شناسهٔ خبر: 48074604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شیراز در یک قدمی نامزدی پایتخت کتاب جهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: با مسئول کمیته ملی یونسکو در ایران، رایزنی و برنامه‌ریزی کرده ایم تا بتوانیم شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.

صاحب‌خبر -

جلسه شورای برنامه‌ریزی پایتخت کتاب ایران با حضور شورای برنامه‌ریزی این برنامه، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعه از مسؤولان و فعالان فرهنگی این عرصه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی با اشاره به همه‌گیری بیماری کویید ۱۹ در سراسر کشور بیان داشت: علی‌رغم شیوع این بیماری، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی این دفتر طی این همه‌گیری متوقف نشد و در سال گذشته تمامی جشنواره‌ها و برنامه‌های این دفتر با پوشش سراسری و استقبال بسیار خوبی برگزار شد و علاوه بر این برنامه‌ها که شامل جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی می‌شد، سه پویش ملی کتاب‌خوانی نیز برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در این ایام برگزار شد.

ابراهیم حیدری گفت: هر ساله پایتخت کتاب ایران از سوی این دفتر و با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف در اسفند ماه انتخاب و معرفی می‌شد که با توجه به گسترش و شیوع بیماری کویید ۱۹ و به جهت عملیاتی و پیاده‌سازی برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده شهر شیراز که ششمین پایتخت کتاب ایران بودند ۶ ماه به مدت‌ زمان پایتختی این شهر افزوده شد و تا شهریور ۱۴۰۰ به این شهر مهلت داده شد تا برنامه‌های خود را اجرایی و عملی سازد.

در ادامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس به تشریح اقدامات صورت گرفته شهر شیراز در مدت‌زمان پایتختی این شهر پرداخت و گفت: در این مدت سعی کردیم برنامه‌هایی را که به دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب برای احراز پایتختی کتاب ایران اعلام کرده بودیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

صابر سهرابی افزود: سعی کردیم با نهادها و دستگاه های دولتی و عمومی و تشکل های حوزه نشر تعامل بسیار خوبی برقرار کنیم و در این مسیر مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی را در حوزه زیرساختی و رویداد های ترویج کتاب خوانی به سرانجام برسانیم و تعدادی از برنامه ها نیز در دست اجرا است، هر چند که شرایط کرونایی کشور به ویژه شهر شیراز در این راه تاثیرات منفی گذاشته است.

وی گفت: اداره کتابخانه‌های استان فارس بازوی توانا و اجرایی در این مسیر بودند و در بسیاری از برنامه‌ها در کنار ما بودند. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس افزودند عنوان پایتختی کتاب برای شیراز باعث شد که این عنوان تنها در شهر شیراز نماند و سایر شهرهای استان فارس نیز از این عنوان و برند نیز برخوردار شدند و سعی کردیم علاوه بر شیراز، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در سایر شهرستان‌های استان فارس نیز عملیاتی کنیم که یکی از آنان ساخت کتابخانه بزرگ و مرکزی شهر صدرا می‌باشد که بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی استان فارس است.

سهرابی اظهار داشت: با مسئول کمیته ملی یونسکو در ایران در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم  شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.

در انتهای این مراسم گزارشی از اقدامات استان فارس در حیطه گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه ارائه شد.

انتهای پیام/س

نظر شما