شناسهٔ خبر: 48073703 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسیر قطر از کوالالامپور می‌گذرد؛ چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی است؟

تهران- ایرنا- قرعه‌کشی مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا فردا(پنجشنبه) برگزار می‌شود و باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی فوتبال کشورمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دور سوم و نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فردا از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران در مقر AFC واقع در شهر کوالالامپور آغاز خواهد شد و ۱۲ تیم حاضر در این مرحله رقبای خود را خواهند شناخت.

طبیعتا مطلع هستید که قرار است مسابقات دور نهایی در قالب دو گروه ۶ تیمی به صورت رفت و برگشت به انجام برسد. از هر گروه دو تیم نخست به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه پیدا می‌کنند و برنده تیم‌های سوم هم باید بعد از برگزاری یک جدال رفت و برگشتی آماده مسابقه با نماینده‌ آمریکای جنوبی شود تا بتواند تعداد سهمیه‌های آسیا را به عدد ۶ برساند؛ قطر به عنوان میزبان اولین نماینده قاره کهن محسوب می‌شود.

با توجه به رنکینگ اعلام شده در تاریخ ۱۸ ژوئن، سیدبندی تیم‌ها مشخص شده است. تیم ملی فوتبال ایران در کنار ژاپن در سید یک قرار دارد چرا که این دو تیم بهترین رتبه را در بین ۱۲ تیم شرکت کننده از آن خود کرده‌اند. در ادامه تیم‌های کره جنوبی و استرالیا در سید ۲ قرار دارند. امارات و عربستان تیم‌های حاضر در گلدان سوم خواهند بود. عراق و چین، تیم‌های تشکیل دهنده سید چهارم‌اند. عمان و سوریه هم در گلدان پنجم دارند و نهایتا ویتنام و لبنان با داشتن پایین‌ترین رتبه بین ۱۲ تیم حاضر در رنکینگ فیفا، ۲ تیمی خواهند بود که در سید ششم جای گرفته‌اند.

نحوه قرعه‌کشی بدین صورت خواهد بود که ابتدا تیم‌های سید ششم مشخص می‌شوند و به ترتیب تا سید یک قرعه‌ها برداشته می‌شوند تا مشخص شود تکلیف دو گروه به چه صورتی خواهد بود. رقابت‌های دور نهایی از ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۹ آغاز می‌شود و در تاریخ ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ نیز به اتمام می‌رسد.

مسیر قطر از کوالالامپور می‌گذرد؛ چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی است؟

از بین ۱۲ تیم حاضر در این مرحله ۹ تیم در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ نیز حضور داشتند ولی تیم‌های ویتنام، لبنان و عمان جایگزین تیم‌های تایلند، قطر و ازبکستان شده‌اند. ایران در آن سال با تیم‌های ازبکستان، چین، کره جنوبی، سئریه و قطر همگروه شد و نهایتا با هدایت کارلوس کی‌روش توانست با ۶ برد، چهار مساوی و صفر باخت با ۲۲ امتیاز و هفت امتیاز فاصله نسبت به نزدیک‌ترین رقیب صدرنشین شود و به جام جهانی روسیه راه پیدا کند. در این مرحله ایران ۱۰ گل زد و تنها ۲ بار گل خورد. تیم کی‌روش در ۹ مسابقه موفق به ثبت کلین‌شیت شد.

در ادامه نحوه صعود رقبای احتمالی ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲  را به این مرحله مشاهده می‌کنیم:

استرالیا: هشت بازی و هشت برد. به ثمر رساندن ۲۸ گل و دریافت تنها ۲ گل. استرالیا بدون حرف و حدیث و چالش خاصی به دور نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرد. آنها با هدایت گراهام آرنولد نمایش مقتدرانه‌ای داشتند و حالا به دنبال صعود به جام جهانی دیگری هستند.

کره جنوبی: پنج برد و یک مساوی مقابل سوریه باعث شد تا تیم پائولو بنتو صدرنشین گروه هشتم شود. آنها ۲۲ گل زدند و تنها یک گل از لبنان در هفته آخر دریافت کردند.

