شناسهٔ خبر: 48081575 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات فرش های دستباف مهاباد مغفول ماند

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: برترین فرش‌های دنیا توسط قالی‌بافان مهابادی بافته می‌شود، اما این روز‌ها صادرات این صنعت در پازل اقتصاد کشور مغفول مانده است.

صاحب‌خبر -

چیا قربانی اقدم رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: فرش دستباف ایران که به دلیل قیمت بالا، بیش از داخل بازار خارجی دارد، با تحریم‌های ظالمانه دچار رکود شده و شیوع کرونا بر این رکود افزوده است.

قربانی اقدم افزود: خرید و فروش فرش افشار از ابتدای سال جاری تاکنون با رکود شدیدی مواجه شده و بخش عمده ای از تولیدات شهرستان در مغازه ها بدون فروش مانده است.

او اضافه کرد: اما امسال به علت عوامل متعددی همچون برگزاری انتخابات و تأثیر آن بر وضعیت برجام، خرید و فروش در صنعت فرش به حداقل رسیده و بخش عمده تولیدات فرش برای خرید و صادرات به صورت راکد مانده است.

قربانی اقدم  مهمترین مشکل صنف بافندگان را نبود نقدینگی دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، دولت باید زمینه اهدای تسهیلات کم بهره را تا مشخص شدن وضعیت صادرات و رونق دوباره خرید و فروش فرش فراهم کند و بافندگان نیز فعالیت تولیداتی خود را متوقف نکنند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد تصریح کرد: با آمدن کرونا و بسته شدن رفت‌وآمد‌ها، سفر‌های خارجی و تعطیلی نمایشگاه های فرش  این صنعت که به دلیل تحریم‌ها ضعیف شده بود، با مشکل بیشتری روبرو شده است.

او ایجاد یک الگوی مناسب با در نظر داشتن تقاضا و نیاز خریداران فرش را لازمه رونق بازار فرش دانسته و اذعان کرد: تغییر سبک مکان زندگی مردم و کوچک بودن فضای خانه‌ها و تفاوت فرهنگ در کشور‌های مختلف، نیاز به بررسی در خصوص ذائقه مشتری را می‌طلبد که پرداختن به این حوزه می‌تواند صادرات فرش مهاباد را متحول کند.

انتهای پیام / س خ 

نظر شما