شناسهٔ خبر: 48057643 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رشد ۷ درصدی فعالیت تجاری در بنادر/ تخلف شرکت در اتوبوس سربازان محرز است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حجم فعالیت تجاری در بنادر ما نسبت به سه ماه نخست ۷ درصد رشد کرد.

صاحب‌خبر -

محمد اسلامی در حاشیه مراسم روز دریانورد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جامعه ۱۳۰ هزار نفری دریانورد ایرانی به بسیاری از نقاط کشور سفر می‌کنند و نماد اقتدار ملی هستند فعالیت دریانوردان در سال ۹۸ و ۹۹ اقدام مهمی بود که در شدید‌ترین شرایط تحریم‌ها انجام دادند.

به گفته وی بیشتر دریانوردان ما ایرانی هستند و با این شرایط با تحریم‌ها مقابله کردند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد جابجایی کالا در بنادر در سال ۹۹ نسبت به سال گفت: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حجم فعالیت تجاری در بنادر ما نسبت به سه ماه نخست ۷ درصد رشد کرد.

اسلامی گفت: سال‌های ۹۹ و۹۸، دو سال متفاوت برای صنایع کشتی سازی بود و این ۲ سال بالاترین ضریب اشغال فضای کاری برای صنایع دریایی رخ داده است.

وی با اشاره به سوانح اخیر اتوبوس‌ها گفت: در هفته گذشته ۲ سانحه اتوبوس یکی برای سرباز معلم‌ها و دیگری برای خبرنگاران رخ داد و امروز هم گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها در سایت وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تسلیت به خانواده دو خبرنگار جان باخته در این سانحه گفت: گزارش پلیس راه، در خصوص اتوبوس خبرنگاران نشان می‌دهد که اتوبوس مورد استفاده صورت وضعیت خروج از شهر نداشته و سرویس کارخانه بوده است و راننده نتوانسته سرعت مطمئنه را رعایت کند که باعث جان باختن دو خبرنگار شد.

اسلامی در خصوص اتوبوس سرباز معلم‌ها اظهار کرد: این اتوبوس سه نکته داشت. اولاً مسئول فنی شرکت حمل و نقل که باید نقص نفی اتوبوس را کنترل می‌کرد، انجام نداده و نقص فنی داشته است.

وی افزود: نکته دوم اینکه راننده برای اولین بار بود که این مسیر از یزد تا آباده طی می‌کرده و این بر خلاف آئین نامه است چراکه راننده باید به مسیر آشنا باشد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نکته سوم گفت: سرعت اتوبوس در روستای ده شیر سرعت به ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و جدول را قطع می‌کند و با کامیونی که در باند مقابل در کنار خیابان در روستای دهشیر پارک کرده بود برخورد می‌کند که باعث کشته شدن ۵ سرباز می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: با شرکت مربوطه دست اندرکاران طبق آئین نامه برخورد قانونی صورت گرفته است.

وی افزود: در ارتباط با این سوانح باید نکات بر اساس وظیفه قانونی هر دستگاه بررسی شود تا در چارچوب وظایف آن دستگاه بوده یا نبوده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دستگاه‌ها طبق قانون برای سفر کارکنان از استفاده از اتوبوس‌های خود منع شده‌اند پس اتوبوس خبرنگاران اجازه تردد خارج از شهر نداشته است.

اسلامی گفت:اتوبوس خبرنگاران مدل ۱۳۸۵ بوده است و دارای معاینه فنی و بعد از سانحه کارشناس نقص فنی در آن مشاهده نکرده، ولی در اتوبوس سربازان تخلف شرکت محرز است.

وی در توضیح ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک نیز اظهار کرد: من برنامه‌ای که مقام گمرک در تلویزیون توضیح داد مشاهده کردم اخلاقاً کار اشتباهی بوده چراکه امضای من را نشان داد، ولی متن نامه را نخواند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی قانون می‌گوید واردات کامیون‌های تا سه سال ساخت باید در ازای گواهی اسقاط کامیون فرسوده باشد؛ وزیر نمی‌تواند دستور دهد که بدون گواهی اسقاط، کامیون‌ها ترخیص شود و چنین دستوری خلاف قانون است.

اسلامی بیان کرد: مردم کامیون وارد کرده‌اند که طبق قانون بوده و دستگاه‌های مربوطه باید اجازه دهند این‌ها وارد کشور شوند تا جایگزین ناوگان فرسوده شوند.

وی در انتها به مسکن دریانوردان اشاره کرد و گفت: درهر استانی که دریانوردان بخواهند می‌توانند در قالب طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.


انتهای پیام/

نظر شما