شناسهٔ خبر: 48054608 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش دو برابری قیمت ملزومات چاپ از اوایل امسال

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال گفت: قیمت ملزومات صنعت چاپ از اوایل امسال حدود دو برابر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

حسین عابدینی مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قیمت ملزومات صنعت چاپ گفت: از اوایل سال جاری قیمت ملزومات صنعت چاپ حدود دو برابر افزایش یافته است. این مسئله به خصوص در خدمات این صنعت از جمله صحافی، جلد سخت و نرم و هزینه‌های انتشار کتاب قابل مشاهده است. افزایش قیمت زینک و فیلم از اوایل امسال تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: علاوه بر افزایش خدمات چاپ کتاب از جمله صحافی و چاپ شاهدیم قیمت مقوایی که برای انتشار کتاب استفاده می‌شود، بسیار افزایش یافته است. در حدود یک ماهه اخیر قیمت کاغذ نسبت به قبل یک مقدار کاهش یافته، اما باز هم قیمت آن بالاست. هیچ نظارتی روی قیمت ملزومات چاپ نیست و از ناشران در زمینه تهیه این ملزومات هیچ حمایتی نمی‌شود.

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به تاثیر اتحادیه‌ها در افزایش خدمات انتشار کتاب بیان کرد: یک مقدار اتحادیه‌های مرتبط با صنعت چاپ در افزایش قیمت ملزومات این صنعت تاثیرگذار هستند. وقتی اتحادیه‌ای می‌گوید خدمات چاپ را کمتر از قیمت تعیین شده شان ارائه ندهند. بالطبع چاپخانه دار یا صحاف مجبور است با همان قیمت کار را انجام دهد. برای مثال اتحادیه چاپخانه داران تعیین کرده است برای انتشار نوع مشخصی از کتاب ۵۰۰ هزار تومان هزینه از ناشر دریافت کند. چاپخانه دار مجبور است با همین قیمت کار را انجام دهد درحالی که حتی رضایت دارد با قیمت ۳۵۰ هزار تومان همان نوع کتاب را منتشر کند.

عابدینی ادامه داد: اتحادیه‌های نشر بدون کار کارشناسی قیمتی برای خدماتشان تعیین می‌کنند. لیتوگراف، صحاف و چاپخانه دار هم با همین بهانه خدماتش را با قیمت بالا به ناشر ارائه می‌دهد. در اتحادیه ناشران استان قم همین اتفاق روی داد. هیچ ناشری در ماه گذشته کتابی منتشر نکرد. به دنبال این مسئله در یک ماه گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید ناشران قم کاهش یافت. برای حل این مشکل باید چاپخانه دار و صحاف کوتاه بیاید. انتشارات سفیر اردهال چند کتاب در چاپخانه دارد که به دلیل قیمت خدمات آن‌ها تاکنون منتشر نشده اند.

وی اظهار کرد : ناشران در صورت ادامه ارائه خدمات چاپ با قیمت‌های کنونی کتابی منتشر نمی‌کند. هرمیزان قیمت برای خدمات چاپ تعیین کنند تازمانی که کاری برای انتشار نباشد هیچ سودی نخواهند داشت. درست است که چاپخانه داران در یک سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارکنانشان روبه رو بودند، اما این مسئله دلیلی برای افزایش دو برابری هزینه ارائه خدماتشان نیست. آن‌ها میزان سودشان را کاهش بدهند این تنها راهی است که می‌توانند به نتیجه برسند. در شرایط کنونی ناشران کمتر کتاب منتشرمی کنند و بیشتر به سمت انتشار دیجیتال کتاب می‌روند و به انتشار کتاب هایشان با شمارگان کم بسنده می‌کنند و کتاب با شمارگان هزار نسخه‌ای منتشر نمی کنند.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال بیان کرد: برای اینکه چاپخانه داران به سود برسند باید میان ناشران و چاپخانه داران توافق شود. در یک ماه گذشته شاهد بودیم، چون تقاضای کاغذ در بازار نشر وجود نداشت قیمت کاغذ تاحدودی کاهش یافت. مطمئناً نبود تقاضا کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما