برتر معدنی دنیا در جایگاه هفتم قرار دارد.

رییس شورای اداری هرمزگان افزود:‌ معدن مس سرچشمه، معدن مس شهر بابک و معدن مس سرنگون درحال حاضر معادن فعال و قابل بهره‌برداری شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان و آذربایجان شرقی هستند.

همتی بیان داشت: شرکت مس در سال گذشته تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنستانتره مس و فورش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان را به عنوان بالاترین رکوردهای تولید و فورش در سال گذشته با همت تمامی پرسنل شرکت ملی صنایع مس ایران تجربه کرد.

 “مس محتوی” همان مسی است که در کنسانتره یا ماده معدنی وجود دارد، نه مسی که در پالایشگاه به دست می آید و همانطور که از اسمش پیداست، محتوای مسی است که از خاک یا کانس (کنسانتره) حاصل می شود.

به تعبیری مس محتوا یک مفهوم تولیدی است برای اینکه بدانیم چقدر عنصر مس از خاک استخراج کرده ایم.

مجری طرح نیز در مراسم بهره‌برداری ازاین طرح گفت: طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک با هدف انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد به بندرعباس و صادرات آن از طریق ساخت ۱۰۰دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل ۶۵ تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس به طول ۲ و هفت دهم کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول ۲ و هشت کیلومتر، تأمین ۲۰۰ دسگاه ایزوتانک برای حمل اسید سولفوریک با ظرفیت حمل ۳۰ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی اجرا شده است.

پیمان آبروان در هفتاد وهفتمین برنامه افتتاح طرحهای بزرگ عمرانی کشور در بندرعباس افزود: زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و انتقال اسید به اسکله صادراتی از طریق احداث مخازن ذخیره اسید سولفوریک در بخش دوم طرح (هشت مخزن هر کدام به ظرفیت ۱۴ هزار تن) در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح شامل چهار طرح با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۳ و چهار دهم میلیون یورو و ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال بوده و امکان اشتغال مستقیم برای حداقل ۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

جامع انتقال،ذخیره وصادرات اسید سولفوریک اظهارداشت: براساس آخرین اطلاعات موجود میزان ذخیره مس دنیا افزون‌بر ۸۷۰ میلیون تن مس محتوی برآورد شده است و شرکت ملی صنایع مس ایران به نمایندگی از کشور با داشتن ذخیره افزون‌بر ۴۰ میلیون تن مس محتوی، حدود چهار و ۶ دهم درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده است و در بین شرکت های برتر معدنی دنیا در جایگاه هفتم قرار دارد.

آبروان ادامه داد:‌ معدن مس سرچشمه، معدن مس شهر بابک و معدن مس سرنگون درحال حاضر معادن فعال و قابل بهره‌برداری شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان و آذربایجان شرقی هستند.

وی یاد آور شد: شرکت مس در سال گذشته تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنستانتره مس و فورش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان را به عنوان بالاترین رکوردهای تولید و فورش در سال گذشته با همت تمامی پرسنل شرکت ملی صنایع مس ایران تجربه کرد.

بهره برداری از سه طرح صنعتی و معدنی در یزد

بهره برداری از  ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح صنعت و معدن در ۴ استان

سه طرح صنعتی و معدنی شامل شمش فولادی شرکت پارس بوتیل  ، واحد  تولید کاشی و سرامیک جواهر یزد در اشکذر  و طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان استان یزد  به بهره برداری رسید

واحد شمش فولادی شرکت پارس بوتیل اشکذر  با زیر بنایی ۲۰ هزار متر مربع با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریال افتتاح شد. 

واحد یادشده سالانه ظرفیت ۴۰۰ هزار تن شمش را دارد که زمینه اشتغال ۲۴۰ نفر را فراهم کرد. 

همچنین واحد تولید کاشی و سرامیک جواهر یزد  اشکذر با زیربنای ۲۸ هزار متربع و با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. 

این واحد سالانه ظرفیت تولید چهار میلیون و ۳۰۰ تن کاشی ساختمانی کفی پرسانی لعاب دار را دارد و برای ۲۵۱ نفر اشتغال ایجاد کرد. 

طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان هم با زیربنای  ۲۲ هزار مترمربع  و با سرمایه گذاری سه هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال و با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن گندله  افتتاح شد و زمینه اشتغال ۱۳۰ نفررا فراهم  کرد. 

افتتاح کارخانه ۲۰۳ میلیارد تومانی آهک هیدراته اهر

بهره برداری از  ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح صنعت و معدن در ۴ استان

فاز نخست کارخانه آهک پخته و هیدراته اهر به عنوان یکی از طرح های اجرا شده شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف تامین آهک هیدراته مورد نیاز مجتمع معدن مس سونگون ورزقان، امروز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

برای ساخت و بهره برداری از فاز نخست کارخانه آهک پخته و هیدراته شهرستان اهر در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز ۲۰۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. 