امارات: در هفته آخر بود که پیروزی تیم برت فان‌مارویک باعث شد تا امارات بالاتر از ویتنام در صدر جدول گروه هفتم قرار بگیرد و با ۶ برد و ۲ شکست به مرحله سوم راه پیدا کند.

عربستان: ۶ پیروزی، ۲ تساوی، ۲۰ امتیاز، ۲۲ گل زده و تنها گل خورده. این نتیجه عملکرد عربستان سعودی در دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ در گروه چهارم با سرمربیگری هروه رنارد بود. عربستان یکی از دو تیم حاضر در سید سوم به حساب می‌آید.

عراق: همگروهی ایران در هفته آخر با شکستی که در مقابل تیم دراگان اسکوچیچ متحمل شد هم صدر را از دست داد و هم به جای صفر، عدد یک مقابل تعداد باخت‌هایش در گروه سوم قرار گرفت. تیم سرچکو کاتانتس سومین تیم در جدول تیم‌های دوم بود و موفق شد همراه چهار تیم دیگر به دور نهایی راه پیدا کند.

مسیر قطر از کوالالامپور می‌گذرد؛ چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی است؟

چین: این تیم با ۱۹ امتیاز پس از سوریه تیم دوم گروه شد. ۶ برد، یک مساوی و یک شکست برای این تیم به دست آمد و آنها به عنوان بهترین تیم دوم راهی دور نهایی انتخابی شدند.

عمان: تیم برانکو ایوانکوویچ در گروهش ۶ بازی را برد و تنها ۲ بار به قطر باخت تا با ۱۸ امتیاز در جایگاه دوم قرار بگیرد و در قامت یکی از تیم‌های برتر دوم پا به مرحله نهایی انتخابی بگذارد. ۱۶ گل زده و ۶ گل خورده، ماحصل تلاش عمان در مرحله دوم بود.

سوریه: این تیم با هفت پیروزی و یک شکست در گروه اول صدرنشین شد. سوریه ۲۲ گل به ثمر رساند و تنها هفت بار دروازه‌اش باز شد.

ویتنام: پنج برد، ۲ مساوی و تنها یک شکست کار ویتنامی‌ها را به جدول تیم‌های دوم کشاند اما این تیم بدون مشکل و دغدغه خاصی مجوز حضور در مرحله نهایی را به دست آورد تا یکی از شگفتی‌های دور نهایی را با حضورش رقم بزند.

لبنان: لبنان هم یکی از تیم‌های دومی بود که به سختی مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی را گرفت. آنها در گروه خود بعد از کناره‌گیری کره شمالی با سه برد، یک مساوی و ۲ شکست دوم شدند.

تیم ملی فوتبال ایران نیز با ۶ برد و ۲ باخت به دور نهایی صعود کرد و صدرنشین گروه سوم شد. دراگان اسکوچیچ در چهار بازی آخر هدایت تیم ملی را به عهده گرفت و در این دیدارها چهار پیروزی به دست آمد تا ملی‌پوشان بدون دردسرهای دوم شدن به این مرحله قدم بگذارد. ۳۴ گل زده و چهار گل خورده ماحصل تلاش تیم ملی در دور دوم بود.

مسیر قطر از کوالالامپور می‌گذرد؛ چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی است؟

ژاپن اما که با ایران هم‌گروه نخواهد شد توانست در دور دوم بهترین عملکرد را داشته باشد. آنها در گروه ششم که با خوش‌شانسی آسان و بی‌دردسر هم بود ۴۶ گل به ثمر رساندند و دو گل خوردند. آنها هر هشت مسابقه خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند و با بهترین تفاضل و تعداد گل به دور نهایی راه پیدا کردند.

حال باید دید مانند مرحله دوم شاهد قرعه‌ای سخت برای تیم ملی خواهیم بود یا خیر. به نظر شما قرار گرفتن در چه گروهی برای تیم دراسگان اسکوچیچِ تازه ابقا شده بهتر خواهد بود؟ آیا ایران به ششمین جام جهانی تاریخ و همچنین سومین جام جهانی متوالی خود صعود می‌کند یا ...

مسیر قطر از کوالالامپور می‌گذرد؛ چه قرعه‌ای در انتظار تیم ملی است؟

نظر شما