شناسهٔ خبر: 48054079 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش:

مقابله با موج پنجم کرونا نیازمند انسجام و مشارکت جمعی است

کیش - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به آغاز موج پنجم شیوع ویروس کرونا در کشور مقابله با این موج نیازمند انسجام و مشارکت جمعی در رعایت ضوابط بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعید پورعلی روز هسه شنبه، در نشست شورای سلامت کیش اظهار داشت: با شیوع ویروس جهش یافته دلتا پلاس در سطح دنیا و سرایت بالای آن میان آحاد جامعه، وزارت بهداشت آغاز موج پنجم این ویروس را اعلام کرده است.

وی بروز خطرات ناشی از عادی انگاری شیوع ویروس کرونا میان مردم را نگران کننده اعلام کرد و افزود: با نظارت های حداکثری کمیته نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی و مشارکت دستگاه های اجرایی تلاش بر این است تا ابعاد همه‌گیری جامعه را به حداقل برسانیم که محقق شدن این مهم نیاز به مشارکت جمعی و سازمان های مردم نهاد دارد.

پورعلی اضافه کرد: نظارت حداکثری بر رعایت ضوابط بهداشتی در بخش حمل و نقل، مراکز پذیرایی و سوپرمارکت ها می توان سطح هوشیاری جامعه نسبت شیوع این ویروس را افزایش داد.

وی با تاکید بر این مهم که در مدیریت خوشه ها هیچ گونه مقاومتی قابل پذیرش نیست افزود: با تشخیص مرکز توسعه سلامت کیش خوشه هایی که شناسایی می شود باید دوره قرنطینه خود را سپری کنند و مدیران مجموعه ها نیز به کمیته نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی احضار خواهند شد.

دبیر شورای سلامت کیش با بیان این که ۷۰ درصد مردم برخی کشورهایی که واکسینه شده اند با شیوع موج جدید ویروس دلتا پلاس ضوابط بهداشتی جدید اعمال کردند یادآور شد: برای سرعت بخشیدن به غربالگری بیماران در این منطقه باید کیت های تشخیص کووید ۱۹ به موقع تامین شود.

پورعلی با اشاره به این که نباید کمبود برخی از امکانات مورد نیاز مانع سیاست گذاری برای مقابله با ویروس کرونا شود گفت: نظارت های حداکثری، بیمار یابی فعال، غربالگری  کسانی که با بیمار مثبت در ارتباط بودند و ارائه خدمات سریع درمانی از جمله سیاست گذاری شورای سلامت کیش در راستای پیشگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا است.

وی با بیان این که امیدواریم در آینده نزدیک با تولید واکسن داخلی شاهد تسریع در واکسیناسیون آحاد جامعه باشیم افزود: تزریق واکسن فقط از مرگ و میر جلوگیری می کند و احتمال مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد و باید رعایت ضوابط بهداشتی همچنان ادامه داشته باشد.

مقابله با موج پنجم کرونا نیازمند انسجام و مشارکت جمعی است

رییس مرکز توسعه سلامت کیش نیز در این جلسه با اشاره به این که خیز جدید بیماری کرونا اوج گرفته و با شیوع ویروس دلتا پلاس خیلی از کشورهایی که واکسینه شدند استفاده از ماسک را مجدد اجباری کرده اند ، اظهار داشت: با توجه به گسترش شیوع ویروس جهش یافته دلتا پلاس و مواجه شدن وزارت بهداشت با کمبود کیت های تشخیص "پی سی آر" عادی انگاری مردم در رعایت ضوابط بهداشتی خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

محمدرضا رضانیا افزود: باید با تذکر مداوم تلاش کرد تا رعایت ضوابط بهداشتی در برخی از اصناف عادی انگاری نشود و جامعه بازاریان تنها حوزه فعال در جزیره کیش است که با دقت و حساسیت بالایی ضوابط بهداشتی را رعایت می کنند.

وی اضافه کرد: خوشه ها در نقاط مختلف جزیره در حال شکل گیری است واین عادی انگاری جزیره کیش را با بحران بزرگی مواجه خواهد کرد که منتج به تعطیلی فعالیت های اقتصادی و گردشگری در این منطقه خواهد شد.

وی با با بیان این که یکی از خوشه های بزرگ پلاژ بانوان کیش است و ظرفیت تعیین شده ۵۰ درصد رعایت نمی شود گفت: برای مهار خوشه باید خدمات دهی پلاژ بانوان را به دقت کنترل و در صورت نیاز تعطیل کرد شود تا مبتلایان خوشه های خانواده را نیز درگیر نکنند.

رضانیا حداکثر زمان مداخله را ۵ روز اعلام کرد و گفت: رعایت نکردن ضوابط بهداشتی سبب افزایش بیمار بستری و مرگ و میر در جزیره کیش خواهد شد.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ یکشنبه  تیر در این جزیره پنج هزار و ۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ۲۳ تن از این افراد جان خود را از دست داده اند.

۲۹ نفر از مبتلایان این جزیره در روز یکشنبه شناسایی شده اند در ۲ هفته گذشته نیز ۲۵ نفر از موارد شناسایی شده در بیمارستان بستری شده اند.

جزیره کیش یکی از چهار مناطق گردشگر پذیر جنوب غرب آسیا بوده که همه ساله حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر پذیرش می‌کرد که در سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است.

پذیرش مسافر کیش در تعطیات عید نوروز سال ۱۴۰۰ نیز به نسبت نوروز سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع کرونا) حدود ۵۰ درصد و در سه‌ماهه اول سال حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

نظر شما