با توجه به نیاز فعلی کارخانجات مجتمع مس سونگون به سالانه ۶۵ هزار تن آهک هیدراته، کارخانه آهک هیدراته اهر ظرفیت تامین کل این نیاز را در فاز اول دارد و همزمان با افتتاح این کارخانه، واحدهای فرآوری شرکت مس در تامین آهک هیدراته به خودکفایی می رسد.

با استفاده از تکنولوژی های برتر جهانی در این کارخانه و سرمایه‌گذاری هدفمند انجام شده، انتظار تولید محصولی با کیفیت بالا در این کارخانه می رود.

همزمان با افتتاح فاز نخست کارخانه آهک هیدراته اهر، کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه نیز با هدف افزایش تولید به ۱۳۰ هزار تن در سال انجام شد تا در آینده مشکلی از بابت تامین آهک هیدراته مورد نیاز فازهای آینده سونگون و سایر معادن مس منطقه وجود نداشته باشد.

با توجه به کاربردهای فراوان آهک در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی، تولید کربن دی اکسید و راه ‌سازی، برنامه‌های میان مدت و بلند مدت برای اجرای طرح های جانبی نیز پیش بینی شده که با در نظر گرفتن ذخیره مناسب معدن آهک «گوردرق«، تکمیل زنجیره تولید در عرصه های جانبی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر مورد توجه شرکت مولیبدن مس آذربایجان به عنوان متولی ساخت و بهره برداری از کارخانه آهک هیدراته اهر است.

برای تولید هر تن کنسانتره مس در مجتمع معدن مس ورزقان سه کیلوگرم آهک مورد نیاز است. 

با بهره برداری از کارخانه آهک پخته و هیدراته اهر، مشکلی از بابت آهک مورد نیاز تولید ۶۰۰ هزار تن کنسانتره مس در معدن ورزقان در آینده پیش نخواهد آمد.

در زمان حاضر ۶۷ واحد فعال تولید آهک پخته و هیدراته با ظرفیت تولید ۲.۱ میلون تن در سطح کشور فعالیت می کنند.

افتتاح یک واحد صنعتی در زنجان

بهره برداری از  ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح صنعت و معدن در ۴ استان

یک واحد صنعتی فرآوری توتون و تنباکو در شهرستان سلطانیه استان زنجان با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید .

روز پنجشنبه همزمان با روز ملی صنعت و معدن(۱۰ تیرماه) و در هفتاد و هشتمین برنامه افتتاح طرح های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحد جی تی آی پارس با فرمان رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

عضو هیات مدیره شرکت جی تی ای پارس در این مراسم گفت: پروژه پرایمری و توتون این شرکت از سال ۱۳۹۸ با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان و با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن در سال آغاز شد.

امین حبیبی افزود: با بهره برداری از این طرح برای ۱۲۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی شد و در مجموع تعداد پرسنل شرکت جی تی ای پارس در سطح کشور به ۲ هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه در این طرح با نصب تجهیزات و انتقال دانش فنی، قدم بزرگی در تکمیل زنجیره و تامین توتون مورد نیاز کشور برداشته شد، اظهار داشت: ماشین آلات مورد نیاز از کشورهای ترکیه و ایتالیا وارد شده و دانش روز دنیا نیز توسط متخصصان به جوانان شاغل در این طرح انتقال داده شد تا بتوانیم محصولاتی با استانداردهای جهانی تولید کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت جی تی ای پارس گفت: ما نگاه ویژه ای به منابع آبی کشور داشتیم از این رو این طرح شامل یک تصفیه خانه صنعتی مدرن است که آب پسماند را تا ۶۰ درصد تصفیه می کند و به چرخه مصرف باز می گرداند.

حبیبی افزود: ما در راستای تکمیل زنجیره تولید و تامین مواد اولیه، ۸۰۰ هکتار از زمین های زیر کشت توتون در استان های مازندران، گلستان، گیلان، آذربایجان غربی و کردستان را با آموزش کشاورزان و تامین تجهیزات مدرن و نهاده های کشاورزی تحت حمایت قرار دادیم.

وی یاد آور شد: مجموعه جی تی آی پارس در سال های گذشته جزو مودیان مالیاتی برتر کشور بوده و در همین سال نیز پروژه ها دیگری از قبیل نیروگاه ۶ مگاواتی خود تامین و توسعه خطوط تولید دیگر را در برنامه داریم که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

حبیبی ضمن تشکر از مسوولان استان زنجان در هماهنگی برای حمایت از تولید، گفت: این استان می تواند در این زمینه الگویی برای استان های دیگر باشد.

شرکت جی تی آی در زمینه تولید انواع محصول دخانی در شهرستان سلطانیه مستقر و با سرمایه گذاری خارجی در حال فعالیت است.

این شرکت که در سال ۱۳۸۹ راه اندازی و در سال ۱۳۹۲ به سرمایه گذار خارجی (شرکت جی تی آی ژاپن) واگذار شد، هم اکنون با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۶۰۰ نفر  و اشتغال غیرمستقیم ۱۴۰۰ نفر و ظرفیت تولید ۳۰ میلیارد نخ در سال توانسته بیشترین سهم بازار محصولات دخانی کشور را به خود اختصاص دهد.

نظر شما